ביה"ד לעבודה פסק לעובדת פיצוי בסך 12,000 ש"ח בגין הפרת הזכות לעבוד בישיבה

סע 2336/11 רויטל גבאי נ' קרביץ ישראל בע"מ, בבית הדין האזורי לעבודה תל אביב, ניתן ב 28/08/2012. תקציר פסק הדין מאת עו"ד דנה להב

העובדות

--------------

העובדת הועסקה במעבידה במשך כ- 14 חודשים.

בחודש נובמבר 2009 התחלף מנהל החנות שבה עבדה העובדת. בסמוך לאחר מכן התפטרה העובדת, לטענתה בשל הרעה מוחשית בתנאי עבודתה כמו גם בשל הפרת זכותה לשבת במהלך עבודתה. עם סיום עבודתה הגישה העובדת תביעה לפיצוי על אי-קידום, לפיצויי פיטורים ולתשלום זכויות סוציאליות נוספות, וכן לפיצוי על הפרת חוק הזכות לעבודה בישיבה, תשס"ז-2007.

פסק הדין

--------------

חוק הזכות לעבודה בישיבה, תשס"ז-2007 (להלן: "החוק") קובע, כי "מושב לעבודה" יהא "מושב במצב תקין בעל משענת גב, מותאם בצורתו, במבנהו ובממדיו לעובד ולעבודה המבוצעת...". סעיף 2 לחוק קובע, כי: "מעביד יעמיד לרשות עובד במקום העבודה מושב לעבודה ולא ימנע מעובד ישיבה במהלך העבודה, אלא אם כן הוכיח המעביד שביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה".

לטענת העובדת, בחנות כלל לא היה כיסא בחלק הקדמי של חנות המעבידה. הכיסא היחידי שהיה בה מוקם במחסן בחלקה האחורי. עוד טענה, שגם אותו כיסא היה רעוע ושבור במשענת, ומכיוון שהעובדים נדרשו לשהות כל העת בחלקה הקדמי של החנות, אופציית הישיבה היחידה שהועמדה לרשותם (ובה עשו שימוש) הייתה ישיבה על קרטונים שבהם נארז נייר למדפסות, או לחלופין, ישיבה על הרצפה. העובדת טענה, שנאלצה לעמוד על רגליה לאורכן של משמרות ארוכות בהן עבדה, לעיתים שבע וגם שמונה שעות ברציפות.

באשר לטענת העובדת, כי הכסא היה שבור ורעוע, הרי שטענה זו כלל לא הוכחה.

על אף כל האמור קבע ביה"ד, כי המעבידה לא מילאה אחר הוראות החוק, שכן על מנת לממש באופן מלא את זכותם של העובדים לשבת במהלך העבודה, היה עליה לספק להם כסא לא רק בחלקה האחורי של החנות, במחסן, אלא גם בחלקה הקדמי, ליד הקופה שבה צריכים העובדים לשהות זמנים ארוכים, ובפרט בשעות לחץ בחנות. עוד קבע ביה"ד, כי המעבידה לא הוכיחה, בהתאם להוראות סעיף 2, כי "ביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה" בקדמת החנות ובזמן העבודה בקופות. למעשה להפך. לא נסתרה החזקה הסטטוטורית, כי ניתן היה לבצע את העבודה גם בחלקה הקדמי של החנות בישיבה. נמצא, כי המעבידה לא סיפקה לעובדיה במועדים הרלוונטיים לתביעה כסאות מתאימים שניתן היה לשבת עליהם ליד הקופה, מחדל אותו תיקנה המעבידה מאז עם רכישתם של כסאות מתאימים.

בפסק הדין המנחה בע"ע 33680-08-10 דיזנגוף קלאב בע"מ נ' יעקב זואילי (להלן: "פרשת דיזינגוף קלאב") התוותה כבי הנשיאה נילי ארד את אמות המידה שעל בית דין זה להפעיל בקביעת גובה הפיצוי אותו יש לפסוק לעובד שהופרה זכותו לפי החוק. אמות המידה הן אלה: מידת ההפרה וחומרתה, משך ההפרה, האם בוצעה ההפרה ביודעין ובכוונה תחילה, מהות הפגיעה בעובד, השיקול הציבור וההרתעתי.

על בסיס כל אלה, קבע ביה"ד, שבניגוד לעניין דיזנגוף קלאב, שבו הושתו על מועדון הכושר שהפר את זכותו של פקיד הקבלה שם לשבת פיצויים עונשים בסך 50,000 ש"ח, המקרה שלפנינו איננו מצדיק פסיקת פיצויים לדוגמא. גובה הפיצויים ללא הוכחת נזק המגיעים לעובדת במקרה שלפנינו הוא נמוך יותר, ונקבע על סך 12,000 ש"ח.

