משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג
דוחות

תדיראן עברה להפסד של 8.3 מיליון שקל, והשוק מעניש; המניה נופלת ב-16%

ההכנסות של החברה ברבעון הראשון עלו ב-5.7% לכ-393 מיליון שקל לעומת 372 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד; החברה מציינת כי ההפסד נבע בעיקר כתוצאה מהוצאות מימון משערוך התחייבות בגין אופציות מכר מרכישת Vp Solar

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה תדיראן משה ממרוד

תדיראן תדיראן גרופ 2.31%    נופלת במסחר ב-16% לאחר שדיווחה על תוצאות הרבעון הראשון של 2025 - כזכור, החברה סיפקה תחזיות גבוהות מדי, שאפה להגיע לגבהים שלא יכלה וכעת השוק מעניש, והמניה נופלת. מחזור המכירות ברבעון הראשון גדל בכ-5.7% והסתכם לכ-393.1 מיליון שקל לעומת כ-372.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברבעון נובע מגידול בהכנסות הן של מגזר מוצרי צריכה והן של מגזר האנרגיה. הגידול במגזר מוצרי הצריכה נבע בין היתר מגידול כמותי במכירת מזגנים וכן מהשפעות המלחמה בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול במגזר האנרגיה נבע מגידול במכירות של מרבית חברות המגזר ומאיחוד לראשונה של תוצאות חברת EFS החל מהרבעון השלישי של שנת 2024.


ההפסד ברבעון הסתכם לכ-8.3 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-9.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נבע בעיקר כתוצאה מהוצאות מימון משערוך התחייבות בגין אופציות מכר מרכישת Vp Solar. הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-6.3% והסתכם לכ-73.3 מיליון שקל (שיעור של כ-18.6%) לעומת כ-68.9 מיליון שקל (שיעור של 18.5%) ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בשיעור הרווח הגולמי נבע בעיקר מגידול בהכנסות הקבוצה.




ה-EBITDA ברבעון גדל בכ-1.6% והסתכם לכ-31.2 מיליון שקל (שיעור של כ-7.9%), לעומת כ-30.7 מיליון שקל (שיעור של כ-8.2%) ברבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של הקבוצה הסתכם ברבעון לכ-7.8 מיליון שקל לעומת כ-17.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נבע מירידה ברווח ומשינויים בהון החוזר.


ההון העצמי ליום 31.3.2025 הסתכם בכ-508.3 מיליון שקל לעומת כ-504.1 מיליון שקל ליום 31.12.2024, הגידול נבע בעיקר מהרווח הכולל בקיזוז הדיבידנדים שחולקו ובתוספת שינויים בקרן הון מתרגום דוחות כספיים של פעילות חוץ.


משה ממרוד, מנכ"ל החברה ובעל השליטה: משה ממרוד, מנכ"ל החברה ובעל השליטה: "פתחנו את שנת 2025 עם גידול במכירות הן במגזר מוצרי הצריכה והן במגזר האנרגיה. בשורה התחתונה רשמנו הפסד אשר נבע בעיקר מגידול בהוצאות המימון כתוצאה משערוך ההתחייבות עבור האופציה לרכישת יתרת מניות Vp Solar. אנו מאמינים כי אנו נמצאים במגמה חיובית וממשיכים להשקיע את מלוא המאמצים להתפתחות, צמיחה ושיפור הפרמטרים בכלל תחומי הפעילות של החברה".


שווי השוק של תדיראן עומד על 1.69 מיליארד שקל, מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-21%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ב-17%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

תשתיות
צילום: תמר מצפי

התקציב שאחרי המלחמה: איזה סקטור עשוי להרוויח?

באוצר ובמערכת הביטחון כבר מתווכחים על תקציב 2026, כאשר פער של כ-25 מיליארד שקלים מפריד ביניהם; האם חלק מהכספים עשויים לעבור מהוצאות ביטחוניות להשקעות אזרחיות, ואיזה סקטור עשוי להרוויח מזה?

תמיר חכמוף |

שמחה כפולה הבוקר, אנחנו גם נמצאים בערב חג שמחת תורה, וגם אחרי שנתיים בשבי, החטופים הראשונים משוחררים ומגיעים לישראל והמערכה בעזה מתקרבת לסיום, בממשלה כבר נערכים ליום שאחרי. הפסקת אש ממושכת עשויה לשנות את סדרי העדיפויות התקציביים, מהוצאות ביטחוניות גבוהות במיוחד, אל השקעות בשיקום המשק.

המחלוקת בין משרד האוצר למערכת הביטחון כבר מתנהלת מאחורי הקלעים. בצה"ל מבקשים להוסיף כ-20 מיליארד שקלים לתקציב הקרוב ולהגדיל את מסגרת 2026 לכ-135 מיליארד שקל, בטענה שהמלחמה הרחיבה משמעותית את מפת האיומים. במערכת הביטחון מדגישים כי ההתמודדות מול איראן והצורך בחיזוק הכשירות של הצבא מחייבים תקציב ארוך טווח וגדול יותר, שיכלול גם השקעה במלאים, במערכות הגנה אווירית ובכוח האדם הסדיר והמילואים. גורמים ביטחוניים טוענים כי צמצום התקציב כעת עלול לפגוע במוכנות הצבא וביכולת לשמר את ההישגים שנצברו במהלך הלחימה.

באוצר מנגד, טוענים כי תקציב הביטחון עלה לכ-163 מיליארד שקלים ב-2025, לעומת כ-90 מיליארד בלבד לפני המלחמה, ושיש גבול ליכולת של המשק לממן תוספות נוספות. לדבריהם, חלק ניכר מהכסף הוקצה מבלי שנבנתה תוכנית רב שנתית מסודרת, והגיע הזמן לדרוש שקיפות, תיעדוף והתייעלות.

בזמן שהמחלוקת הזו מתנהלת, עולה התהייה לאן יוסטו הכספים שעד כה הופנו לתקציבי הביטחון. תשובה אפשרית היא לסקטור התשתיות. זהו אחד התחומים שנפגעו משמעותית במהלך המלחמה, כאשר אלפי עובדים לא יכלו להגיע לאתרי בנייה, פרויקטים לאומיים נדחו, ועבודות תשתיות הוקפאו. כעת, עם תחילת הרגיעה, ההערכה היא שהמדינה תבחר להפנות חלק מהתקציבים לתחומים אזרחיים, כבישים, רכבות, אנרגיה ושיקום אזורים שנפגעו, פרויקטים שיכולים להזניק את הצמיחה ולספק תעסוקה רחבה.

השפעה חיובית על המשק

בעוד הגירעון נותר גבוה, ההבחנה בין הוצאה "שוטפת" להוצאה "שמייצרת ערך" הופכת משמעותית. השקעה בתשתיות יכולה להחזיר למשק תשואה כלכלית גבוהה, בניגוד לתוספות שאינן מייצרות צמיחה ישירה. לכן, השאלה האמיתית כעת היא לא רק גודל התקציב, אלא לאן הוא יופנה. הזרמת תקציבים לפיתוח כבישים, תשתיות מים וחשמל, אזורי תעשייה וכמובן גם דיור, יוכלו לשמש כמנוע צמיחה עבור המשק.