רשות המסים
צילום: רשות המסים

הצעת החוק למס על הרווחים הכלואים עברה בכנסת

59 בעד ו-58 נגד; הצעת החוק עברה- על חודו של קול עבר החוק שאמור להכניס 10 מיליארד שקל לקופה - סיכוי קטן שזה יקרה

הרצי אהרון | (1)

הצעת החוק עברה. המס על הרווחים הכלואים הוא כבר עובדה. מדובר על מיסוי של 2% על הרווחים הצבורים של חברה. המטרה שהיא תחלק את הדיבידנדים שלה ועל זה יהיה מס שיביא למיסוי כולל של 50% בדומה למיסוי של שכירים. בכך תיבלם הפרצה וליתר דיוק - תכנון המס להקמת חברות ודרכם לקבל את הכסף וכך לשלם 23% מס ולא 50%.


הבעיה הגדולה שבדרך, רשות המסים ממסה רבבות חברות תמימות, חברות עסקיות לכל דבר ועניין שלא רצו לתחמן במס או לחסוך במס, אלה שזו דרך ההתאגדות שלהן. מנגד, חברות גדולות וחברות ציבוריות זוכות להקלה ולא ישלמו את המס.


בצעד חצוף כלפי מיליוני נישומים, האוצר הוציא את ה"דגים השמנים" כשחברות עם הכנסות של מעל 30 מיליון שקל לא נכללות בחוק. אין באמת הסבר רציני לכך. זה מזכיר שב-2017 רגע לפני סיום חקיקת חוק על חברות הארנק, חוקקו סעיף שמוציא את השותפויות של רואי החשבון ועורכי הדין מהתחולה. יש אזרחים סוג א' ויש אזרחים סוג ב'. לעשירים מגיע יותר

חוק שאמור היה לחול על מתחמקים יחול על שורה ארוכה מאוד של חברות במשק. אם החברה מייצרת עד 30 מיליון שקל, היא "חברת מעטים" מוחזקת על ידי עד חמישה אנשים ויש לה רווחים נצברים של עד 750 אלף שקל נכון ל-31 בדצמבר, היא חייבת במס שולי (כמו ברמות השכר) על הרווחיות שמעל 25%. 


שוחחנו מוקדם יותר היו עם רואת חשבון ומומחית למיסוי, ענת דואני שאמרה - "החוק מחייב חברות שנמצאות בשליטתם של מעטים ושעומדות בתנאי סף מסוימים, כמו מחזור נמוך מ-30 מיליון שקל או יתרת עודפים מעל 750 אלף שקל,  לשלם מס גבוה יותר על הכנסותיהן באם שיעור הרווחיות עולה על 25%. המשמעות היא שהרבה חברות קטנות, שלא בהכרח ניסו להימנע ממס, עלולות למצוא את עצמן משלמות מסים כבדים יותר או נדרשות לשנות את המבנה העסקי שלהן. זהו חוק שמטרתו הייתה 'לתפוס את הגדולים', אך בפועל הוא פוגע דווקא בעסקים הקטנים והבינוניים, כמו מוסכים, מתקיני מזגנים, ונותני שירותים אחרים, שיצטרכו להתמודד עם נטל מס נוסף. זה יוביל לכך שהגדולים ימשיכו ל'אכול' את הקטנים. העניין הזה מאוד לא ברור ומקומם.

"חשוב להדגיש כי החוק הזה מתייחס לשני סעיפים שונים שנמצאים על הפרק. הראשון מדבר על חברות הארנק שזה נושא עלה לחקיקה ועבר ב-2017. המטרה היתה לחפש את 'חברות השכירים' שבמקום לשלם שכר הוציאו חשבונית ושילמו פחות מס. החוק הישן קיים עם שינויים מסוימים שמתווספים כעת והשינוי הכי דרמטי בחברות הארנק שה כבר לא רק חברות מהסוג הזה, חברות שנועדו לעזור לשכירים בכירים לשלם פחות מס. התכולה עלתה באופן מאוד משמעותי, רק צריך לסייג ולהגיד שיש הרבה דברים בחוק שלא ברורים ויתבהרו עם הזמן גם בחוזרים של רשות המסים. איך שנראה כעת, חברת מעטים בשליטה של עד 5 אנשי, חברה שלציבור אין עניין בה, וגם וזה מאוד חשוב - חברה שיש לה מלאי ולקוחות רבים, כלומר גם למשל מכולת, היא בפנים - בתוך  תחולת החוק.  

"התנאי להיכנס לתכולה הוא שמחזור החברה מפעילות עתירת יגיעה אישית והכוונה שזה לא הכנסה פאסיבית. גם כאן צריך להסתייג כי יש יוצאים מהכלל לחישוב הכנסה פאסיבית והכנסה מיגיעה אישית. בכל מקרה, אם המחזור מהפעילות מתחת ל-30 מיליון נכנסים לתכולת החוק. זה חוק שבא לתת יתרון לכל הגדולים והענקים ולהגיד להם - אל תדאגו אתם תהיו יותר ענקים" 

קיראו עוד ב"בארץ"


במצב כזה המס כאמור יהיה מס שולי על רווחיות של מעל 25%. רווחיות נמוכה יותר מוציאה את החברות מהחוק. זה יוביל להמון תכנוני מס. חברות שמרוויחות בשיעור של 30% יuכלו די בקלות להוריד את שיעור הרווחיות שלהן למתחת ל-25%. לאלו שמרוויחות 40%-50% יהיה מסובך יותר.

כך או אחרת, החוק הזה אמור להביא 10 מיליארד שקל לקופה הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך - "המדינה תקבל אפס מס ב-2025 מחוק המס על הרווחים הכלואים"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עושה חשבון 01/01/2025 07:51
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים למסות שכירים שמתחזים לנותני שירותי כדי להימנע ממס יש להוציא חוזר מס למסות במקור לפי מהות התשלום ולא לפי סיווג התשלום עי המשלם והמקבל . לדוגמא מנהל שהקים חברה לשירותי ניהול הוא העובד היחיד ונותן שירות לחברה אחת או יותר ישלם מס חברות לפי יגיעה מעבודה כמו כל עצמאי או שכיר .
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.