ראשית, בניגוד למקרה שנדון בפרשת דיזנגוף קלאב, במקרה זה לא הוכח כי העובדת לא הייתה יכולה, לפחות בחלק מהמשמרת, ובפרט בשעות שאין בהן לחץ, לשבת על הכסא שמוקם בחלקה האחורי של החנות. שנית, מראיות העובדת עולה, שבנוסף לאפשרות לשבת על הכסא שבמחסן, עובדי החנות יכלו לשבת במהלך העבודה, לכל הפחות כשהחנות הייתה ריקה, על ארגזי קרטון גדולים שהיו ממוקמים גם בקדמת החנות. אמנם אין בכך כדי לקיים את הוראות החוק ככתבו, אך בכל זאת יש לראות פחות בחומרה התנהלות מעביד המאפשר לעובדיו לשבת (גם אם לא על כסא מותאם כמצוות החוק) לעומת מעביד האוסר באופן מוחלט וקטגורי על עובד לשבת לאורך כל המשמרת, כפי שהיה בפרשת דיזנגוף קלאב; שלישית, העובדת הודתה שלא העלתה כלל בפני מנהל החנות הקודם את נושא העדרו של כיסא בקדמת החנות ואף לא העלתה את הנושא מול המעבידה, ובכך לא אפשרה לה לתקן את מחדלה. גם זאת, בניגוד לעניין דיזנגוף קלאב שבו נקבע עובדתית שהעובד שם התריע בפני מעסיקתו על הפרת זכותו לשבת; רביעית, בכתב התביעה כימתה העובדת (שהייתה מיוצגת מראשית הדרך) את רכיב התביעה בגין הפרת הזכות לשבת על סך 12,000 ש"ח בלבד, דהיינו בדיוק הסכום אותו פסק לה כיום ביה"ד. דומה שאף העובדת עצמה סברה בראשית הדרך, לאחר קבלת ייצוג משפטי, שפסיקת פיצוי בגובה הזה תהיה הוגנת ומוצדקת בנסיבות; וחמישית, ואולי חשוב מכל, מעדותו של מנהל החנות הנכנס, שוכנע ביה"ד שהעובדת לא מילאה בתום לב את חובותיה כעובדת בתקופת ההודעה המוקדמת שלאחר התפטרותה. העובדת הפרה את חובתה לבצע חפיפה מסודרת למנהל החנות הנכנס, ובכך הקשתה מאוד על כניסתו לתפקיד, באופן שפגע בו ובמעבידה.

ביה"ד דחה את טענת המעבידה, כי נוכח התנהגות העובדת יש מקום לשלול ממנה לחלוטין פיצוי ללא הוכחת נזק על הפרת זכותה לשבת במהלך עבודתה, אך קיבל את הטענה שיש מקום להתחשב בנקודה זו כשיקול כבד משקל להפחתת גובה הפיצוי.

לטענת העובדת, הוסכם בין הצדדים על כך שתקבל "תוספת תפקיד" בסך 250 לחודש החל מינואר 2009 אך בפועל התחילה לקבל את התוספת רק בפברואר 2009. בנוסף, המעבידה לא שילמה לה תוספת תפקיד עבור מחצית דצמבר 2009, שבו עדיין עבדה, וכן לא חישבה את גמול השעות הנוספות אותו קיבלה העובדת בהתחשב גם ב"תוספת התפקיד". המעבידה לא הציגה הודעה לעובד המתעדת את המועד המוסכם למתן אותה "תוספת תפקיד" שבמחלוקת. זאת, בניגוד לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב-2002. מכאן, שבהתאם להוראת סעיף 5א לחוק, נטל ההוכחה במחלוקת שבין הצדדים הוא עליה. בכתב הגנתה הכחישה באופן כללי וסתמי את טענת העובדת בדבר זכותה להפרש שכר, ובתצהירי העדות שהגישה כלל לא התייחסה לרכיב תביעה זה. ברם, נטל ההוכחה בנקודות מחלוקת אלה היה דווקא על המעבידה, שלא הרימה אותו. למעשה להפך, בהעדר ראייה לסתור, דווקא העובדת היא שהוכיחה את טענותיה במחלוקת זו. לפיכך קיבל ביה"ד את שני רכיבי התביעה האלה במלואם.

