ראיון

"לעשות יש אחוזים ניכרים בכל טנק מרכבה בצה"ל"

הצבר עלה ל-1.6 מיליארד שקל, זה צפוי להימשך - אלי דמרי, מנכ"ל החברה על ההזמנות העתידיות, מדוע הוא לא רוכש את אימקו ומה הוא מצפה לשנים הבאות? 
נושאים בכתבה אלי דמרי עשות

השקעה לפי טרנדים היא אומנם מסוכנת, אבל משקיעים שעולים על המומנטום בזמן יכולים להרוויח הרבה כסף. צריך להבחין בין שני מצבים - השקעות בתחומים שהם הייפ, תחומים שהם טרנדים, פופולאריים, עם פוטנציאל, אבל עדיין בחיתולים ולא מרוויחים (ולרוב גם לא ברור אם יגיעו לרווחים). זה מצב מסוכן, סוג של הימור. לרוב ההימור הזה נגמר בבכי. בדרך יש אנשים שמרוויחים. האחרונים מכבים את האור. 

המצב השני והמעניין יותר הוא טרנד, מגמה, שנובעים מביקוש אמיתי. המלחמה הזרימה ביקושים לחברות הביטחוניות והפעם על הכוונת - עשות אשקלון. חברה שהיתה עד לפני 3 שנים חברה די רדומה. חברה טובה, רווחית, אבל יציבה ואפילו משעממת. החברה מספקת אלפי מוצרים, מערכות, רכיבים מכניים ומשולבי חומרים ותוכנה למערכות ביטחוניות בעיקר לטנקים ומטוסים. 

על רקע המלחמה החברה קיבלה הזמנות ממשרד הביטחון בסכומים משמעותיים מאוד שמבטיחים לה בסבירות גבוהה צמיחה להמשך. הצבר שלה עומד על 1.6 מיליארד שקל. ברבעון השלישי היא מכרה ב-100 מיליון שקל והרוויחה 11 מיליון שקל. אלא שהמשקיעים ציפו ליותר. מה זה 100 מיליון לעומת 80 לפני רבעון (שהיה לפני המלחמה). ומה זה 11 מיליון שקל, תעשו חשבון אפילו תרימו את הרווח השנתי המייצג לאזור 50 מיליון שקל, אבל שווי של 1.24 מיליארד שקל לחברה הזו?

וכך המניה ירדה השבוע ב-20%. לא ברור אם זה מוצדק או לא, המניה, נזכיר, עלתה מתחילת השנה ב-62% וב-12 החודשים האחרונים ב-90%. אבל מה שיפה במניות מומנטום שרוכבות על מומנטום אמיתי שהמספרים שלהן הולכים ועולים. שינויים נעשים במקרים רבים בצעדים קטנים. 

הדוחות של עשות לא מצדיקים את השווי, אבל הפוטנציאל כנראה שכן. אז יגידו משקיעים - "המלחמה נגמרה". אבל מסתבר מהתקציב של משרד הביטחון שזו רק ההתחלה של ההצטיידות. אפשר להתווכח אם זה טוב ונכון, אבל אי אפשר להתווכח עם הצבר של החברה ויש סיכויים טובים שהוא יגדל במספרים משמעותיים מאוד. עם זאת, צריך לזכור שמשרד הביטחון בעסקאות גדולות מכווץ את המחיר. עשות מצד אחד נהנית מהיתרון לגדול וככל שהיא תייצר יותר הרווחיות תעלה, אבל מצד שני בהזמנות הענק הרווחיות נמוכה יותר. 

אחרי הירידה במניה, החברה נסחרת במכפיל רווח של 20. סיכוי טוב שקצב המכירות יעלה מקצב של 400 לקרוב או מעל 500 בשנה הבאה. אנחנו שמרנים. בגידול כזה, הרווח יגדל משמעותית יותר, זה יכול להגיע ל-55-60 וצפונה. זה כבר מכפיל 16.6-17 לשנה הבאה, וזה בשמרנות. אז אולי דווקא הנפילה היא הזדמנות, אבל זאת ממש לא המלצה. זאת הערכת שווי עם כלים פשוטים והנחות שיכולות בכל רגע להשתנות.  

שוחחנו עם אלי דמרי, מנכ"ל החברה, על רקע התוצאות. בוא נתחיל מהתחלה, מי זאת עשות של היום? רגע לפני נזכיר כי עשות נמצאת בשליטת פימי של ישי דוידי, זה חשוב כי פימי כבר הוכיחה שהיא יודעת להשביח חברות. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"עשות מתמחה בעצם בייצור ממסרות, יש לנו עולמות תוכן מול משרד הביטחון, הרבה מערכות בצה"ל. הרבה פיתוחים של מערכות. חלק מהמערכות הן מכניות, אלקטרו מכניות, חלקן ממוחשבות", אומר דמרי, "יש לנו יכולות ייצור וטכנולוגיות מאוד מתקדמות לייצור המוצרים שמשתלבים במערכות הצבאיות וגם במערכות תעופה. בחלק מהמערכות אנחנו עשינו את הדיזיין, ממש מההתחלה".

