אוטומטי או ידני – מה כדאי לרכוש?
אתם עומדים לרכוש רכב חדש וכבר בחרתם את המודל והדגם האהוב עליכם. כעת, נשארה רק החלטה אחת אחרונה – האם תבחרו במודל עם מוט הילוכים ידני או מוט הילוכים אוטומטי? לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות שונים שכדאי להכיר על מנת שתוכלו לבצע החלטה מושכלת.
מה צורך פחות דלק?
השיקול הראשון שיש לקחת בהחלטה של גיר ידני או אוטומטי היא האם צריכת הדלק משמעותית לכם? בדרך כלל רכבים אוטומטיים יצרכו כמות גדולה של דלק ביחס למודל זהה בגרסתו הידנית. עם זאת, כאשר משווים מכונית אוטומטית חדשה למכונית בעלת מערכת הילוכים ידנית ישנה יותר יתכן וצריכת הדלק תהיה זהה או שהמכונית האוטומטית תצרוך פחות דלק.
האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני?
שיקול חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא האם יש נהגים בבית שאינם נוהגים על רכב ידני וזקוקים למערכת הילוכים אוטומטית. בארץ, ניתן ללמוד נהיגה על רכב אוטומטי בלבד ללא שימוש בדוושת המצמד (הקלאץ'). רישיון הנהיגה במקרה כזה ניתן אך ורק לרכב אוטומטי ולכן נהגים אלה לא יוכלו לנהוג על רכב עם הילוכים ידניים. אם אתם מחזיקים מספר רכבים בבית ויכולים לתת לבעל הרישיון לרכב אוטומטי בלבד לנהוג על הרכבים האוטומטיים – עדיין תוכלו לבחור ברכב ידני.
עליות חדות ונסיעה בתוואי שטח ובתוואי עירוני
נסיעה בתוואי שטח מחייבת פעמים רבות שינוי ידני של ההילוכים. לכן, מרבית רכבי 4X4 לא יהיו אוטומטיים או שיכללו מערכת הילוכים המאפשרת הורדת הילוך לצד המעבר האוטומטי. אם אתם גרים באזורים הרריים עם זוויות חדות מומלץ לבחור ברכבים ידניים בהם ניתן להוריד הילוך ולתת לרכב לנסוע כאשר המנוע נמצא בשיא העוצמה. אם אתם נוסעים, לעומת זאת, בעיר מומלץ להשתמש דווקא ברכב עם הילוכים אוטומטיים. כך, לא תצטרכו לעצור, להוריד הילוך ולהעלותו להילוך גבוה יותר כאשר הפקקים משתחררים למספר דקות.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נהגים מבוגרים? עדיף לרכוש רכב עם הילוכים אוטומטיים
אם אתם נהגים מבוגרים או שחלק מהנהגים ברכב הם בני גיל הזהב מומלץ להקל עליהם את הנסיעה ולבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים. המיקוד הנדרש בהחלפת הילוכים, גם לנהג מנוסה, עשוי להוות נטל על נהג מבוגר. בנוסף, כאשר משתמשים ברכב ידני פעמים רבות יש לזכור להשתמש בבלם היד כאשר מחנים בעלייה או בירידה. שימוש ברכב אוטומטי הכולל את הילוך החנייה P חוסך את הצורך בתכנון מוקדם של הבלימה, זוויות הגלגלים המכוונים לכיוון המדרכה והתאמות נוספות.
נוחות הנהיגה
מבחינת חווית הנהיגה רכב אוטומטי מעניק חוויה שונה לחלוטין מרכב ידני. אינכם צריכים לזכור להחליף הילוך ויכולים למעשה להשתמש רק ברגל אחת בזמן הנהיגה. ניתן גם לבחור במצב של בקרת שיוט המאפשר לנהוג ללא שימוש בכפות הרגליים למשך זמן מה. בזמן זה, כאשר נוהגים קילומטרים ארוכים הנהג יכול להתרווח בנוחות ולשחרר את שרירי הרגליים מבלי לעצור.
נהגים חדשים – האם כדאי לבחור ברכב עם הילוכים אוטומטיים?