אין מחלוקת כי המעבידה הפרישה ממשכורתה של העובדת לקרן פנסיה החל ממאי 2009, בהתאם להוראות צו ההרחבה הכללי. לטענתה, היה על המעבידה להפריש עבורה סכומים גבוהים יותר, וזאת לאור הוראות ה"הסכם הקיבוצי במסחר". נטל ההוכחה בדבר תחולת הסכם קיבוצי זה או אחר על יחסי העבודה בין הצדדים מוטל על העובדת. משלא עמדה העובדת בנטל זה, נדחה רכיב תביעה זה.

ביה"ד קבע, כי על המעבידה לשלם לעובדת הפרשי שכר בצירוף פיצויי הלנת שכר ו- 12,000 ש"ח פיצוי ללא הוכחת נזק על הפרת זכותה לשבת במהלך עבודתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

"ספרד לא ביטלה הזמנות מרפאל" - המנכ"ל חושף: צבר ההזמנות יחצה את ה-75 מיליארד ודוחף להנפקה

ה"בטן" בצבר? - "רפאל חברה שקלית וזה קשור לתנודות במטבע, בפועל הצבר יעבור את ה-75 מיליארד שקל בסוף שנה"; מרגישים "חצי חרם"? - "ההזמנות והמכירות בקצב גבוה אבל, כנראה שאפשר היה יותרצה" - מנכ"ל רפאל יואב תורג'מן מדבר על הכל ומדבר על הנפקה

מנדי הניג |

רפאל סיכמה את הרבעון השני ואת המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה בהכנסות וברווח. היקף המכירות ברבעון עמד על 4.74 מיליארד שקל עלייה של כ־20% לעומת התקופה המקבילה והרווח הנקי זינק ל-340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהשוואה לרבעון הראשון זו צמיחה מתונה יותר של כ־2%, אבל אם מסתכלים חצי שנתית המספרים מרשימים: מכירות של 9.36 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 20% לעומת מחצית השנה הקודמת, ורווח נקי של 612 מיליון שקל קפיצה של 68%.

במקביל, נתוני הצבר מעוררים שאלות. ברבעון הראשון נרשם שיא של 67 מיליארד שקל, אבל בסוף הרבעון השני הצבר ירד ל־65.7 מיליארד שקל. עם זאת, בהשוואה לשנה שעברה זו עדיין עלייה משמעותית שאז הצבר עמד על 59 מיליארד שקל. בתוך כך נחתמה עסקה גדולה בגרמניה לאספקת פודי Litening 5 בהיקף מוערך של 350 מיליון אירו, מה שמראה את ההתרחבות של הפעילות.

על רקע התוצאות הללו, ישבנו לשיחה עם מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, שהסביר מה עומד מאחורי התנודות בצבר, על תחושת ה"חצי חרם" בעולם, על שימור ההון האנושי וגם על האפשרות שהמדינה תאפשר לחברה ללכת במסלול של הנפקה.


האמת שזה אולי היה די ברור וצפוי, אבל הייתה קצת, נקרא לזה, ״בטן״ בצבר. מה קרה שם?

"שאלה טובה. שתי דברים אני יכול להגיד על זה. תקופה קצרה מאוד אחרי שסגרנו את הספרים קיבלנו עוד הזמנות בהיקף של כ־5 מיליארד שקלים, כך שהבטן בצבר היא קטנה, קטנה והפכה להיות שלילית זאת אומרת חיובית במובן שלי. 

חוץ מזה, מכיוון שאנחנו חברה שקלית, בניגוד לתעשייה האווירית ואלביט כשלהם יש הזמנה של מיליארד דולר, אז אם הדולר עולה או יורד, זה נשאר מיליארד דולר. אצלנו, אם יש לי הזמנה של מיליארד דולר והדולר יורד ב־7%, אני מקטין את הצבר ב־7%, ב־70 מיליון. לכן הירידה בשער הדולר השפיעה עלינו. אם הייתי כותב את הדוחות בדולר, זה היה נשאר הסכום במדויק, אבל אני כותב בשקלים ולכן הערך משתנה בהתאם לשער החדש. עכשיו כשהדולר עולה חזרה, זה גם יחזור למעלה. בכל מקרה, זו תנודה מקומית, ותזמון של הגעת הזמנות. כמו כן זמן קצר אחרי שסגרנו את הרבעון הגיעו הזמנות גדולות, ואני צופה שבשנה הזו נעלה אל מעבר להיקף ההזמנות של השנה שעברה - זו הולכת להיות שנת שיא".

מה זה אומר על הצבר? יגיע ל־75 מיליארד?

"הוא יעבור את ה־75 מיליארד".

מה ״הלהיטים״ בצבר נכון להיום?