
צילום: יחצ
הצד הרגשי של העסק: השפעות החרדה, חוסר הביטחון וכיצד לטפל בהם
כמה פעמים שמענו את המשפט "זה בסך הכל עסק" או "הכל מותר בעסקים". בפועל, ההחלטות העסקיות מושפעות מהרגש הרבה יותר מכפי שנדמה לנו. אנחנו יכולות לנסות לפעול בהיגיון, להפעיל שיקול דעת מקצועי, אך הרגש יכול להוביל אותנו להצלחה או לעיכוב בהתקדמות.
"החיים שלנו מורכבים" אומרת נאוה הירשברג, מטפלת רגשית. "אנו חווות הצלחות וכישלונות מגיל צעיר ובהתאם להם מפתחות ציפיות ותפיסת חיים. כשאנחנו מגיעות לפתוח עסק, לגייס כספים, לקוחות ולמכור, התפיסה העצמית שלנו משפיעה על ההתנהלות שלנו. מהקביעה "כמה אנחנו שוות" עד לתיעדוף המשימות השונות, ההחלטות שנקבל מושפעות מהרגש שלנו, הרבה יותר מחישובים שכלתניים".
חרדה וחוסר ביטחון משתקפים בעסק
חרדה וחוסר ביטחון משתקפים בעסק. החל מהתמהמהות בפתיחתו, לאורך פעולות השיווק ועד התחושה של אי נעימות בבקשת תשלום. נשים שחשות חוסר ביטחון עשויות להעריך עצמן "שוות פחות" וכתוצאה מכך להרוויח פחות מכפי שהן אמורות. לעתים חוסר ההערכה העצמית עשויה אפילו להוביל לייעוץ חינם, לביצוע עבודות קטנות ללא עלות והסכמה לדחיית תשלומים. חרדה יכולה להתבטא בקושי ליצור קשר עם לקוחות, קושי להציג את העסק בצורה ברורה ואי נעימות לפנות לעזרה מגורמים שונים. נשים מוכשרות פותחות לא פעם עסק עם כוונה לממש את עצמן ובמקביל להצליח להגיע למטרות שונות שהציבו לעצמן. לא תמיד ישנה מודעות בתחילת הדרך לחרדה ולחוסר הביטחון. לעתים החרדה מתפתחת עם העסק וחוסר הביטחון מתגלה בתקשורת מול הלקוחות ואף מול נותני שירות אחרים. כאשר אלו מופיעים, מתחיל הספק העצמי, שאלות האם יש מקום לעסק והאם אוכל לממש אותו עפ"י החזון המקורי. "כל עוד לבעלת העסק יש ספק עצמי, העסק לא יוכל לגדול למקום שהוא יכול לגדול אליו" אומרת הירשברג.