טלוויזיה
צילום: iStock

מי יזכה במכרז עשרות המיליונים - וימדוד את הרייטינג בטלוויזיה?

ממדידת מסכי טלוויזיה ב-700 בתי אב, למדידה שכוללת צפייה במכשירים חכמים ועם הרבה יותר נדגמים: קנטאר ונילסן הבינלאומיות הגיעו לגמר - במכרז של עשרות מיליוני שקלים

אלכסנדר כץ | (2)

הוועדה למדרוג צפויה לקיים היום (יום ה') דיון מכריע בנוגע למדידת הרייטינג העתידית. בחודשים האחרונים התקיים מכרז לגבי מדידה שתכלול לראשונה גם צפייה בדיגיטל. לקו הגמר הגיעו 2 חברות - נילסן וקנטאר מדיה, החברה הנוכחית שמפעילה את מדידת הרייטינג בישראל. על פי הערכות, המכרז עומד על כ-100 מיליון שקלים ל-10 שנים (כ-10 מיליון שקל לשנה, א"כ), וכעת הוועדה נמצאת בשלב ההתמחרות מול 2 החברות המתמודדות, וייתכן שכבר היום תיבחר החברה הזוכה.

 

המדידה עד כה נחשבת למיושנת: הוועדה למדרוג מודדת נתוני צפייה בטלוויזיה אבל לא יודעת בשלב זה לחשב גם צפייה בפלטפורמות דיגיטליות וחברתיות, כלים חשובים מאד בהתנהלות של חלק מהחברים בה. חלק לא קטן מהישראלים צופים בשידורים באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים שאינם נמדדים. גם הרשתות החברתיות עדיין לא נדגמות, למרות שפעילות שידורית נרחבת של הגופים המשדרים מבוצעת דרכן. 

הדבר הוביל לאיומים בפרישת חברים מהוועדה, ולפרישה בפועל - ולצפייה של שוק הפרסום כי הוועדה תתיישר עם המדידה המתבצעת בחלק ממדינות העולם, שכוללת גם צפייה במסכים נוספים. 

 

כבר לפני כשנתיים הכריעו בוועדה על יציאה למכרז חדש שיכלול גם מדידת צפייה במסכים נוספים, כלומר צפייה באינטרנט באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים באמצעות אפליקציות חדשות. המכרז התעכב עד שיצא בסופו של דבר לדרך.

 

בשנים האחרונות נמדדים באמצעות הפיפל-מיטר 700 בתי אב. על פי הערכות, המדידה החדשה תשמור על מספר זה, אבל על פי גורמים, היא תרחיב את המדידה בכל בית כך שיכלול גם מסכים נוספים כמו סמארטפונים וטאבלטים, באמצעות טכנולוגיה מיוחדת. כמו כן יוקם פאנל גדול של כ-10,000 נדגמים, שייתן אינדיקציה נוספת לצפייה בתכנים בדיגיטל.  

 

הוועדה למדרוג מורכבת מערוצי הטלוויזיה הארציים - קשת 12, רשת 13, ערוץ 9, הלא TV ותאגיד השידור כאן (כאן 11 וחינוכית 23), שהודיע על החלטתו לפרוש מהוועדה. כמו כן חברים בה גם איגוד הפרסום והרשות השנייה. ערוץ 20 פרש מהוועדה לאחרונה. כל אלה מממנים את פעילותה של הוועדה, לפי גודלם. כלומר התשלום השנתי של קשת גבוה משמעותית מזה שמשלם ערוץ 9.

 

כאמור, המדידה החדשה עשויה לעלות כ-10 מיליון שקלים בשנה, גבוה משמעותית עלות הפעלת המדידה כעת. מאידך, מספר החברים הולך ופוחת, לאחר פרישת ערוץ 20 והודעת תאגיד השידור כאן, וגם רמיזות מצד הרשות השנייה. במצב כזה, ייאלצו החברים בוועדה להגדיל משמעותית את דמי התשלום השנתיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קנטאר מדיה היא חלק מהחברת המחקר הבינ"ל קנטאר שהוקמה ב-1993, ועוסקת בניטור מדיה חברתית, דעת קהל, וכמובן מדידת רייטינג. נילסן - שהוקמה בשנת 1923, היא אחת המתחרות הגדולות שלה ועוסקת בתחומים זהים. בין היתר היא מבצעת את מדידת הרייטינג בטלוויזיה בארה"ב. 

יו"ר הוועדה למדרוג שמוליק שם טוב אמר לאייס כי הוא בספק היא תהיה כבר בישיבה היום הכרעה בנוגע לזהות החברה הזוכה. בקנטאר מדיה סירבו להגיב. את תגובת אנשי נילסן לא ניתן היה להשיג.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודו 29/06/2019 00:04
    הגב לתגובה זו
    הוט מסוגלים לנטר מי צופה במה בכל רגע נתון, חתך הלקוחות שלהם מספיק רחב כדי לייצג את כל מדינת ישראל.
  • משה 30/06/2019 09:56
    הגב לתגובה זו
    לא לירות על אוטומט...
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.