עבור נהגים חדשים הדעות חלוקות. מחד, על מנת לתפעל רכב עם הילוכים ידניים נדרשת רמה גבוהה יותר של מיומנות. בשנים הראשונות, כאשר הנהג עדיין מסתגל לנהיגה לצד נהגים אחרים בתנאי מזג אוויר וראות שונים החלפת ההילוכים עשויה להוות הסחת דעת מיותרת. מאידך, אם ברצונו של הנהג לנהוג בעתיד במכונית עם הילוכים ידניים כדאי לתרגל זאת כבר בשנים הראשונות לנהיגה. לכן, כדאי להשתמש הן ברכבים עם הילוכים אוטומטיים והן ברכבים עם הילוכים ידניים בתחילת הדרך.
תחזוקת הרכב
בעבר, היה קל יותר לתקן רכבים בעלי הילוכים ידניים בהשוואה להילוכים אוטומטיים. עלות התיקון ורכישת תיבת הילוכים חדשה הייתה נמוכה יותר. כיום, לאחר שדגמים רבים של מכוניות עם הילוכים אוטומטיים נמצאים בשוק, קל יותר לפעמים לרכוש חלפים חלופיים או משומשים של תיבת הילוכים אוטומטית מאשר חלפים של תיבת הילוכים ידנית. לכן, מבחינת תחזוקת הרכב כמעט ולא תראו הבדל.
מחיר הרכב
בישראל, רכבים בעלי הילוכים ידניים יהיו זולים יותר ממודל זהה בעל הילוכים אוטומטיים ומכאן שגם פוליסת ביטוח מקיף תהיה מוזלת יותר לרכבים ידניים.
צילום: ChatGPTדמוגרפיה פוגשת את הכסף הגדול: Longevity נדל״ן
מה מושך את ההון הגדול לענף הדיור המוגן, מי הם השחקנים המרכזיים בתחום, אילו רשתות מובילות את השוק, ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים
בישראל של השנים האחרונות, תחום הדיור המוגן הפך מאפיק נדל"ני נישתי למוקד משיכה חזק עבור חברות הענק במשק וגופים מוסדיים. עם ביקושים הולכים וגדלים, תשואות יציבות, ותמיכה של מגמות דמוגרפיות ארוכות טווח, קרנות, בנקים וחברות ביטוח מתחרות על מקום בחזית הענף. מה מושך את ההון הגדול לענף? מי הם השחקנים המרכזיים? אילו רשתות מובילות את השוק? ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים?
מה מניע את שוק הדיור המוגן בישראל?
השקעה בדיור מוגן בישראל מתבססת על שלושה מנועי צמיחה מרכזיים: ביקוש יציב, דמוגרפיה צפויה ומודל
הכנסות רב שכבתי.
הזדקנות האוכלוסייה: לפי הדיווח של משרד הממשלה ומשרד הבריאות, בשנת 2022 כבר נמנו בישראל כ-1.2 מיליון בני 65 ומעלה שהם כ-12.4% מהאוכלוסייה והתחזיות מצביעות על גידול משמעותי עד 2035. אז צפוי מספרם להגיע ליותר מ-1.6 מיליון, כמעט 14% מהאוכלוסייה
תוחלת חיים גבוהה: כיום עומדת תוחלת החיים בישראל על כ-80.7 שנים בקרב גברים וכ-84.8 שנים בקרב נשים. נתון זה ממקם אותנו במקום גבוה יחסית, ומעיד על מגמת התארכות חיים שפועלת כיום במדינה. הביקוש למגורי איכות עם שירותי קהילה ותמיכה רפואית צפוי להמשיך ולגדול.
מודל הכנסות יציב: הרשתות פועלות בשיטה המשלבת פיקדון ראשוני (לעיתים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים) עם דמי אחזקה חודשיים היוצרים תזרים חודשי בטוח לצד רווחי הון בשלב החתימה והאכלוס. בנוסף, שיעורי התפוסה ברשתות המובילות גבוהים גם בתקופות כלכליות מאתגרות.
רשתות הדיור המוגן המושקעות והמובילות בישראל
בישראל פועלות כ־11 רשתות גדולות ועוד עשרות קטנות, המפעילות יחד כ־93 בתי דיור מוגן עם כ־14,500 יחידות דיור.
בית בכפר – חמישה מתחמים יוקרתיים בפריסה ארצית, תפוסה של 93–95%, עם דגש על קהילה פעילה ותמיכה רפואית מותאמת. רשת בית בכפר נמצאת בתנופת התרחבות המתבטאת בפתיחת אגף חדש בכפר סבא, שמוסיף 92 יחידות דיור והעלה את מספרן הכולל במתחם ל־231. בנוסף, הרשת מצויה בשלבי תכנון ובנייה של שלושה סניפים נוספים, שצפויים להרחיב משמעותית את פריסתה הארצית בשנים הקרובות.
