טור

הזמת שמועות ברשת, פניה לעולם הערבי: יממה מוצלחת לדו"צ

היה זה העימות הצבאי הראשון לדובר צה"ל החדש רונן מנליס, והוא צלח אותו בהצלחה. נדב שטראוכלר, איש דו"צ לשעבר, על התנהלות יחידת דובר צה"ל ביום הסוער אתמול בעזה
נדב שטראוכלר | (1)

לשמחתי הרבה, אני מזוהה עם מערכת ההסברה הישראלית. כקצין במילואים בדובר צה"ל וכמי שייצג בגאווה רבה את מערכת הביטחון במשך שנים בישראל ובמשלחות הומניטאריות בחו"ל, שואלים אותי לא אחת את השאלה שחוזרת מדי סבב ביטחוני - "למה ההסברה שלנו כל כך גרועה?"

 

גרועה? הפוך כריסטיאן אמנפור, ההסברה שלנו מעולה. טוב, אולי לא מעולה, אבל בהתחשב בכך שחלק ניכר מהעולם נגדנו ולעולם יתמוך בנראטיב הפלסטיני, ההסברה שלנו טובה מאד. דוגמה נפלאה לכך ניתן לראות מהיממה האחרונה שהוכיחה בכמה חזיתות במקביל כיצד דובר צה"ל, גוף ההסברה המוביל בישראל, משדר "מוצרים" מדויקים בזמן קצר ובאיכות גבוהה.

 

בחזית הבינ"ל: לראשונה בהיסטוריה תערך היום (יום ד') ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון באו"ם שמטרתה לגנות את חמאס. מלבד ניקי היילי חברתנו, תתייצב גם צרפת שהודיעה על תמיכה חד משמעית בישראל ומתן גינוי מוחלט לארגון הטרור.

 

מעל לכל, הדיון הזה הוא תוצאה של ייזום חכם, חד ומהיר ומינוף תקשורתי של תמונת הפצמ"ר שירה בשעות הבוקר חמאס ונחת בגן הילדים בעוטף. יחידת התקשורת הבינ"ל של דו"צ בהובלתו של סא"ל יונתן קורניקוס, ממשיכה את דרכו של סא"ל פיטר לרנר, ראש היחידה הקודם, שהוביל קו של זיהוי מהיר של הזדמנות ודחיפה חזקה וחדה של הפריימים ישר לאולפנים בחו"ל, מה שמוביל ללחץ בינ"ל, ולשם שינוי, לא עלינו.

 

גם הזירה המקומית אינה תמיד פשוטה. התקשורת הישראלית אינה "מתגייסת על אוטומט" ואמש ראינו טבילת אש תקשורתית איכותית ביותר בפריים טיים מול מיליוני אזרחים ישראלים של דובר צה"ל החדש תא"ל רונן מנליס, שהעביר את מסרי צה"ל בנועם, בגובה העיניים ובאחריות, כאילו שהוא מנוסה בכך במשך שנים ועושה זאת באופן עיתי.

 

לעניות דעתי (הנושא טרם נמדד אמפירית) המסרים שהעביר תא"ל מנליס לציבור הישראלי עברו במדויק, בעיקר בזכות הנוחות ששידר ומכיוון שלא התיימר להיכנס לזירות לא לו. הוא לא איים ולא היה כוחני, אלא דווקא בחר ללכת בקו מרגיע, אך אסרטיבי. וכל זה אחרי יום לא פשוט של "לחימה תקשורתית".

 

לצד הופעתו של מנליס בלטו 2 אלמנטים נוספים שניכר שחטיבת דובר צה"ל לוקחת עליהם מובילות, האחד הוא "הזמת שמועות". בשלב מוקדם מאד זיהו אנשי הדיגיטל של החטיבה שרצות בקבוצות וואצאפ שונות שמועות זדוניות על נפגעים ואירועים ביטחוניים שלא התקיימו במציאות. בתוך זמן בזמן קצר, ממש כמו ביחידת חוד מטכ"לית – סגרו אנשי הדיגיטל של החטיבה מעגל והפיצו בכלל הפלטפורמות הדיגיטליות – בטוויטר, בפייסבוק ובקבוצות הכתבים השונות ברשת הודעה המבקשת מהציבור לא להפיץ מידע שגוי, לסמוך רק על צה"ל כמקור נאמן ולהפיץ דווקא את הודעת דו"צ שמטרתה להזים שמועות. לבקשת דו"צ הודעה זו רצה באינספור קבוצות והורידה את מפלס החרדה, עוד בטרם הוא נוצר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השמועה נגדה נלחמו בדובר צה"ל אתמול

 

האלמנט הנוסף הוא הזירה הערבית. כאן אנחנו רואים מופע בלתי רגיל של אדם אחד, רב סרן בצה"ל, שבעיני חייב לקבל מעמד ודרגה בהקדם, אביחי אדרעי, ראש דסק ערבית של החטיבה. אדרעי הוא אשף בכל הקשור לתקשורת הערבית. הוא אחד הישראלים עם הכי הרבה עוקבים בעולם הערבי והוא אורח קבע באולפני אלג'יזרה ובמרבית הרשתות הערביות. לצד כל אלה בשנה האחרונה, נישא על גלי ההדים של הרשתות החברתיות, אדרעי מוביל שידורים חיים מהגבול ומאתרים שונים, ובשונה ממפקדו, בכל זאת מדובר בקהל אחר, הוא מעביר מסרים עוצמתיים ואגרסיביים ביותר, בין היתר באמצעות הטוויטר ועמוד הפייסבוק שלו ובו מיליוני עוקבים מהעולם הערבי, רבים מהם גרים ממש כאן מעבר לגדר. תושבי עזה רואים באדרעי כמקור רציני ואמין, וגם כאשר מלגלגים עליו באמצעות קריקטורות שונות, האקט נעשה ממקום של הבנה שמדובר ביישות מובילה בישראל, ללא קשר לדרגתו.

 

אז אפשר לבכות על מר גורלנו ולטנף על מסבירנו, ואפשר גם לפרגן כשצריך על הטיפול החד והמהיר של חטיבת דובר צה"ל ביממה האחרונה בכלל הזירות הללו - ברשתות החברתיות, בתקשורת הבינ"ל, בתקשורת הישראלית ובשפה הערבית. פעילות מקצועית שהובילה נכון לזמן זה לתוצאות חיוביות מאוד הן בפן המוראלי והן במאמץ שלנו לנהל שגרת חיים נורמאלית ככל שניתן במצב של עימות ביטחוני מורכב.

 

נדב שטראוכלר הוא מנכ"ל-שותף במשרד 'לניאדו-שטראוכלר תקשורת', ולשעבר ראש דסק רדיו ואינטרנט בדובר צה"ל

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדס 30/05/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    באופן עצמאי וביקורתי יודע שהודעות דו״צ הן שקר אלא אם הוכח אחרת.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.