רכב
רכב

אוטומטי או ידני – מה כדאי לרכוש?

תוכן בחסות |

אתם עומדים לרכוש רכב חדש וכבר בחרתם את המודל והדגם האהוב עליכם. כעת, נשארה רק החלטה אחת אחרונה – האם תבחרו במודל עם מוט הילוכים ידני או מוט הילוכים אוטומטי? לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות שונים שכדאי להכיר על מנת שתוכלו לבצע החלטה מושכלת.

מה צורך פחות דלק?

השיקול הראשון שיש לקחת בהחלטה של גיר ידני או אוטומטי היא האם צריכת הדלק משמעותית לכם? בדרך כלל רכבים אוטומטיים יצרכו כמות גדולה של דלק ביחס למודל זהה בגרסתו הידנית. עם זאת, כאשר משווים מכונית אוטומטית חדשה למכונית בעלת מערכת הילוכים ידנית ישנה יותר יתכן וצריכת הדלק תהיה זהה או שהמכונית האוטומטית תצרוך פחות דלק.

האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני?

שיקול חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני וזקוקים למערכת הילוכים אוטומטית. בארץ, ניתן ללמוד נהיגה על רכב אוטומטי בלבד ללא שימוש בדוושת המצמד (הקלאץ'). רישיון הנהיגה במקרה כזה ניתן אך ורק לרכב אוטומטי ולכן נהגים אלה לא יוכלו לנהוג על רכב עם הילוכים ידניים. אם אתם מחזיקים מספר רכבים בבית ויכולים לתת לבעל הרישיון לרכב אוטומטי בלבד לנהוג על הרכבים האוטומטיים – עדיין תוכלו לבחור ברכב ידני.

עליות חדות ונסיעה בתוואי שטח ובתוואי עירוני

נסיעה בתוואי שטח מחייבת פעמים רבות שינוי ידני של ההילוכים. לכן, מרבית רכבי 4X4 לא יהיו אוטומטיים או שיכללו מערכת הילוכים המאפשרת הורדת הילוך לצד המעבר האוטומטי. אם אתם גרים באזורים הרריים עם זוויות חדות מומלץ לבחור ברכבים ידניים בהם ניתן להוריד הילוך ולתת לרכב לנסוע כאשר המנוע נמצא בשיא העוצמה. אם אתם נוסעים, לעומת זאת, בעיר מומלץ להשתמש דווקא ברכב עם הילוכים אוטומטיים. כך, לא תצטרכו לעצור, להוריד הילוך ולהעלותו להילוך גבוה יותר כאשר הפקקים משתחררים למספר דקות.

נהגים מבוגרים? עדיף לרכוש רכב עם הילוכים אוטומטיים

אם אתם נהגים מבוגרים או שחלק מהנהגים ברכב הם בני גיל הזהב מומלץ להקל עליהם את הנסיעה ולבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים. המיקוד הנדרש בהחלפת הילוכים, גם לנהג מנוסה, עשוי להוות נטל על נהג מבוגר. בנוסף, כאשר משתמשים ברכב ידני פעמים רבות יש לזכור להשתמש בבלם היד כאשר מחנים בעלייה או בירידה. שימוש ברכב אוטומטי הכולל את הילוך החנייה P חוסך את הצורך בתכנון מוקדם של הבלימה, זוויות הגלגלים המכוונים לכיוון המדרכה והתאמות נוספות.

נוחות הנהיגה

מבחינת חווית הנהיגה רכב אוטומטי מעניק חוויה שונה לחלוטין מרכב ידני. אינכם צריכים לזכור להחליף הילוך ויכולים למעשה להשתמש רק ברגל אחת בזמן הנהיגה. ניתן גם לבחור במצב של בקרת שיוט המאפשר לנהוג ללא שימוש בכפות הרגליים למשך זמן מה. בזמן זה, כאשר נוהגים קילומטרים ארוכים הנהג יכול להתרווח בנוחות ולשחרר את שרירי הרגליים מבלי לעצור.

נהגים חדשים – האם כדאי לבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים?

עבור נהגים חדשים הדעות חלוקות. מחד, על מנת לתפעל רכב עם הילוכים ידניים נדרשת רמה גבוהה יותר של מיומנות. בשנים הראשונות, כאשר הנהג עדיין מסתגל לנהיגה לצד נהגים אחרים בתנאי מזג אוויר וראות שונים החלפת ההילוכים עשויה להוות הסחת דעת מיותרת. מאידך, אם ברצונו של הנהג לנהוג בעתיד במכונית עם הילוכים ידניים כדאי לתרגל זאת כבר בשנים הראשונות לנהיגה. לכן, כדאי להשתמש הן ברכבים עם הילוכים אוטומטיים והן ברכבים עם הילוכים ידניים בתחילת הדרך.

תחזוקת הרכב

בעבר, היה קל יותר לתקן רכבים בעלי הילוכים ידניים בהשוואה להילוכים אוטומטיים. עלות התיקון ורכישת תיבת הילוכים חדשה הייתה נמוכה יותר. כיום, לאחר שדגמים רבים של מכוניות עם הילוכים אוטומטיים נמצאים בשוק, קל יותר לפעמים לרכוש חלפים חלופיים או משומשים של תיבת הילוכים אוטומטית מאשר חלפים של תיבת הילוכים ידנית. לכן, מבחינת תחזוקת הרכב כמעט ולא תראו הבדל.

מחיר הרכב

בישראל, רכבים בעלי הילוכים ידניים יהיו זולים יותר ממודל זהה בעל הילוכים אוטומטיים ומכאן שגם פוליסת ביטוח מקיף תהיה מוזלת יותר לרכבים ידניים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.