להיות יזם בנשמה – ראיון עם מתן בניהו, מומחה השקעות המונים
ברזומה המקצועי של מתן בניהו ניתן למצוא מנהל פיתוח עסקי, עורך דין, רואה חשבון ומגייס הון עבור חברות ועובר לסטארט-אפים הזקוקים למימון.
בראיון עם מתן ניסינו להבין את הדרך שהוא עבר על מנת להפוך ליזם מצליח ולמומחה גיוס המונים מהשורה הראשונה.
"עבדתי במשרד עורכי דין שיבולת - פירמה חזקה של עורכי דין, בין חמשת המובילות בארץ. אחרי זה עבדתי בEY (ארנס אנד יאנג) -פירמה בינלאומית של רואי חשבון, במחלקת תמ"ס בהייטק, מהמחלקות הכי חזקות בפירמה.
בתמונה: מתן בניהו
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- מיומנו של יועץ השקעות - טעויות שמשקיעים עושים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך השנים עבדתי עם חברות רבות, מיקרוסופט גוגל ותאגידים בינלאומיים ועם חברות סטארטאפ ישראליות. העבודה עם היזמים הישראלים ריגשה אותי. נדבקתי בחיידק של יזמות, ראיתי אנשים שמגיעים עם חלום. עם פשאן, עם דלק בעיניים. משהו בעבודה איתם מאוד ריגש אותי, ממש קסם לי. תוך כדי העבודה ראיתי שיש לי נטייה טבעית לעבוד איתם, על חשבון המולטינשיונל כמו פייסבוק וגוגל. עשיתי את הקטנים שהם אמנם גם כן חברות סטרטאפ, אבל קבוצה קטנה כמו סיירת כזאת.
ב2015 החלטתי שאני עוזב את EY קיבלתי הצעה מחבר מהצוות שלי בצבא והקמנו סטארטאפ שהיה כישלון מפואר. הקמנו את KNR ועבדנו יחד כמה חברים. התפקיד שלי שם היה לגייס כספים, לנהל את תחום המיסוי והארגון הפיננסי אך גם לגבש יחד עם השותפים את האסטרטגיה העסקית שלנו.
הייתי ב-KNR כמעט שנתיים. ניסינו, התבחבשנו - ובסוף זה לא התקדם. הרעיון היה מדהים והיה אחלה ווייב והעבודה הייתה מדהימה ובאמת השתמשתי ביכולות שלי ובאיכויות שלי ובכישורים ובקשרים שלי - אבל זה לא צלח. בתהליך הזה הבנתי מי אני ומה אני ומה הפאשן שלי.
מתן בניהו- משלחת כלכלית ממשלת מקדוניה
העבודה עם אקזיט וואלי
אקזיט ואלי הינה פלטפורמה ייחודית שמטרתה לגייס הון עבור חברות סטארט אפ ישראליות בלבד. בתחילת הדרך שלי באקזיט וואלי, עדיין לא היתה לחברה פלטפורמה מסודרת. מה שהיו עושים זה מעלים את אותה חברה לפלטפורמה ועושים להם קמפיין גיוס ותוך 40 או 60 יום או שמצליחים או שלא לגייס את הכסף שזה בין חצי מיליון למיליון ₪ לכל גיוס. עם הזמן הפלטפורמה של אקזיט וואלי התחילה יותר ויותר להשתכלל. הייתי מנהל הפיתוח העסקי של החברה. המטרות כל הזמן גדלו והיינו צריכים לשכלל את האופן שבו נשווק את החברה ונשיג משקיעים כשירים.
להיות יזם בנשמה
כשהסתכלתי אחורה על הדברים שנהניתי לעשות גם בעבודה כעורך דין וגם בעבודה כעובד מיסים וכמובן בסטארט אפים ובכל המקומות בהם עבדתי - הבנתי שהעניין שלי הוא בכל התחום של היזמות: של יוזמה ושל יצירת חיבורים ושל סגירת הקצוות- אם זה להקים חברה אם זה לסגור חברה אם זה לפנות לחברות קצת יותר גדולות בשביל להציע למכור מניות מהחברה על מנת לעשות שיתופי פעולה אסטרטגיים אם זה להביא מתמחים לעבוד במחלקה אצלי מחוץ לארץ
בן אדם מאוד הישגי ואני בן אדם של אנשים. אנשים עם מטרות. אני איש צוות טוב ומצד שני מנהיג צוות טוב. אני יודע איך להגשים את היעדים שנקבעו. חלק מלהיות מנהל פיתוח עסקי זה להיות פליי מייקר, לראות את דברים שאף אחד לא רואה ולחשוב על דברים שאף אחד לא חושב. גם כישורים גם קשרים וגם סוג של יכולת. זה ללכת הכי באפלה, בעלטה ובחוסר ודאות וזה מה שיזם צריך. כי אף לא יכול לומר לך אתה צודק וזה יצליח בוודאות. כשמתחילים להוציא כסף של משקיעים של מאות אלפי דולרים והמשקיעים מתחילים לשאול שאלות וצריך להגיד להם "אני לא יודע מתי אבל אני יודע שנגיע". בתוך התהליך הזה הבנתי שאם המשימה הזאת מספיק מרגשת אותי, אני הולך קדימה ומי שצריך להגיע ולהיות חלק מהתהליך, יגיע. אם זה משקיע.
זה סגר לי מעגל והבנתי שזה בדיוק חשיבה הפוכה ממה שחינכו אותי והסבירו לי. ראיתי את אותם יזמים עם התשוקה. אז נשאלת השאלה מאיזה חומר אתה עשוי? האם אתה אחד מהם או או לא.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
