הרכבים עוברים לגז טבעי - איך להרוויח מזה?

למרות הירידה במחיר הנפט בשבועות האחרונים מחירו עדיין גבוה ב-39% מערכו באותה תקופה בשנה שעברה, ומחירו מכביד על כלכלות העולם, על רווחי החברות ועל הוצאות בתי האב
אריה גורן |

ימים קשים במיוחד עברו על ציבור המשקיעים בשווקים הבין-לאומיים בשבוע האחרון, שבוע שהתאפיין בירידות חדות הן במחירי הסחורות והן במחירי המניות. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, ירד בשבוע שעבר ירידה תלולה של 6.13%; מדד המניות העולמי, MSCI World, ירד ב-5.8%; מדד המניות האמריקאי, S&P 500, ירד ב-3.16%; ומדד מניות הנאסד"ק ירד ב-4.72%. הדולר התחזק בסיכום שבועי ב-2.77% ביחס לאירו ל-1.426 דולר לאירו, ונשאר ללא שינוי ביחס לשקל; מערכו הנמוך ביותר אי פעם ביחס לאירו, 1.604 ב-15 ביולי השנה, כבר התחזק הדולר ב-11.1%. התחזקות הדולר לעומת האירו נמשכה למרות נתוני מקרו שליליים בכלכלת ארצות הברית ולמרות העלייה בשיעור האבטלה שם.

מחירי כל סחורות האנרגיה ירדו ירידה חדה בשבוע האחרון. מחיר הנפט ירד בסיכום שבועי ב-8.0% ל-106.23 דולר לחבית, זאת למרות סופות ההוריקן העזות המתחוללות בעונה זו באזור הים הקריבי ובאזור מפרץ מקסיקו. אף על פי שהנזקים של סופת ההוריקן "גוסטאב" היו קטנים משחששו תחילה, גרמה הסופה לירידה גדולה בתפוקת הנפט באזור, וזאת מכיוון שהופסקה השאיבה מרוב הבארות במפרץ מקסיקו עקב פינוי רוב העובדים מפלטפורמות שאיבת הנפט והגז הטבעי. יש מומחים בתחום האנרגיה התולים את ההידרדרות במחיר הנפט בשבועות האחרונים (ירידה של 28% מ-11 ביולי השנה) בירידה של מיליון חביות ביום בצריכת הנפט של ארצות הברית בהשוואה לשנה שעברה ובהגדלת התפוקה של ערב הסעודית במיליון חביות ביום. בוועידת מדינת אופ"ק המתקיימת השבוע יוחלט אם לצמצם את כמות הפקת הנפט של מדינות הארגון לנוכח הירידה במחירו בשבועות האחרונים. מכל מקום, להחלטה שתתקבל בוועידה תהיה השפעה גדולה על מחיר הנפט בתקופה הקרובה.

גז טבעי במקום תוצרי נפט כדלק למכוניות

למרות הירידה במחיר הנפט בשבועות האחרונים מחירו עדיין גבוה ב-39% מערכו באותה תקופה בשנה שעברה, ומחירו מכביד על כלכלות העולם, על רווחי החברות ועל הוצאות בתי האב. ארצות הברית סובלת מגרעון כבד במאזן התשלומים בעיקר בגלל יבוא של כ-13 מיליון חביות נפט ליום (הוצאה של כ-1.4 מיליארד דולר ליום במחירים של היום). נוסף על כך, הצורך לייבא כמויות כה גדולות של נפט מגביר את תלותה של ארצות הברית בארצות לא תמיד ידידותיות (57% מיבוא הנפט אליה הוא מארצות אופ"ק). לעומת התלות של ארצות הברית בנפט מיובא, היא מפיקה יותר מ-80% מתצרוכת הגז הטבעי שלה ואת השאר מייבאת מארצות ידידותיות באזור, בעיקר מקנדה.

