מהן עבירות צווארון לבן?
כשאתם מדמיינים פושעים או עבריינים העתידים להישפט על עבירות חמורות, ככל הנראה מצטיירת במוחכם תמונה אשר הינה רחוקה מאד מאנשי עסקים הלבושים חליפות יקרות, בעלי תפקידים מוערכים במשרות בכירות ועבירות המבוצעות בתוך תאגידי ענק וחברות מוכרות.
עבירות צווארון לבן הן עבירות שמייחסים בעיקר לאנשים בעלי ממון, ממעמד חברתי גבוה. בשונה מעבירות אחרות, כאן מדובר בדרך כלל על "עבירות שקטות" – עבירות כלכליות המבוצעות לרוב בתחכום רב, על בסיס ידע מקצועי, יצירתיות רבה ופעולות "מתחת לשולחן". עורכי דין פליליים מייצגים רבות מנהלים שעוברים עבירות צווארון לבן.
למרות שנהוג לייחס קווים מאפיינים ברורים באשר למבצע העבירה, ההתייחסות לעבירות אלו מתמקדת בדרך כלל בסוג העבירה, מהותה ובאופייה.
תחת הכותרת "עבירות צווארון לבן", ניתן לציין עבירות שונות, כגון:
- גניבה / הונאה / מרמה
- הפרת אמונים
- שוחד
- עבירות מיסים והלבנת הון
- עבירות ניירות ערך
- עבירות סייבר
- עבירות הגבלים עסקיים
- רישום כוזב במסמכי תאגיד
- עבירות מחשב ועבירות סייבר ועוד
האם מדובר רק בעבירות כלכליות?
לא. לעיתים, גם עבירות אחרות שאינן כלכליות, אך מבוצעות על ידי אנשים נורמטיביים ממעמד חברתי בינוני או גבוה, עשויות להיחשב כעבירות צווארון לבן. לדוגמא: הטרדה מינית ועוד.
- כשחברת הביטוח לא מצאה את המבוטחת - האם היא יכולה להתנער מתשלום?
- מבקש מקלט סודני זכה לאזרחות ישראלית אחרי עשור של מאבק משפטי מול רשות האוכלוסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מניע מבצעי עבירות צווארון לבן לבצע את העבירות?
לעיתים, קשה מאד ליצור את הקישור שבין אדם ממעמד גבוה לבין ביצוע העבירה. מאחר ומדובר על עבירות שבבסיסן כסף (ולעיתים כסף רב), ניתן להציג מניעים שונים שיש למבצעי עבירות צווארון לבן, כגון:
- רצון לשמר רמת חיים גבוהה
- חשש ממשבר כלכלי או מפשיטת רגל
- הגדלת שליטה או רווחים
- נסיבות אישיות מיוחדות וצורך דחוף בכסף
גניבה ממעביד נחשבת גם היא לעבירת צווארון לבן
לצד העבירות המבוצעות על ידי "הקודקודים" והמנהלים בחברות ובארגונים, ישנן עבירות המבוצעות על ידי עובדים בכירים או זוטרים, הנחשבות גם הן לעבירות צווארון לבן, כגון עבירת גניבה ממעביד, אשר כוללת, למשל: גניבת כסף או ציוד מהמעביד או מהחברה ומקרים של דיווחים שגויים באשר לשעות העבודה או להוצאות.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
גם איש עסקים בחליפה יכול להיות עבריין
לא פשוט להתחקות אחר אלה המבצעים עבירות צווארון לבן מאחר שבדרך כלל מדובר בעבירות כלכליות המבוצעות בהדרגה ולאורך זמן, כאשר מבצעי העבירה – אנשים אינטליגנטיים ומתוחכמים המחזיקים בידע רב – פועלים באמצעים מודרניים שונים על מנת לטשטש עקבות למעשיהם, וזה בשונה מעבירות פליליות אחרות שלרוב ממוקדות באירועים בודדים בנקודות זמן ברורות.
מדוע חקירות עבירות אלו נמשכות תקופה ארוכה?
כאמור, עבירות צווארון לבן הן לרוב עבירות מורכבות ומתוחכמות שלעיתים קרובות נעשות לאורך זמן ובאמצעות מספר גורמים תוך טשטוש עקבות. לכן, חקירות עבירות צווארון לבן יכולות להימשך חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים, כאשר במקרים מסוימים החקירה מבוצעת לא רק בין כותלי המדינה, אלא גם מחוצה לה.
מי נפגע מעבירות צווארון לבן?
עבירות צווארון לבן עשויות לגורם נזקים משמעותיים הן לחברה בכללותה (במקרים למשל של עבירות מיסים) והן לאנשים פרטיים או לתאגידים שונים. אחד המקרים הזכורים היטב לציבור הישראלי הינו פרשת הבנק למסחר בה אתי אלון, סגנית ראש מחלקת ההשקעות של הבנק למסחר, גנבה ממקום עבודתה מעל ל- 250 מיליון שקלים. ההיקף הגדול של המעילה הביא לפגיעה הן בלקוחות הבנק והן בבנק עצמו שלבסוף קרס.
הענישה בתיקי צווארון לבן
בשנים האחרונות קיימת החמרה בענישה בעבירות צווארון לבן. בתי המשפט מדגישים בהקשר זה, בין היתר, את התחכום בביצוע העבירות, את הקושי והמורכבות באיתור מבצעי העבירות, את השימוש בעמדות הכוח של מבצעי העבירות ואת הנזק שנגרם לחברה בכללותה מביצוע העבירות.
בכל מקרה של חשד לביצוע עבירות צווארון לבן קיימת חשיבות רבה לקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין פלילי מומחה בסוג זה של עבירות.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
