ישראל כץ
צילום: מירי צחי

פסימי ופסימי יותר: מה חוזים במשרד האוצר לכלכלת ישראל ב-2020?

אגף הכלכלה במשרד האוצר פרסם שני תרחישים, האחד להתאוששות מהירה של המשק ואחד להתאוששות איטית. שניהם לא טובים, במיוחד בגזרת האבטלה, אבל כמו שכבר למדנו, תמיד יכול להיות גרוע יותר
ארז ליבנה | (8)

רולטת התחזיות לגבי נתוני הצמיחה של ישראל מודל 2020 נמשכת. לאחר שבנק ישראל כבר חזה כי הצמיחה תתכווץ בכ-6%, עם אפשרות לשנמוך ל-9%, היום הגיע תורו של אגף הכלכלה במשרד האוצר, שפרסם שני תרחישים להתאוששות כלכלית בישראל, אחת בתסריט של ריבאונד מהיר ואחד של התאוששות איטית. שניהם, כצפוי, לא מעודדים במיוחד.

 

"מגפת הקורונה הכתה בכלכלה העולמית בעוצמה ובמהירות חסרות תקדים", פתחו בהודעה מטעם האגף. "המשבר הבריאותי הוביל לצעדים משמעותיים למניעת תחלואה, שתורגמו באופן ישיר לפעילות כלכלית, תוך פערים ניכרים בין ענפי המשק. במהלך תקופת הסגר שיעור המשרות המושבתות  במגזר העסקי הגיע לשיא של למעלה משליש וקיים חוסר ודאות משמעותי לגבי היקף ההתאוששות לאור המשך המשבר הבריאותי. זאת בנוסף לחוסר ודאות בנוגע למתווה ההתאוששות בשנים הקרובות ולתפתחות המימד הבריאותי של המשבר".

 

בהתבסס על הנחת המוצא הזו, באגף הכלכלה עבדו על מנעד של תרחישים כלכליים לצד תרחישים בריאותיים – התייצבות או עליית מפלס וגל שני. היות שקצב ההתאוששות יושפע מהמצב הבריאותי באגף בחרו להתמקד בשני תרחישים: תרחיש התאוששות הדרגתית ותרחיש החמרה; בדומה לגישה שנוקטים ארגונים בינלאומיים, כולל ארגון ה-OECD.

 

אז מה אומרים התרחישים?

תרחיש התאוששות הדרגתית מניח כי לאחר ההתאוששות בעקבות הסרת ההגבלות, ישנה עצירה במגמת השיפור בפעילות הכלכלית למשך מספר חודשים, כשרק ברבעון האחרון של השנה תחל התאוששות הדרגתית. באוצר אומרים כי "ההנחה בתרחיש זה היא כי מהירות ההתאוששות נמצאת בטווח בין המשבר הבטחוני ומשבר הדוט.קום של תחילת שנות ה-2000 למשבר הפיננסי הגלובלי ב-2009. בתרחיש זה צפוי התוצר להתכווץ ב-5.9% בשנת 2020 ולצמוח ב-5.7% בשנת 2021".

 

מנגד, תרחיש ההחמרה מניח כי "בנוסף לעצירת השיפור במהלך החודשים הקרובים, העלייה הנוספת בתחלואה תוביל להחמרת ההגבלות, אך לא עד כדי הטלת סגר נוסף במתכונת שהונהגה בחודשים מרץ-אפריל. בתרחיש זה הפגיעה בצמיחה הפוטנציאלית תהיה ממושכת וקצב ההתאוששות איטי יותר. התרחיש בעל דמיון חלקי למשבר בתחילת שנות ה-2000. בתרחיש זה צפוי התוצר להתכווץ ב-7.2% בשנת 2020 ולצמוח ב-2.2% בשנת 2021".

 

באוצר מציינים כי מדינת ישראל הגיעה למשבר הנוכחי במצב כלכלי טוב יחסית, כששיעור האבטלה היה נמוך – 3.4% בשנת 2019 – לצד שיעור השתתפות גבוה של כ-80%. יחס החוב-תוצר בשנת 2019 עמד על 60%, אמנם שיעור גבוה בהשוואה למדינות הייחוס בדירוג אשראי דומה, אך נמוך ביחס לממוצע ה-OECD. בנוסף, ההרכב הענפי בישראל פחות חשוף למשבר באופיו הנוכחי ביחס לרוב מדינות ה-OECD. עם זאת, הגרעון המבני בישראל טרם המשבר היה גבוה יחסית ועמד על 4.2% תוצר בשנת 2019.

 

בשל המצב והשיאים בחוסר ודאות, אומדן הנזק ותחזית הצמיחה נעשו במתודולוגיה חדשה. ברבעון הראשון של 2020 התכווץ התוצר ב-6.9% בשיעור שנתי. "זוהי ההתכווצות הרבעונית הגדולה ביותר שנרשמה בעשורים האחרונים. לשם השוואה, ברבעון הראשון של שנת 2001, בשיא משבר האינתיפאדה השנייה והדוט.קום, נרשמה צמיחה שלילית של 4.2% בקצב שנתי".

