אוטומטי או ידני – מה כדאי לרכוש?
אתם עומדים לרכוש רכב חדש וכבר בחרתם את המודל והדגם האהוב עליכם. כעת, נשארה רק החלטה אחת אחרונה – האם תבחרו במודל עם מוט הילוכים ידני או מוט הילוכים אוטומטי? לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות שונים שכדאי להכיר על מנת שתוכלו לבצע החלטה מושכלת.
מה צורך פחות דלק?
השיקול הראשון שיש לקחת בהחלטה של גיר ידני או אוטומטי היא האם צריכת הדלק משמעותית לכם? בדרך כלל רכבים אוטומטיים יצרכו כמות גדולה של דלק ביחס למודל זהה בגרסתו הידנית. עם זאת, כאשר משווים מכונית אוטומטית חדשה למכונית בעלת מערכת הילוכים ידנית ישנה יותר יתכן וצריכת הדלק תהיה זהה או שהמכונית האוטומטית תצרוך פחות דלק.
האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני?
שיקול חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני וזקוקים למערכת הילוכים אוטומטית. בארץ, ניתן ללמוד נהיגה על רכב אוטומטי בלבד ללא שימוש בדוושת המצמד (הקלאץ'). רישיון הנהיגה במקרה כזה ניתן אך ורק לרכב אוטומטי ולכן נהגים אלה לא יוכלו לנהוג על רכב עם הילוכים ידניים. אם אתם מחזיקים מספר רכבים בבית ויכולים לתת לבעל הרישיון לרכב אוטומטי בלבד לנהוג על הרכבים האוטומטיים – עדיין תוכלו לבחור ברכב ידני.
עליות חדות ונסיעה בתוואי שטח ובתוואי עירוני
נסיעה בתוואי שטח מחייבת פעמים רבות שינוי ידני של ההילוכים. לכן, מרבית רכבי 4X4 לא יהיו אוטומטיים או שיכללו מערכת הילוכים המאפשרת הורדת הילוך לצד המעבר האוטומטי. אם אתם גרים באזורים הרריים עם זוויות חדות מומלץ לבחור ברכבים ידניים בהם ניתן להוריד הילוך ולתת לרכב לנסוע כאשר המנוע נמצא בשיא העוצמה. אם אתם נוסעים, לעומת זאת, בעיר מומלץ להשתמש דווקא ברכב עם הילוכים אוטומטיים. כך, לא תצטרכו לעצור, להוריד הילוך ולהעלותו להילוך גבוה יותר כאשר הפקקים משתחררים למספר דקות.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נהגים מבוגרים? עדיף לרכוש רכב עם הילוכים אוטומטיים
אם אתם נהגים מבוגרים או שחלק מהנהגים ברכב הם בני גיל הזהב מומלץ להקל עליהם את הנסיעה ולבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים. המיקוד הנדרש בהחלפת הילוכים, גם לנהג מנוסה, עשוי להוות נטל על נהג מבוגר. בנוסף, כאשר משתמשים ברכב ידני פעמים רבות יש לזכור להשתמש בבלם היד כאשר מחנים בעלייה או בירידה. שימוש ברכב אוטומטי הכולל את הילוך החנייה P חוסך את הצורך בתכנון מוקדם של הבלימה, זוויות הגלגלים המכוונים לכיוון המדרכה והתאמות נוספות.
נוחות הנהיגה
מבחינת חווית הנהיגה רכב אוטומטי מעניק חוויה שונה לחלוטין מרכב ידני. אינכם צריכים לזכור להחליף הילוך ויכולים למעשה להשתמש רק ברגל אחת בזמן הנהיגה. ניתן גם לבחור במצב של בקרת שיוט המאפשר לנהוג ללא שימוש בכפות הרגליים למשך זמן מה. בזמן זה, כאשר נוהגים קילומטרים ארוכים הנהג יכול להתרווח בנוחות ולשחרר את שרירי הרגליים מבלי לעצור.
נהגים חדשים – האם כדאי לבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים?
עבור נהגים חדשים הדעות חלוקות. מחד, על מנת לתפעל רכב עם הילוכים ידניים נדרשת רמה גבוהה יותר של מיומנות. בשנים הראשונות, כאשר הנהג עדיין מסתגל לנהיגה לצד נהגים אחרים בתנאי מזג אוויר וראות שונים החלפת ההילוכים עשויה להוות הסחת דעת מיותרת. מאידך, אם ברצונו של הנהג לנהוג בעתיד במכונית עם הילוכים ידניים כדאי לתרגל זאת כבר בשנים הראשונות לנהיגה. לכן, כדאי להשתמש הן ברכבים עם הילוכים אוטומטיים והן ברכבים עם הילוכים ידניים בתחילת הדרך.
תחזוקת הרכב
בעבר, היה קל יותר לתקן רכבים בעלי הילוכים ידניים בהשוואה להילוכים אוטומטיים. עלות התיקון ורכישת תיבת הילוכים חדשה הייתה נמוכה יותר. כיום, לאחר שדגמים רבים של מכוניות עם הילוכים אוטומטיים נמצאים בשוק, קל יותר לפעמים לרכוש חלפים חלופיים או משומשים של תיבת הילוכים אוטומטית מאשר חלפים של תיבת הילוכים ידנית. לכן, מבחינת תחזוקת הרכב כמעט ולא תראו הבדל.
מחיר הרכב
בישראל, רכבים בעלי הילוכים ידניים יהיו זולים יותר ממודל זהה בעל הילוכים אוטומטיים ומכאן שגם פוליסת ביטוח מקיף תהיה מוזלת יותר לרכבים ידניים.
צילום: קרני תכלתפילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים
הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם
בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים
כשמעצבים פנים
או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות
בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?
הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה
בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור
יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז
על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות
בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.
הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך
במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת
נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות
אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות
את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה.
הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה
בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי
שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי
תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.
- הטעויות הנפוצות שקורות מבחירה שגויה של תאורה לסלון
- טונדו תבצע פרוייקט בקריית אונו תמורת 1.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

