טור

הזמת שמועות ברשת, פניה לעולם הערבי: יממה מוצלחת לדו"צ

היה זה העימות הצבאי הראשון לדובר צה"ל החדש רונן מנליס, והוא צלח אותו בהצלחה. נדב שטראוכלר, איש דו"צ לשעבר, על התנהלות יחידת דובר צה"ל ביום הסוער אתמול בעזה
נדב שטראוכלר | (1)

לשמחתי הרבה, אני מזוהה עם מערכת ההסברה הישראלית. כקצין במילואים בדובר צה"ל וכמי שייצג בגאווה רבה את מערכת הביטחון במשך שנים בישראל ובמשלחות הומניטאריות בחו"ל, שואלים אותי לא אחת את השאלה שחוזרת מדי סבב ביטחוני - "למה ההסברה שלנו כל כך גרועה?"

 

גרועה? הפוך כריסטיאן אמנפור, ההסברה שלנו מעולה. טוב, אולי לא מעולה, אבל בהתחשב בכך שחלק ניכר מהעולם נגדנו ולעולם יתמוך בנראטיב הפלסטיני, ההסברה שלנו טובה מאד. דוגמה נפלאה לכך ניתן לראות מהיממה האחרונה שהוכיחה בכמה חזיתות במקביל כיצד דובר צה"ל, גוף ההסברה המוביל בישראל, משדר "מוצרים" מדויקים בזמן קצר ובאיכות גבוהה.

 

בחזית הבינ"ל: לראשונה בהיסטוריה תערך היום (יום ד') ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון באו"ם שמטרתה לגנות את חמאס. מלבד ניקי היילי חברתנו, תתייצב גם צרפת שהודיעה על תמיכה חד משמעית בישראל ומתן גינוי מוחלט לארגון הטרור.

 

מעל לכל, הדיון הזה הוא תוצאה של ייזום חכם, חד ומהיר ומינוף תקשורתי של תמונת הפצמ"ר שירה בשעות הבוקר חמאס ונחת בגן הילדים בעוטף. יחידת התקשורת הבינ"ל של דו"צ בהובלתו של סא"ל יונתן קורניקוס, ממשיכה את דרכו של סא"ל פיטר לרנר, ראש היחידה הקודם, שהוביל קו של זיהוי מהיר של הזדמנות ודחיפה חזקה וחדה של הפריימים ישר לאולפנים בחו"ל, מה שמוביל ללחץ בינ"ל, ולשם שינוי, לא עלינו.

 

גם הזירה המקומית אינה תמיד פשוטה. התקשורת הישראלית אינה "מתגייסת על אוטומט" ואמש ראינו טבילת אש תקשורתית איכותית ביותר בפריים טיים מול מיליוני אזרחים ישראלים של דובר צה"ל החדש תא"ל רונן מנליס, שהעביר את מסרי צה"ל בנועם, בגובה העיניים ובאחריות, כאילו שהוא מנוסה בכך במשך שנים ועושה זאת באופן עיתי.

 

לעניות דעתי (הנושא טרם נמדד אמפירית) המסרים שהעביר תא"ל מנליס לציבור הישראלי עברו במדויק, בעיקר בזכות הנוחות ששידר ומכיוון שלא התיימר להיכנס לזירות לא לו. הוא לא איים ולא היה כוחני, אלא דווקא בחר ללכת בקו מרגיע, אך אסרטיבי. וכל זה אחרי יום לא פשוט של "לחימה תקשורתית".

 

לצד הופעתו של מנליס בלטו 2 אלמנטים נוספים שניכר שחטיבת דובר צה"ל לוקחת עליהם מובילות, האחד הוא "הזמת שמועות". בשלב מוקדם מאד זיהו אנשי הדיגיטל של החטיבה שרצות בקבוצות וואצאפ שונות שמועות זדוניות על נפגעים ואירועים ביטחוניים שלא התקיימו במציאות. בתוך זמן בזמן קצר, ממש כמו ביחידת חוד מטכ"לית – סגרו אנשי הדיגיטל של החטיבה מעגל והפיצו בכלל הפלטפורמות הדיגיטליות – בטוויטר, בפייסבוק ובקבוצות הכתבים השונות ברשת הודעה המבקשת מהציבור לא להפיץ מידע שגוי, לסמוך רק על צה"ל כמקור נאמן ולהפיץ דווקא את הודעת דו"צ שמטרתה להזים שמועות. לבקשת דו"צ הודעה זו רצה באינספור קבוצות והורידה את מפלס החרדה, עוד בטרם הוא נוצר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השמועה נגדה נלחמו בדובר צה"ל אתמול

 

האלמנט הנוסף הוא הזירה הערבית. כאן אנחנו רואים מופע בלתי רגיל של אדם אחד, רב סרן בצה"ל, שבעיני חייב לקבל מעמד ודרגה בהקדם, אביחי אדרעי, ראש דסק ערבית של החטיבה. אדרעי הוא אשף בכל הקשור לתקשורת הערבית. הוא אחד הישראלים עם הכי הרבה עוקבים בעולם הערבי והוא אורח קבע באולפני אלג'יזרה ובמרבית הרשתות הערביות. לצד כל אלה בשנה האחרונה, נישא על גלי ההדים של הרשתות החברתיות, אדרעי מוביל שידורים חיים מהגבול ומאתרים שונים, ובשונה ממפקדו, בכל זאת מדובר בקהל אחר, הוא מעביר מסרים עוצמתיים ואגרסיביים ביותר, בין היתר באמצעות הטוויטר ועמוד הפייסבוק שלו ובו מיליוני עוקבים מהעולם הערבי, רבים מהם גרים ממש כאן מעבר לגדר. תושבי עזה רואים באדרעי כמקור רציני ואמין, וגם כאשר מלגלגים עליו באמצעות קריקטורות שונות, האקט נעשה ממקום של הבנה שמדובר ביישות מובילה בישראל, ללא קשר לדרגתו.

 

אז אפשר לבכות על מר גורלנו ולטנף על מסבירנו, ואפשר גם לפרגן כשצריך על הטיפול החד והמהיר של חטיבת דובר צה"ל ביממה האחרונה בכלל הזירות הללו - ברשתות החברתיות, בתקשורת הבינ"ל, בתקשורת הישראלית ובשפה הערבית. פעילות מקצועית שהובילה נכון לזמן זה לתוצאות חיוביות מאוד הן בפן המוראלי והן במאמץ שלנו לנהל שגרת חיים נורמאלית ככל שניתן במצב של עימות ביטחוני מורכב.

 

נדב שטראוכלר הוא מנכ"ל-שותף במשרד 'לניאדו-שטראוכלר תקשורת', ולשעבר ראש דסק רדיו ואינטרנט בדובר צה"ל

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדס 30/05/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    באופן עצמאי וביקורתי יודע שהודעות דו״צ הן שקר אלא אם הוכח אחרת.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.98%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״