 

באוצר מציינים עוד כי בהתאם להתפתחות המשבר, "הצפי הוא כי עיקר הפגיעה יירשם ברבעון השני של השנה". אבל במשרד האוצר גם משאירים פתח לכך שנחזור למדיניות סגר ואפשרי כי האמצעים הללו ימשיכו לפגוע בצמיחה.

 

"האבטלה תעמוד על בין 10% ל-15% בסוף 2020"

באוצר אומרים כי כתוצאה מההגבלות על מקומות העבודה והירידה החדה בביקושים, הוצאו כ-1.1 מיליון עובדים לחופשה ללא תשלום. על מנת להעריך את הפגיעה בתוצר כתוצאה מצעדים אלה נערך אומדן של הפגיעה בענפי הכלכלה השונים בהתאם לתרחישי ההתאוששות.

 

"הקיפאון בחודשיים האחרונים משקף שתי מגמות מנוגדות: התאוששות הדרגתית של ענפים שמושפעים פחות מהמשבר (כגון הי-טק) ומנגד פגיעה מתמשכת בענפים שנתונים תחת מגבלות בריאותיות ושינוי לרעה של ציפיות הצרכנים והגורמים במגזר העסקי", כתבו באגף הכלכלה.

 

"התאוששות המלווה בהגבלות חדשות בהיקף מצומצם יחסית כתוצאה מעלייה בתחלואה תביא לפגיעה כוללת של כ-8.9% בתוצר בהשוואה לתחזית הצמיחה הקודמת לשנת 2020, שעמדה על 3%.

 

בתוך כך, באוצר צופים גם התכווצות ביצוא, בדגש על יצוא סחורות בענפים בעלי עצימות טכנולוגית בינונית-נמוכה, ועצירה ביצוא שירותי תיירות.  הצריכה הפרטית מושפעת מהפגיעה בשוק העבודה, אפקט העושר השלילי והירידה באמון הצרכנים. בנוסף, חוסר הוודאות והפגיעה בפעילות הכלכלית מפחיתים את הצורך בהשקעות ומגבירים את הסיכון הכרוך בכך. מנגד, הצריכה הציבורית צפויה לעלות לאור הגידול בהוצאות (כגון בתחום הבריאות).

בתרחיש הכולל החמרה במצב התחלואה שתפגע בתהליך התאוששות תחול פגיעה חמורה אף יותר בתוצר.

 

 

 

 

באוצר מציינים עוד כי "התרחישים לתעסוקה מתעדכנים באופן תדיר בהתאם להתפתחויות. תרחיש ההתאוששות לשנת 2020 צופה בסוף השנה כ-10% אבטלה כוללת ותרחיש החמרה נוספת צופה בסופו כ-15% אבטלה כוללת.

 

"חשוב להדגיש כי הנתונים המוצגים ביחס לאבטלה מתייחסים למונח זה בהגדרה רחבה – כלומר, כוללים גם אנשים שנעדרו זמנית מעבודתם (לפחות שבוע, בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה), וכן אנשים שפוטרו לאחרונה ושוויתרו על חיפוש עבודה נוכח הנסיבות.

 

"יצויין כי הניסיון מהעולם בעשורים האחרונים מלמד שבעקבות משברים כלכליים משמעותיים, עלולים לחלוף שנים רבות עד לחזרה לתעסוקה מלאה – לרוב כ-4-5 שנים, ולעתים אף יותר; כך למשל, במדינות שונות ההתאוששות מהמשבר הפיננסי של שנת 2009 ארכה קרוב לעשור. יחד עם זאת, קיימת אי וודאות גדולה לגבי משך זמן ההתאוששות מהמשבר בשוק העבודה לאור אופי המשבר הנוכחי. שני התרחישים נבדלים גם במשך זמן החזרה לתעסוקה מלאה", סיכמו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יגאל 11/10/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    ביבי וישראל "אני שר האוצר" כץ,מתחרים מי יפיל את הכלכלה עמוקיותר ומי ימציא תירוצים יצירתיים יותר.לא "כחול לבן אשמים."
  • 6.
    כלכלן 09/08/2020 23:36
    הגב לתגובה זו
    "ככלכלנים תעשו בעתיד שני דברים: 1. תנפיקו תחזיות 2. תסבירו מדוע לא התממשו" היה נכון לפני 50 שנים ונכון גם היום
  • 5.
    מספיק (ל"ת)
    אור 09/08/2020 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 09/08/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
    מביך, ישראל 2020.
  • 3.
    עם ישראל סובל בגלל שניר ברקת לא מונה לשר האוצר. הו 09/08/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל סובל בגלל שניר ברקת לא מונה לשר האוצר. הוא מנוסה ובעל ידע וגם חושב מחוץ לקופסא. בדיוק מה שצריך עכשיו
  • גולש זועם 12/08/2020 00:35
    הגב לתגובה זו
    "מה הקשר? בירה נשר"
  • 2.
    כלכלן 09/08/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שאבישי עובדיה אמר שכולם בכיינים. לא יכולצלהיות שיהיה רע
  • 1.
    יובל 09/08/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    ביבי הביא את המדינה לפשיטת רגל כלכלית מוסרית הכל בשביל לחמוק מהמשפט שלו.
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.