גרף מניות
צילום: pixabay

יטוסו או יתרסקו? מניות התעופה: להשקיע עכשיו או לא

ה'עכשיו' הוא הריי יחסי בחיים ובבורסה בפרט... הכול עניין של תזמון ועיתוי.

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה שוק ההון תעופה

הקורונה ריסקה את כל הבורסות העולם אך הסקטור שנפגע הכי קשה הוא סקטור התעופה, השייט והתיירות. מניות התעופה האמריקאיות כמו אמריקן איירליינס, דלתה, ג'ט בלו, סאוט' ווסט ואחרות, חטפו מהלומה רצינית ומניות החברות הללו התרסקו ונפלו בקרוב ל-80% בעקבות הקורונה. זו אמנם לא הפעם הראשונה בה חברות התעופה סובלות מנפילה תהומית בזמן קצר, הן חוו זאת לאחר אסון התאומים, אשר גרם לרבים ברחבי העולם לפחד לטוס בטווח הקצר לאחר האסון והקשה את חייהם של מי שטסו לאחר מכן בשל בדיקות גופניות קפדניות, הארכת משך זמן העלייה למטוס וכדומה, דברים שהוטמעו עד היום בענף התעופה, אך חברות התעופה והלקוחות למדו לחיות איתם. עד שבאה הקורונה... "אפילו וורן באפט מכר את כל מניות התעופה שלו, למה שדווקא אני אקנה עכשיו?" ובאמת וורן באפט, מי שנחשב למשקיע המצליח או לכל הפחות המוכר בעולם, מכר את כל אחזקותיו בחברות התעופה מיד לאחר פרוץ המשבר והנפילה של המניות. רבים חלקו על כך באותו הזמן וראו בכך צעד נמהר מדי ואף לגלגו על כך ובאמת בהתחלה נראה היה שבאפט עשה טעות גדולה כיוון שלא לקח זמן רב ומניות התעופה החלו להתרומם מהתחתית העמוקה אליה הגיעו מיד לאחר פרוץ הקורונה. אבל...לפני שנמשיך עם סקירת מצב מניות התעופה האמריקאיות כיום, חשוב להבין לשם כך איך עובד משחק המספרים והאחוזים בהשקעה בשוק ההון ובכלל. ניקח לדוגמא שער של מניית תעופה כלשהיא. נניח שהיא נסחרה יום לפני פרוץ המגפה בשער 100. לאחר ההתרסקות המניה, שנפלה ב-80% נמצאת כעת בשער 20. אינטואיטיבית, ההיגיון שלנו אומר שהיא צריכה 'רק' 80% עלייה כדי לחזור לאותו השער אבל כאן ההיגיון שלנו פשוט טועה, ובגדול... קחו מחשבון ילדים, תקתקו בו את המספר 20 ותוסיפו לו 80% לכמה הגעתם? לא נגלה לעצלנים אבל התוצאה הדי מדהימה היא בסיס ההבנה איך שוק ההון עובד הלכה למעשה. בצורה קיצונית אמנם, אבל זה מה שזה.   אנשים קמו בבוקר ושמעו בחדשות על דבר מוזר שנקרא וירוס הקורונה, הפחד החל לחדור לכל הבתים והראשונים לזהות את המגמה ולפעול היו הבורסות כמובן שלא חיכו אפילו שהמים בקומקום ירתחו והחליטו פשוט: ל-מ-כ-ו-ר! למכור הכול, אף מניה לא יצאה בשן ועין, לא פייסבוק ולא אמזון שצנחו יחד עם כל המניות בבורסה באותו יום שחור בחודש מרץ 2020. העניין הוא שפייסבוק ואמזון התאוששו ואפילו צמחו בזכות הקורונה והסגר העולמי אבל חברות התעופה נשארו במצולות תקופה ארוכה אחר כך.חברות הטכנולוגיה והרפואה נהנו מהמשבר וצמחו לאחריו בצורה מעוררת כבוד. עבורן זאת הייתה התאוששות בצורת V . וחברות התעופה? כמעט קו מת במשך חודשים ארוכים. מניות חברות התעופה דשדשו במקום ולא הצליחו להתרומם (תרתי משמע...) אבל... אז האם וורן באפט צדק כשמכר את כל מניות התעופה שלו מיד עם פרוץ משבר הקורונה? מי שקנה את מניות התעופה מיד לאחר המשבר כשהגיעו לתחתית הרוויח מאז מעל 100%...כן, השקעה בבורסה זה משחק מטורף וכפי שאמרנו בהתחלה: תזמון הוא הכל...וגם סבלנות היא שם המשחק, אך חברות התעופה, שבמקום לשרוף דלק סילוני עברו לשרוף מזומנים במהירות שיא בזמן שאין להם לקוחות, ניצבות בפני אתגר לא פשוט לחזור ולעמוד על הרגליים (או יותר נכון לפרוס כנפיים...) עם חידוש ענף התיירות לאחר תום המשבר. ואנו בטוחים שכך יהיה. בהצלחה.   ייעוץ תוכן: אריה גולדין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה