החגיגה נמשכת: שכר ממוצע של 30 אלף שקל בחודש בנמל אשדוד, וכמה בחברת חשמל?
הממונה על השכר באוצר, ערן יעקובי, שרק נכנס לתפקיד, פרסם היום (ד') את דו"ח הוצאות השכר בשירות המדינה ובגופים הציבוריים לשנת 2015. כמו בשנים קודמות, קבוצת הגופים המובילה מבחינת גובה שכר היא קבוצת החברות הממשלתיות, בהן השכר הממוצע של עובדיה עמד על 22 אלף שקל. כלומר, יותר מפי 2 מהשכר הממוצע במשק באותה שנה (שעמד על 9,569 שקלים).
אין זה מפתיע שבין הגופים הציבוריים שהובילו בגובה השכר ניתן למצוא את חברת נמל אשדוד, עם שכר ממוצע של 30 אלף שקל. רק כדי לסבר את האוזן, את השכר הגבוה ביותר בנמל מקבל נתב המרוויח 89 אלף שקלים לחודש. אחריהם נמצאים עובדים חברת נמלי ישראל עם שכר ממוצע של 29.7 אלף שקל, ועובדי חברת נמל חיפה עם שכר ממוצע של 29.3 שקל.
בתוך כך, עובדי בנק ישראל לא נותרו מקופחים עם שכר ממוצע של 27.3 אלף שקל, ורשות ניירות ערך אחריהם עם שכר ממוצע של 26.6 אלף שקל. אם נחזור רגע אחורה לבעל השכר הגבוה ביותר בנמל אשדוד, נראה כי מדובר בסכום הגבוה ביותר מפי 3 מהשכר הממוצע בבנק ישראל.
אחר כך ברשימה ניתן למצוא את עובדי מפעל הפיס, שהרוויחו יותר מחברת חשמל, עם שכר ממוצע של 25.8 אלף שקל. זאת לעומת שכר ממוצע של 25.6 אלף שקל 'בלבד' בחברת חשמל.
נזכיר כי מדובר בסכומים שלא כוללים הטבות נוספות, כמו למשל: ביטחון תעסוקתי, תשלומי מעסיק לקרן פנסיה לטובת העובדים, לקרן השתלמות, לקופות גמל, תשלומי פנסיה תקציבית, הטבת "חשמל חינם" לעובדי חברת החשמל ותנאי העסקה נוספים.
- 8.YL 21/03/2017 15:11הגב לתגובה זווכי היכן כתוב ב דברי הימים של מגילת העצמאות ש רק חברי כנסת עצלים חסרי השכלה בורים וחלקם לוקחי שלמונים או....דברים גרועים מאלו כמו שיתוף פעולה עם אויב צריכים לקבל שכר חזירי עבור אפס תרומה לציבור?
- 7.עמי 15/03/2017 21:02הגב לתגובה זוכול הדוחות בול שיט מתי פקיד בבנק ישראל או באוצר שחונקים את המדינה עשה משהו פרודוקטיבי כמו להכניס אניה של 300 מטר אורך עם רוחות נגדיות לרציף על מנת להביא לו חיטה או מכונית חדשה
- 6.וחילים משוחררים עובדים בשכר מינימום צאו לרחובות ! (ל"ת)אבי 15/03/2017 19:02הגב לתגובה זו
- 5.מורה 15/03/2017 18:25הגב לתגובה זואפילו לא מזכירים כמו שצריך את שכר המורים שנמצאים הכי למטה ולא מצליחים לסגור חודש בלי מינוס... עודף במיסים יש, העלאות לכל המגזרים יש, אבל אצל המורים אין שינוי, רוצים עוד ועוד ולא מוכנים לתת...הנדסאי שלמד בקושי שנתיים מרוויח פי 2.5 ממורה עם תואר שני, ביזיון.
- 4.עובד קשה למחייתו 15/03/2017 16:17הגב לתגובה זובמקום לדבר על שכר ממוצע, תנו השוואות למשרות שמאויישות גם בחברות פרטיות כדי שנוכל לקבל תמונה אמיתית.
- 3.לא יאמן? כל שנה מפרסמים את זה. איזה כותרת (ל"ת)יש ר א לי 15/03/2017 16:07הגב לתגובה זו
- 2.לא ייקח? (ל"ת)נותנים לו 15/03/2017 15:59הגב לתגובה זו
- 1.עושק 15/03/2017 15:59הגב לתגובה זושיצרה להם את המשכורות המטורפות
- ranr 17/03/2017 12:52הגב לתגובה זוהרופאים לומדים 7 שנים רפואה ולאחר מכן עוד 6-7 שנים התמחות בתנאים מאד קשים במהלכם הם עובדים כ 36 שעות ברצף בניגוד לכל חוקי העבודה המתייחסים לכלל הציבור. אז 14 שנות לימוד והתמחות ובחינות לא קלות ועבודה קשה בבתי החולים ובמקרים רבים הם עוסקים בהצלת חיים או שיפור איכות חיים של בני אדם חולים. לא מגיע להם להרוויח שכר הולם ? לטעמי הרבה יותר מאשר לרשימה ארוכה של עובדים אחרים כמו בנקים, מפעל הפיס, רבני יישובים, עובדי מבקר המדינה, יועצים לשרים וראשי ערים ועוד. מצד שני הכתבה לא מציגה את בעובדים ששכרם נמוך יחסית, כמו עובדים סוציאליים, מורים ועוד.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