אף על פי שמחיר הגז הטבעי גם הוא עלה ב-35% מערכו בתקופה זו בשנה שעברה, מחירו עדיין נמוך בהרבה ממחיר הנפט כשמשווים את המחירים על בסיס אנרגטי שווה, והוא נמצא כיום בערכו הנמוך ביותר ביחס לנפט מאז שנת 1992. מחיר הנפט נקבע בדולרים לחבית, ומחיר הגז הטבעי במיליון BTU (יחידות תרמיות בריטיות). מכיוון שהערך האנרגטי של חבית נפט הוא 5.8 מיליון BTU, אם נכפיל את מחיר הגז הטבעי ב-5.8, נקבל את מחירו השקול בדולרים לחבית. מחיר הגז הטבעי האחרון, 7.45 דולר למיליון BTU, שקול אפוא ל-43.21 דולר לחבית, כלומר כ-40% ממחיר הנפט האחרון של 106.23 דולר לחבית.

לא תמיד היה המצב כזה: בין השנים 2001 ו-2006 היו תקופות ארוכות שמחיר הגז הטבעי היה גבוה יותר ממחיר הנפט (כשמחשבים על בסיס אנרגטי שווה), כפי שרואים בגרף להלן, המתאר את היחס בין מחיר הנפט למחיר הגז הטבעי בתכולת אנרגיה שווה לזו של חבית נפט, החל משנת 1990 (יחס של פחות מ-1.00 מלמד על מחיר גז טבעי גבוה יותר ממחיר הנפט).

הסיבה למחיר הנמוך יחסית של הגז הטבעי בהשוואה לנפט בתקופה האחרונה הוא הגידול בשאיבת הגז בארצות הברית כתוצאה משיפור בטכנולוגיות ההפקה, כך שאספקת הגז צפויה לגדול השנה ב-8% בהשוואה לשנה שעברה, לעומת גידול של 4% בלבד בשנת 2007. הצריכה לעומת זאת צפויה לגדול רק ב-3% לעומת 6.5% בשנת 2007 כתוצאה מההאטה בכלכלת ארצות הברית. ישנם מומחים לשוק האנרגיה המעריכים שיחס כה גבוה בין מחיר הנפט לגז לא יכול להימשך זמן רב בעיקר לנוכח החורף המתקרב שבו גדלה צריכת הגז הטבעי להסקה, המומחים האלו ממליצים למכור "שורט" חוזים או תעודות סל לנפט ולרכוש באותו סכום חוזים או תעודות סל לגז טבעי.

מכיוון שעיקר השימוש בנפט בארצות הברית הוא לתחבורה, נשאלת השאלה אם הגז הטבעי לא יכול להוות תחליף לבנזין ולדיזל להנעת כלי רכב. בניגוד לגז פחמימני מעובה, LPG (או גז בישול בלשון העם), שהופך לנוזל בלחץ ואין כל קושי לאחסן אותו במיכלים, והשימוש בו כדלק לכלי רכב ידוע וקיים גם בארץ, אחסון הגז הטבעי מסובך יותר. גז טבעי שעיקרו מתאן הוא קל הרבה יותר והופך נוזל רק בקירור ל-163 מעלות צלסיוס מתחת לאפס, והוא מובל בעיקר בצינורות. אבל מתברר שאפשר לאחסן גז טבעי במיכלים מיוחדים בכלי הרכב כשהוא דחוס בלחץ של 210 אטמוספרות, לחץ הדומה ללחץ האוויר במיכלי צלילה. דרך אגב, על הכבישים בעולם נוסעים כיום חמישה מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי.