"בעולם התעופה אנחנו מייצרים ממסרות לפרויקטים גדולים ולחברות גדולות ומשמעותיות. בנוסף, מייצרים גם הרבה מערכות לבואינג, רולס רויס. זה אותו תחום התמחות ששייך לעולם הצבאי, שבא לידי ביטוי גם בתעופה. חלק מהרכיבים הולכים לתחום האזרחי וחלק לצבאי. המערכות הרגישות שלנו נמכרות גם לצבא ארה"ב, בזכות היכולת שלנו לייצר מוצרים שרק אנחנו ועוד מספר בודד של חברות בעולם יודעים לייצר".

לאן משתלבת הרכישה האחרונה שעשיתם?

"לעשות יש אחוזים ניכרים בכל טנק מרכבה בצה"ל, החברה הנרכשת מספקת מוצרים משלימים כמו מערכת טעינת פגזים אוטומטית, מערכת שמגנה על מערכות צבאיות קריטיות, מערכות שונות לטנק המרכבה ולפיתוחי כלים חשובים של הצבא. הרכישה מביאה יכולות לעוד ועוד מערכות משלימות, לעשות יותר פיתוחים ומוצרים ולתפוס נתח עוד יותר גדול במערכות שאנחנו מספקים להם רכיבים. הרכישה של איי.די.סי גם הביאה לנו יכולות הנדסיות וטכנולוגיות". 

הפעילות שלכם גדלה מאוד, אתם מרחיבים את קווי הייצור? 

"אנחנו פתחנו הרבה קווי ייצור חדשים, חלקם בשלב ההתחלתי. יש לנו יכולת ייצור משמעותית שיכולה עדיין לגדול, אבל כבר תחת היכולות הקיימות אנחנו יכולים להגדיל ייצור ומכירות. למשל - הצבא היה צריך לתקן הרבה כלים ומערכות ופתחנו יחסית מהר קווים שתומכים בשיפוץ של מערכות". 

"יכול להיות שנצטרך להגדיל עוד יותר את היקף הייצור בהמשך. אנחנו נגדל בהיקף הייצור גם בשנה הבאה בצורה משמעותית כבר בזכות היכולות הקיימות".

מחזור של 130-140 מיליון שקל ברבעון עוד שנה, אפשרי?

"אנחנו יכולים לגדול משמעותית בעשרות אחוזים ביכולות הקיימות שלנו בטווחי זמן יחסית קצרים, מעריך שזה יקרה גם בהמשך, אבל לא יכול להגיד שנגיע למספרים האלו, אלו מספרים גבוהים". 

מה היקף המכירות שאתה מצפה לו תוך שנתיים-שלוש?

"לא יכול להגיד מספר, אבל בשנה הזו, קצב המכירות גדל משמעותית, גם בתעופה. היתה נפילה בתעופה בגלל הקורונה וחזרנו לצמיחה ולמספרים יפים. אנחנו צומחים בתעופה במקביל לביקושים ממשרד הביטחון. אנחנו נגדיל את תחום התעופה, רואים שיש לזה צורך בשוק".

צמיחה של 30% בכל שנה בשנה שנתיים הקרובות סבירה או מאתגרת?

"התחומים המרכזיים שהחברה עובדת בהם גדלים, גם תחומים שלא עבדנו בהם בעבר וזה יגדל משמעותית. אבל אנחנו לא יודעים ולא יכולים לתת מספרים. צריך לומר שאנחנו גם נכנסים לתחומים חדשים שילכו ויגדלו".

כמה מההכנסות מגיעות מהצבר בתחילת השנה, וכמה מהזמנות שוטפות?

"חלק משמעותי מגיע מהצבר 75%-80%, השאר מהזמנות שוטפות".

האם את היכולות הייחודיות שלכם אתם יכולים לשכפל לצבאות אחרים?

"בעיקרון כן, אנחנו מתרכזים קודם כל בצרכים העתידיים של צה"ל, מתכננים להמשיך לגדול דרמטית בעולם התעופה. ברגע שנרצה נוכל להתרחב גם הלאה. יש לנו מספיק עבודה כרגע בחוזים הקיימים".

"הלקוחות שלנו בחו"ל גדולים, יש לנו מו"מ שוטפים גדולים מולם. אנחנו מייצרים גם לקבלני משנה בארץ רכיבים וחלקים קריטיים לגופים שונים בארץ, אנחנו צפויים לקבל עוד הזמנות שיניעו את הצמיחה".

בכמה זמן יתממש הצבר וההזמנות בסך 1.6 מיליארד שקל?

"רובו  של הצבר צפוי להתממש בטווח של שלוש שנים. מהר מאוד נשנה קידומת והצבר יעבור את ה-2 מיליארד". 

במכרזים הענקיים אתם מרוויחים אותו דבר כמו בקטנים-בינוניים?

