אחראי משמרת במסעדה אשר מעסיקיו האשימו אותו בגניבה זכאי לפיצויי פיטורים ופיצוי בגין פיטורים שלא כדין
העובדות
-----------
הגב' נלי ג'רבלי (להלן: "מעסיקה 1") ומר האני ג'רבלי (להלן: "מעסיק 2") (להלן: "המעסיקים") ניהלו יחד מסעדה. המעסיקים גייסו את אשרף מזאווי (להלן:"העובד") לתפקיד של ברמן ובהמשך התקדם להיות אחראי משמרת.
במסעדה היתה כספת אשר אליה הכניסו מנהלי המשמרת את הכספים שנגבו מלקוחות במהלך כל משמרת. המעסיקים היו שבעי רצון מעבודתו של העובד ויחסי העבודה התנהלו באופן הרמוני. בהמשך, פנו המעסיקים אל העובד והחלו להטיח בו האשמות בגין גניבת כספים מכספת המסעדה וזאת מתוקף היותו אחראי משמרת ובעל גישה לכספת וכן נוכח הפסקה זמנית של מצלמות התיעוד שהיו באזור הכספת.
העובד אשר הכחיש כל קשר לטענות המועלות כלפיו, טען כי המעסיקים השפילו ופיטרו אותו ללא שימוע ובנוכחות עובדי המסעדה. העובד אף דרש להזמין משטרה להוכחת חפותו וזו לא מצאה כספים בחזקתו. המעסיקים טענו, כי ביקשו לערוך שיחת בירור עם העובד לעניין החוסרים שנתגלו בכספת, אולם העובד פירש את המצב כרצונו. לדידם, כל התנהלותם בנוגע לסיום עבודת העובד היתה כדין.
בית הדין קיבל את התובענה ונדרש להכריע בשאלות הבאות:
1. מי היה המעסיק של העובד?
2. האם נסיבות סיום העבודה מצדיקות פסיקת פיצויי פיטורים, פיצוי בגין עוגמת נפש לעובד וכן פיצוי מכוח חוק איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע") אם לאו.
טענות העובד:
1. העובד טען, כי המעסיקים העסיקו אותו ביחד ולחוד.
2. העובד פוטר באופן משפיל ע"י המעסיקים ללא קיום שימוע ותוך שנגרמה לו עוגמת נפש.
3. המעסיקים הוציאו על העובד דיבה בטענת שווא, לפיה גנב מהמעסיקים והטריד מינית את אחת העובדות.
טענות המעסיקים:
1. מעסיק 2 הוא בעל העסק בלבד והוא זה שהוציא את ההמחאות ששולמו לעובד כשכר עבודתו ולפיכך, יש למחוק את מעסיקה 1 מכתב התביעה.
2. היו חוסרים בכספת המסעדה ולפיכך, ביקשו המעסיקים לקיים שיחת בירור עם העובד וזאת בנוסף לתלונה של אחת העובדות בגין הטרדה מינית מצד העובד.
3. לא היו פיטורים וככל שהיו, הרי שהעובד פוטר "בעידנא דריתחא".
4. המעסיקים לא השפילו את העובד אלא העובד הוא זה שבחר להזמין משטרה למקום והוא זה שגרר את הויכוח עם המעסיקים לאזור המסעדה ודיבר בקול רם בפני שאר העובדים.
פסק דין
----------
בית הדין קבע, כי העובד הצליח להוכיח שהמעסיקים העסיקו אותו בצוותא, היינו, מעסיקה 1 ניהלה את השיחה עם העובד לצורך בירור החוסרים בכספת, וכן היא זו אשר הבהירה לו, כי היא "הבוסית שלו", כפי שעלה מתמלול שיחה אשר התנהלה בקרות המקרה. מעסיק 2 שילם את השכר לעובד וכן ניהל את המסעדה מעצם היותו הבעלים.
לעניין נסיבות סיום העסקה נקבע, כי הגם שפיטורי העובד היו "בעידנא דריתחא", נוכח העובדה, כי המעסיקים לא חזרו בהם מהודעת הפיטורים ולא ביקשו מהעובד לחזור לעבודה, נותן תוקף לפיטורים. ומכאן, זכאי העובד לתשלום פיצויי פיטורים ע"ס 5,139 ש"ח.
כמו כן, האשמות המעסיקים כלפי העובד, מבלי לטרוח לברר את העלמות הכספים בצורה הוגנת יותר ופיטורי העובד לאלתר מבלי לערוך שימוע, מזכה את העובד בפיצוי בגין פיטורים שלא כדין לרבות עוגמת נפש בסך של 20,000 ש"ח.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- פורטינט משיקה מוצר אבטחה חדש לדאטה סנטרס
- מהמחיר של חוק הגיוס ועד המחיר של ה-AI: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
