יטוסו או יתרסקו? מניות התעופה: להשקיע עכשיו או לא
ה'עכשיו' הוא הריי יחסי בחיים ובבורסה בפרט... הכול עניין של תזמון ועיתוי.
הקורונה ריסקה את כל הבורסות העולם אך הסקטור שנפגע הכי קשה הוא סקטור התעופה, השייט והתיירות. מניות התעופה האמריקאיות כמו אמריקן איירליינס, דלתה, ג'ט בלו, סאוט' ווסט ואחרות, חטפו מהלומה רצינית ומניות החברות הללו התרסקו ונפלו בקרוב ל-80% בעקבות הקורונה.
זו אמנם לא הפעם הראשונה בה חברות התעופה סובלות מנפילה תהומית בזמן קצר, הן חוו זאת לאחר אסון התאומים, אשר גרם לרבים ברחבי העולם לפחד לטוס בטווח הקצר לאחר האסון והקשה את חייהם של מי שטסו לאחר מכן בשל בדיקות גופניות קפדניות, הארכת משך זמן העלייה למטוס וכדומה, דברים שהוטמעו עד היום בענף התעופה, אך חברות התעופה והלקוחות למדו לחיות איתם. עד שבאה הקורונה...
"אפילו וורן באפט מכר את כל מניות התעופה שלו, למה שדווקא אני אקנה עכשיו?"
ובאמת וורן באפט, מי שנחשב למשקיע המצליח או לכל הפחות המוכר בעולם, מכר את כל אחזקותיו בחברות התעופה מיד לאחר פרוץ המשבר והנפילה של המניות. רבים חלקו על כך באותו הזמן וראו בכך צעד נמהר מדי ואף לגלגו על כך ובאמת בהתחלה נראה היה שבאפט עשה טעות גדולה כיוון שלא לקח זמן רב ומניות התעופה החלו להתרומם מהתחתית העמוקה אליה הגיעו מיד לאחר פרוץ הקורונה. אבל...לפני שנמשיך עם סקירת מצב מניות התעופה האמריקאיות כיום, חשוב להבין לשם כך איך עובד משחק המספרים והאחוזים בהשקעה בשוק ההון ובכלל. ניקח לדוגמא שער של מניית תעופה כלשהיא. נניח שהיא נסחרה יום לפני פרוץ המגפה בשער 100. לאחר ההתרסקות המניה, שנפלה ב-80% נמצאת כעת בשער 20. אינטואיטיבית, ההיגיון שלנו אומר שהיא צריכה 'רק' 80% עלייה כדי לחזור לאותו השער אבל כאן ההיגיון שלנו פשוט טועה, ובגדול... קחו מחשבון ילדים, תקתקו בו את המספר 20 ותוסיפו לו 80% לכמה הגעתם? לא נגלה לעצלנים אבל התוצאה הדי מדהימה היא בסיס ההבנה איך שוק ההון עובד הלכה למעשה. בצורה קיצונית אמנם, אבל זה מה שזה.
אנשים קמו בבוקר ושמעו בחדשות על דבר מוזר שנקרא וירוס הקורונה, הפחד החל לחדור לכל הבתים והראשונים לזהות את המגמה ולפעול היו הבורסות כמובן שלא חיכו אפילו שהמים בקומקום ירתחו והחליטו פשוט: ל-מ-כ-ו-ר!
- סיפורים שמניעים שווקים: למה נרטיבים חזקים מנוסחאות
- האם עדיף להיות משקיע פאסיבי או אקטיבי? הנתונים מפתיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למכור הכול, אף מניה לא יצאה בשן ועין, לא פייסבוק ולא אמזון שצנחו יחד עם כל המניות בבורסה באותו יום שחור בחודש מרץ 2020.
העניין הוא שפייסבוק ואמזון התאוששו ואפילו צמחו בזכות הקורונה והסגר העולמי אבל חברות התעופה נשארו במצולות תקופה ארוכה אחר כך.חברות הטכנולוגיה והרפואה נהנו מהמשבר וצמחו לאחריו בצורה מעוררת כבוד. עבורן זאת הייתה התאוששות בצורת V . וחברות התעופה? כמעט קו מת במשך חודשים ארוכים. מניות חברות התעופה דשדשו במקום ולא הצליחו להתרומם (תרתי משמע...) אבל...
אז האם וורן באפט צדק כשמכר את כל מניות התעופה שלו מיד עם פרוץ משבר הקורונה? מי שקנה את מניות התעופה מיד לאחר המשבר כשהגיעו לתחתית הרוויח מאז מעל 100%...כן, השקעה בבורסה זה משחק מטורף וכפי שאמרנו בהתחלה: תזמון הוא הכל...וגם סבלנות היא שם המשחק, אך חברות התעופה, שבמקום לשרוף דלק סילוני עברו לשרוף מזומנים במהירות שיא בזמן שאין להם לקוחות, ניצבות בפני אתגר לא פשוט לחזור ולעמוד על הרגליים (או יותר נכון לפרוס כנפיים...) עם חידוש ענף התיירות לאחר תום המשבר. ואנו בטוחים שכך יהיה. בהצלחה.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
