ניר צוק ועידת ההשקעות
צילום: שלומי יוסף
ועידת ההשקעות

ניר צוק: "הטאלנט בישראל הוא מהטובים בעולם. נמשיך לגייס עובדים רבים ולרכוש כאן חברות"

צוק מייסד פאלו אלטו שהתארח בוועידת ההשקעות של ביזפורטל על רקע זכייתו בתואר איש השנה של קהל ומערכת ביזפורטל מדבר על יזמות, על קפיצת המדרגה של העובדים הישראלים ועל הפעילות בישראל
רוי שיינמן | (6)

25 שנים עברו מאז פרש ניר צוק מצ'ק פוינט והקים את ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס. בשונה מצ'ק פוינט, החברה מתאפיינת ב-DNA לא שמרני והיא רוכשת סדרתית של חברות, מה שעוזר לה לשבור בהתמדה שיאים של מכירות ורווחים כשהשווי שלה נוסק מדי שנה ונושק ל-120 מיליארד דולר.

פאלו אלטו היא החברה הגדולה ביותר שהוקמה על ידי יזם ישראלי. היא חברה אמריקאית עם מטה ומרכז מו"פ גדול בארץ הכולל מעל 1,200 עובדים וזה יגדל. היא רוכשת בשנה 2-3 חברות ישראליות במאות מיליוני דולרים ואפילו יותר. יש לה זיקה ישראלית חזקה ושומעים את זה כמעט בכל משפט של המייסד ומנהל המו"פ של החברה - ניר צוק שזכה בהמשך להצבעת מעל 100 אלף גולשי ביזפורטל בתואר איש השנה שלהם. כמו כן, הוא נבחר על ידי מערכת ביזפורטל כשהמוקד בבחירה היה היכולת לייצר ערך עצום, אפילו בלתי נתפס בזכות יזמות, יצירתיות, תחרותיות וריצה כל הזמן קדימה. 

ניר צוק - "במלחמה רכשנו שתי חברות ב-1 מיליארד דולר ונמשיך בכך" (צילום: שלומי יוסף) 

צוק ופאלו אלטו מבטאים את הפוטנציאל האדיר של תעשיית הסייבר המקומית, שעל פי כל המנהלים בתחום וגם האנליסטים, תמשיך לצמוח בקצבים משמעותיים גם בהמשך. צוק מבטא את החלום של הסטארטאפיסטים וגם של החברות הבשלות שאפשר לחלום בגדול ולממש את החלום. הוא מעל כולם בשווי - פאלו אלטו היא ענקית במונחי שווי, והוא ממשיך ליזום ולחלום. 

האם נולדים יזמים או הופכים לזה?

צוק: "אני מאמין שאנשים נולדים יזמים, לא בגלל כסף אלא כי הם יזמים. מי שיזם בשביל כסף הוא לא יזם, הוא אופורטוניסט".

איך מתמודדים עם משברים תוך כדי תנועה? איזה עזרה קיבלת?

"הכי חשוב זה הצוות שעובד איתך. זה כולל עובדים וגם את המשקיעים. משקיעים נמדדים בתקופות משבר והיו לי משברים גם בחברה קודמת שלי. אז, היו משקיעים פחות איכותיים שלא נמצאים עכשיו, לכן אני יכול לדבר על זה היום, ונאלצנו למכור את החברה. בפאלו אלטו גם היו משברים, אבל היו לנו משקיעים מעולים ותומכים כמו גריילוק וסקויה, וצלחנו את המשבר".

אחרי שמגיעים לאן שהגעת. יש לך לאן לשאוף?

"בפאלו אלטו - כן. אנחנו החברה הגדולה בעולם אבל מטרתנו היא לאחד עוד פונקציות סייבר לפלטפורמה. זה שוק של 100-200 מיליארד דולר ואנחנו מגרדים את ה-10 מיליארד, אז יש לאן לצמוח. היום שוק הסייבר עובר מהפכה. חצי מהשוק זה הוצאות על שירותי כוח אדם, עובדים בארגון או מחוצה לו שעוזרים בהטמעה ובשימוש השוטף במוצר. המהפכה שאנחנו עוברים היא שה-AI יחליף פונקציות אנושיות ונראה 100 מיליארד דולר עוברים משוק של נותני השירותים לשוק מוצרים".

קיראו עוד ב"בארץ"

כלומר, מעבר לגידול הטבעי בלקוחות שוק הסייבר, מעבר לגידול האורגני של פאלו אלטו שעולה על הגידול הטבעי בשוק, ובלי להתייחס לגידול דרך רכישות (לרוב הרכישות הן טכנולוגיות), פאלו אלטו צופה גידול בשל מהפכת ה-AI - פחות תמיכה, פחות כוח אדם ויותר מוצרים מתוחכמים מבוססי AI. זאת כנראה הסיבה לתמחור של החברה שנסחרת במכפיל רווח עתידי של 50 - לכאורה יקר, אבל הצמיחה שלה - כ-20% ברווח ובהכנסות, גורמת לכך ש"היקר" הזה מתברר בדיעבד כזול. החברה מכה את התחזיות, והמשקיעים מרוויחים - מאז ההנפקה לפני 12 שנה הניבה המניה תשואה של 1,700%, ממוצע של 25% בשנה, ומה שמדהים הוא שהתשואה המשוקללת בשנים האחרונות גבוהה יותר. בשנה האחרונה המניה זינקה פי 2. 

ניר צוק - "יש עוד הרבה לאן לגדול בפאלו אלטו"  (צילום: שלומי יוסף)

צוק מדבר על שוק סייבר של 200 מיליארד דולר ומסביר שאם סוכמים את המכירות של החברות הגדולות בתחום הנסחרות בוול סטריט לא מתקרבים למספר הזה גם מכיוון שיש הרבה שחקנים קטנים. לדבריו, זו עדות נוספת לפוטנציאל השוק. 

כמה חשוב האקו-סיסטם בתחום הסייבר לתעשייה כולה? האנשים כאן טובים ואיכותיים יותר ממקומות אחרים? תמשיך לרכוש כאן סטארטאפים?

"הטאלנט כאן הוא מהטובים בעולם. לפאלו אלטו יש שני מרכזי פיתוח - אחד בקליפורניה ואחד בתל אביב, ויש מרכז קטן בהודו שירשנו משתי רכישות בארה"ב. אין לנו עוד מרכז פיתוח. אנחנו מאמינים ומשקיעים הון בישראל. במלחמה רכשנו שתי חברות בכ-1 מיליארד דולר ונמשיך בכך.

"בשנים האחרונות הייתה קפיצת מדרגה בישראל. ישראלים יודעים לפתח טכנולוגיה אבל לא ידעו לתרגם את זה לפיתוח מוצרים, כי רוב הידע והאנשים מהצבא ושם אין לקוחות. גם קשה לנו כישראלים עם לקוחות. אנחנו יודעים הכל, גם מה טוב בשביל הלקוח. זה השתנה. אני רואה מעבר מתעשיית הייטק שמוכרת טכנולוגיה במחיר נמוך יחסית, לתעשייה שמוכרת מוצרים במחיר גבוה. זו קפיצת מדרגה מדהימה בישראל. חוץ מעמק הסיליקון אין עוד מקומות שיודעים לבנות מוצרים כמו שיודעים בישראל".

עד כמה הקשר בין פאלו אלטו לישראל הוא חזק?

"אנחנו מגייסים המון עובדים בארץ כשהגיוסים כאן הם בחזית הגיוסים של פאלו אלטו. יש לנו מרכז פיתוח גדול. הערכנו שנגייס 200 עובדים בשנה הפיסקלית שלנו שמסתיימת באוגוסט, אנחנו בקצב גדול יותר, לא אתפלא אם נעבור את ה-1,500 עובדים בישראל. אנחנו גם החברה השנייה בגודלה בארץ מבחינת מוצרי סייבר שנמכרים בישראל".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איתן 15/02/2024 09:04
    הגב לתגובה זו
    תמיד מדבר לעניין ובגובה העיניים. טעון שיפור בגינוי אישי לאחר מעשי הטבח לא הכל זה כסף
  • 5.
    לירון 15/02/2024 08:34
    הגב לתגובה זו
    האיש שווה עשרות מיליארדי דולרים ואין לו פוזה, מדבר בגובה העיניים,
  • 4.
    תמשיכו להצליח (ל"ת)
    חיים 15/02/2024 08:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כשרון גדול, ג'ניוס ישראלי (ל"ת)
    צביקה 14/02/2024 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים 14/02/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
    יזם ויוצר ואיש טוב
  • 1.
    דרור 14/02/2024 14:52
    הגב לתגובה זו
    כי בפוליטיקה יש רק זבל וחולי נפש . . אין סוף לדוגמאות .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.