"עשות עברה כברת דרך בשנים האחרונות. התייעלנו, פיתחו טכנולוגיות והפכנו ליעילים יותר. זה מתבטא בדוחות, וזה גם בזכות שיפורים בעסקאות, אנחנו בעולם תחרותי וצריכים להיות מספיק הגונים כדי שהלקוחות יחזרו אלינו. אין לנו כוונה ללכת אחורה ברווח, אבל כן - כשמקבלים הזמנה גדולה, הלקוח אכן מקבל סוג של הנחה".

מתכננים לגייס יותר עובדים כדי לעמוד בביקושים?

"בשנה האחרונה קלטנו כ-50 עובדים כדי להאיץ פרויקטים, כיום אנחנו כ-500 עובדים. מצפים לעלייה של 8%-10% בכוח אדם בשנה הבאה, יכול להיות גם יותר. אנחנו גמישים לפי הצרכים של הפרויקטים שלנו".

רכישת חברה כמו אימקו יכולה להשתלב באסטרטגיה של עשות?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 28/11/2024 18:55
    הגב לתגובה זו
    ולא המלצה עתידה לפניה,מלחמות במזה"ת תהיינה לפחות עוד 50-100שנה
  • 3.
    המחיר יעלה (ל"ת)
    צחי 28/11/2024 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מריה 28/11/2024 17:03
    הגב לתגובה זו
    אם החרדים יתמידו בסירובם להתגייס לצה"ל.
  • מה הקשר של החרדים לכתבה על חב' עשות אשקלון הבורסאית ? (ל"ת)
    כלכלן 28/11/2024 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 28/11/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    אך מנכ"ל בחברה כזו ועוד ביטחונית אני קונה ב 4 ידיים ובהחלט קונה את המנייה ועוד בירידה,תודה ולא המלצה טוב שאין טוקבקיסטים דבר המראה את צידקת הדברים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

החתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופהחתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופ

1.0 למקס סטוק: יוחחנוף נפרדת מזול סטוק - לפי שווי של 96 מיליון שקל

אחרי השקעה של 45 מיליון שקל בשנת 2021, יוחננוף מוכרת את חלקה ברשת הדיסקאונט (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל, תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל; הרוכשים: היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס שרוצים להכפיל את פריסת הרשת ולהגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה ואולי גם להנפיק אותה בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוחננוף

ארבע שנים וקצת אחרי שנכנסה להשקעה ברשת "זול סטוק", יוחננוף מוכרת את החלק שלה (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל. העסקה משקפת ל"זול סטוק" שווי חברה של כ־96 מיליון שקל. יוחננוף רכשה את המניות של רשת הדיסקאונט בשנת 2021 בסכום של 45 מיליון שקל, ובמהלך התקופה קיבלה כ־5 מיליון שקל כדיבידנדים. עם זאת, במכירה הנוכחית היא תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל. למעשה אפשר לומר שיוחננוף הצליחה להחזיר לעצמה כמעט את כל ההשקעה אבל ברור שהמהלך לא התפתח כפי שיוחננוף קיוותה, והניסיון להתרחב מעבר לליבת המזון לא הניב את הערך האסטרטגי שהיא רצתה להשיג. עכשיו היא מעדיפה להתמקד מחדש בתחום הליבה שלה שזה רשת המרכולים ולהשאיר את זירת הסטוק לשחקנים הגדולים כמו מקס סטוק.

מי שנכנס במקום יוחננוף זו חברת "שי עולמות בגליל", שבבעלות היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס. בעקבות העסקה מחזיקים גנון ואטיאס במחצית מהבעלות על "זול סטוק", לצידם של אדיר וענונו (30%) וסער כוכבי (20%).

"זול סטוק", שנוסדה ב־2011, היא כיום השנייה בגודלה בישראל בענף הסטוק, ומונה 86 סניפים בפריסה ארצית. מחזור המכירות השנתי של הרשת עומד על למעלה מ־400 מיליון שקל, והיא פעילה בתחומים מגוונים מריהוט וכלי בית ועד ציוד לבית הספר, מוצרי פלסטיק, חד־פעמי, צעצועים ומוצרי נוי.

על פי הערכות, שוק רשתות הסטוק בישראל גלגל בשנת 2024 כ־3.2 מיליארד שקל. גנון ואטיאס מתכננים להרחיב את "זול סטוק" בקצב מואץ יעד ההתרחבות הוא להגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה. בנוסף, הוא שוקלים את האפשרות להנפיק את זול סטוק בבורסה.

סינרגיה לפעילות הדיסקאונט במגזר החרדי

בעלי השליטה החדשים מסתכלים על הרכישה ככזאת שיכולה להשתלב מצויין עם העסקים שלהם. הם ינסו לחבר בין תחום המזון שבו הם פועלים לבין עולם מוצרי הסטוק. רונן גנון, העומד בראש קבוצת "גנון גרופ", ביסס בשנים האחרונות את פעילותו הקמעונאית עם הקמת רשת המרכולים השכונתיים "שי מרקט", שנועדה להתחרות במכולות ובמרקטים הקטנים עם דגש על כשרויות מהודרות שפונות למגזר החרדי, לצד מחירים זולים ומבחר רחב בלב השכונות.