פאלאס (עזריאלי) – פרויקטים יוקרתיים בתל אביב, ירושלים ומודיעין, עם שירותי רפואה, תרבות ופנאי.
מגדלי הים התיכון – 1,650 יחידות פעילות, עם תכניות להתרחבות ל־2,700 יחידות.
עד 120 – קונספט יוקרתי עם מוקדי פעילות מרכזיים בגוש דן, הוד השרון וראשון לציון.
פרוטיאה – בתי דיור מוגן בסגנון כפרי־ריזורטי, עם שטחים ירוקים נרחבים ושירותים קהילתיים ייחודיים.
משען, אחוזות רובינשטיין, בית בלב, בית הזהב, נווה עמית – רשתות עם פריסה רחבה, לרוב במחירים נגישים יותר ובשירותים מותאמים לקהלים מגוונים.
מי הם המשקיעים הגדולים?
הענף הישראלי ראה בשנים האחרונות כניסה של משקיעים מגוונים- מבנקים ועד חברות ביטוח וקבוצות נדל"ן ענק:
בנק הפועלים – רכש 20% מרשת הדיור המוגן "בית בכפר" בשנת 2020 בשווי חברה של 600–750 מיליון ₪ (השקעה של כ־150 מיליון ₪), וכ- 20% מרשת "עמל ומעבר" לפי שווי של כ־1.5 מיליארד ₪.
עזריאלי - מפעילה את רשת פאלאס, הכוללת 1,142 יחידות דיור מוגן בשווי מוערך של כ־3.2 מיליארד ₪. החברה מפתחת בימים אלה פרויקטים נוספים בירושלים וראשון לציון, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, ודיווחה על עלייה של 11% בהכנסות הענפיות ורווח מגזרי של כ־52 מיליון ₪ מהדיור המוגן.
ביג מרכזי קניות - נכנסה לתחום הדיור המוגן באמצעות זכייה במכרז להקמת כ־250 יחידות בזכרון יעקב, חלק ממהלך אסטרטגי להתרחבות לעולמות נדל"ן יציבים ומניבי הכנסה.
קבוצת שפיר - רכשה את רשת "עד 120", המפעילה כ־700 יחידות דיור, ומקדמת פרויקטים חדשים.
ישראל קנדה - נכנסה לסקטור הדיור המוגן בפעם הראשונה, כאשר רכשה את נכס "מועדון נווה אביב" בכפר שמריהו בעסקת רכישה שהיקפה עמד על כ־125 מיליון ₪.
כלל ביטוח – בשותפות עם מגדלי הים התיכון, התחייבה להשקעה של 300 מיליון ₪ בהון עצמי לפרויקטים חדשים ורכישת בתי דיור מוגן קיימים, עם יכולת מינוף לפרויקטים בהיקף כולל של עד 3.3 מיליארד ₪.
- דיור מוגן יוקרתי - כמו מלון חמישה כוכבים
- "אנחנו מרוויחים פעמיים - בלי למכור את הנכס", יו"ר מגדלי הים התיכון על היתרונות בדיור המוגן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות ההשקעה לשכבות הביניים
כניסת החברות הגדולות והגופים המוסדיים לתחום הדיור המוגן אינה רק מהלך עסקי. היא גם מנוף משמעותי להרחבת הנגישות עבור שכבות הביניים. היקפי ההשקעה הגבוהים מאפשרים לרשתות להקים מתחמים בקנה מידה רחב, לשלב מספר רמות שירות
ומחירים, ולהציע יחידות דיור בגדלים שונים. כך, שגם מי שמחזיק בהון מוגבל יחסית יכול למצוא מענה מתאים. בנוסף, לגופים גדולים יש יכולת לנצל יתרונות לגודל: מימון זול יותר, ניהול תפעולי יעיל, ורכישת שירותים בהיקפים גדולים ולהוזיל חלק מהעלויות לדייר הסופי. במודלים
אלה, הפיקדון הראשוני מוחזר ברובו ליורשים, והדיירים בוחרים את סל השירותים שמתאים להם.
התוצאה היא שלזוגות פנסיונרים מהמעמד הביניים נפתח חלון הזדמנויות ליהנות ממגורים בסביבה מוגנת, עם שירותי בריאות וקהילה פעילה.