גז טבעי משמש בארצות הברית בעיקר לייצור חשמל, להסקה ולשימושים תעשייתיים, רק עשירית האחוז משמשת להנעת כלי רכב. כיום נמצאים על הכבישים בארצות הברית כ-150,000 כלי רכב מונעים בגז טבעי דחוס compressed natural gas, CNG, הכוללים רכב כבד (משאיות ואוטובוסים) ומכוניות פרטיות. גם בארגנטינה וגם בברזיל יש כמיליון כלי רכב מסוג CNG. בניגוד להנעת כלי רכב בגז LPG, הדורשת הסבה פשוטה יחסית ואפשר לעשותה בכל כלי רכב, שימוש ב- CNG דורש כלי רכב מיוחדים. כיום מוצע בארצות הברית רק סוג מכונית אחת למטרה זו, Honda Civic GX, העולה ב-2,290 דולר יותר מהמקבילה ההיברידית שלה, אבל זוכה לזיכוי מס של 4,000 דולר לעומת זיכוי מס של 2,100 דולר למכונית ההיברידית; זאת מכיוון שמכונית המונעת בגז טבעי מזהמת פחות. טווח הנסיעה של מכונית ההונדה הוא כ-400 קילומטר בלבד לכל מילוי, ובארצות הברית פועלות רק כ-1,500 תחנות דלק למילוי גז טבעי כמחצית מהן לשימוש הציבור הרחב. פתרון חלקי לבעיה הוא מתקן מיוחד המאפשר מילוי ביתי של גז טבעי מהצנרת הביתית, תהליך המילוי לוקח אמנם 16 שעות אבל הוא מאפשר גמישות מסוימת.

מילוי ביתי של גז

לסיכום, שימוש רחב בגז הטבעי להנעת כלי רכב תביא להקטנת זיהום האוויר, תגרום לחסכון גדול בהוצאות המדינה על יבוא נפט, להקטנת התלות של ארצות הברית במדינות אופ"ק ולהקטנת הוצאות התחבורה של משקי הבית והחברות. אף על פי שכמות הגז הטבעי בארצות הברית אינה אין-סופית, מעבר חלקי של ייצור החשמל לאנרגיה גרעינית ולמקורות מתחדשים כמו אנרגיית הרוח ואנרגיה סולארית במקום גז טבעי תוכל לענות על הדרישה לגז טבעי להנעת כלי רכב.

איך משקיעים

תעודת הסל הסחירה ביותר לנפט United States Oil Fund, נסחרת בבורסת AMEX בסימול USO. החברה המנהלת היא Victoria Bay Asset Management, ודמי הניהול השנתיים הם 0.50%. USO נסחרת החל מאפריל 2006, ונפח המסחר היומי הממוצע הוא כ-14 מיליון תעודות.

תעודת הסל לגז טבעי United States Natural Gas Fund נסחרת בבורסת AMEX בסימול UNG. החברה המנהלת היא Victoria Bay Asset Management, ודמי הניהול השנתיים הם 0.60%. UNG נסחרת החל מאפריל 2007, ונפח המסחר היומי הממוצע הוא כ-6.7 מיליון תעודות.

השינויים העיקריים במחירי הסחורות בשבוע שעבר:

סחורות שמחירם עלה, שיעור העלייה באחוזים: עץ – 5.6%, חזיר לפיטום – 1.3%, אבץ – 0.9% ואורז – 0.7%.

סחורות שמחירם ירד, שיעור הירידה באחוזים: סויה – 11.1%, פלדיום – 11.0%, כסף – 10.1%, קקאו – 8.6%, ניקל – 8.6%, שיבולת שועל – 8.5%, פלטינה – 8.2%, פלדה – 8.1%, נפט – 8.0%, עופרת – 7.8%, חזיר קפוא – 7.4%, נפט להסקה – 6.6%, תירס – 6.2%, גז טבעי – 6.2%, חיטה – 6.2%, בנזין – 5.9%, נחושת – 5.8%, כותנה – 5.7%, בדיל – 5.5%, אתנול – 5.4%, זהב – 3.9%, אלומיניום – 3.2%, קפה – 2.1%, סוכר – 1.7% ובקר חי – 1.2%.

*מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.  

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית; קרדיט: רשתות חברתיותאורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית; קרדיט: רשתות חברתיות

האיחוד האירופאי מאיים להעניש את ישראל - האם זה יקרה?

נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הודיעה בנאום "מצב האיחוד" כי תבקש לעצור חלק מהתשלומים הדו-צדדיים לישראל, להטיל סנקציות על שרים ומתנחלים אלימים ולהשעות את ההטבות המסחריות בהסכם האסוציאציה; סער הגיב: "אירופה מעבירה מסר שגוי, שמחזק את חמאס והציר הרדיקלי במזרח התיכון"

רן קידר |

בנאומה בפרלמנט האירופי בשטרסבורג, הציגה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין שורה של צעדים מדיניים וכלכליים חריפים כלפי ישראל. בין ההצעות שהוצגו: השעיה חלקית של הסכם האסוציאציה עם ישראל, המתמקד בהטבות מסחריות ובפרט במשטר הפטור ממכס על מוצרים ישראליים. עצירת תשלומים ותכניות שיתוף פעולה דו־צדדיות, למעט תמיכה בחברה האזרחית ובמוסדות ייחודיים כגון "יד ושם". דבר נוסף שהעלתה הוא הטלת סנקציות אישיות על "שרים קיצונים" ועל מתנחלים ביהודה ושומרון. עוד אמרה פון דר ליין כי תוקם קבוצת תורמים פלסטינית שתכלול מנגנון ייחודי לשיקום רצועת עזה. 

לדברי פון דר ליין, מדובר בצורך מוסרי נוכח "רעב מעשה ידי אדם" ותשלום כבד שמוטל על האוכלוסייה הפלסטינית. עם זאת, היא הודתה כי "יהיה קשה למצוא רוב" למהלכים, שכן חלק מהמדינות החברות מתנגדות לקו תקיף מול ישראל. הנשיאה צייצה ברשת ה-X וכתבה, "מה שמתרחש בעזה טלטל את מצפונה של הקהילה הבינלאומית. רעב מעשה ידי אדם לעולם אינו יכול לשמש כנשק מלחמה. הדבר הזה חייב להיפסק. הסיוע של האיחוד האירופי לעזה עולה בהרבה על זה של כל שותף אחר. אבל ברור שאירופה צריכה לעשות יותר. הנה צעדים אפשריים להמשך הדרך:

1. השעיית התמיכה שלנו בישראל, מבלי לפגוע בחברה האזרחית או ביד ושם.

2. הצעות חדשות בנושא: סנקציות על שרים קיצוניים ומתנחלים אלימים. השעיה חלקית של הסכם השותפות בנושאים הקשורים לסחר.

3. הקמת קבוצת תורמים לפלסטין, כולל מנגנון ייעודי לשיקום עזה.


המשמעות הכלכלית והתגובה הישראלית

שר החוץ גדעון סער הגיב מיידית ואמר כי "דבריה של נשיאת הנציבות האירופית הבוקר - מצערים. חלקם גם נגוע בהדהוד תעמולת הכזב של חמאס ושותפיו. ‏פעם נוספת מעבירה אירופה מסר שגוי, שמחזק את חמאס והציר הרדיקלי במזרח התיכון. ‏ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם והדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, נלחמת מלחמת קיום נגד אויבים קיצוניים הפועלים לחיסולה. הקהילה הבינ״ל צריכה לגבות את ישראל במאבקה זה".

האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם נתח של כ-32% מהסחר הכולל בשנת 2024. במהלך 2024, הסתכם היקף היצוא של האיחוד לישראל בכ-26.7 מיליארד אירו , בעיקר בציוד מכני, כלי תחבורה וכימיקלים. לכן, כל פגיעה במשטר הפטור ממכס צפויה להיות בעלת השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית. עם זאת, כדי לבצע מהלך של השעיה חלקית של הסכם האסוציאציה נדרש רוב מוסמך (Qualified Majority), כלומר, תמיכה של 55% מהמדינות המייצגות לפחות 60% מאוכלוסיית האיחוד.