אחרי פובליסיס - WPP תנחית מכה קשה על פסטיבל קאן?

במייל פנימי שנחשף ב-ADWEEK, יו"ר WPP מרטין סורל הורה לבטל את כל ההגשות לתחרות היורובסט אותה הגדיר מנהל הקריאייטיב הראשי של הרשת כ"הסחת דעת יקרה שלא מוסיפה לאמינות ולא מוערכת על ידי הלקוחות"
משה בנימין | (1)

האם ההחלטה של פובליסיס העולמית בראשות ארתור סדון (היו"ר הטרי) נתנה את האות לאפקט הדומינו שיפגע בתחרויות הפרסום תחת CANNES LIONS?

התכתבות מיילים פנימית שנחשפה לראשונה באתר הפרסום ADWEEK מציגה התכתבות בין מרטין סורל יו"ר ומייסד WPP וג'ון אוקיף (John O’Keefe) מנהל הקריאייטיב הראשי של רשת הפרסום הגדולה בעולם ממנה עולה כי הרשת מקשיחה עמדות מול הגוף המנהל את תחרויות CANNES LIONS וצפויה שלא להתמודד בתחרות היורובסט (Eurobest) האירופאית.

סורל כבר הביע בעבר אי שביעות רצון מעליות ההשתתפות בפסטיבל קאן לפרסום אך מי שעבר למעשים היא פובליסיס העולמית שהורתה לכל סניפיה בעולם שלא להגיש עבודות לאף תחרות פרסום למשך שנה שלמה כדי לקזז הוצאות ולכסות את העלויות של הקמת 'מרסל' (Marcel) מיזם הבינה המלאכותי הפנימי של הרשת. 

נכון לעכשיו בכירי WPP טרם החליטו מה עמדתם לגבי השתתפות בפסיבל קאן אך נראה כי הפור על השתתפות ביורוסט כבר נפל. במייל שכותרתו Eurobest כותב אוקיף כי התחרות היא "הסחת דעת יקרה...ביקשתי שבעבר שנפסיק להגיש אליה עבודות". עוד כותב אוקיף כי "במקרה הטוב, ליורובסט יש קשר זניח לתחרות קאן ליונס. היא לא מוסיפה לנו שום אמינות או מרשימה במיוחד את הלקוחות שלנו".

אוקיף מציין גם כי (למרות בקשותיו) סוכנויות WPP באירופה הגישו לתחרות השנה (נערכת מדי שנה בנובמבר-דצמבר) 117 עבודות בנוסף להשתתפות פעילה שכוללת נושאי דברים, שיבוץ שופטים בקטגוריות השונות ועוד. על כך הגיב סורל לאוקיף: "אנא בטל את כל ההגשות ואישורי הששתפות במיידי". 

על רקע חשיפת ההתכתבות הפנימית של בכירי WPP, יש בשוק העולמי  מי שמנתח את ההתנהלות של סורל מנקודת מבט עסקית, לפיה סורל, שניחן בחושים עסקיים ומסחריים מפותחים מבין את גודל הצרה שאליה נקלעו מארגני פסטיבל קאן עם החלטת פובליסיס וכעת מנסה לשפר את עמדתו כשהוא משתמש במנוף זה לטובתו. 

הארזים ואזובי הקיר// מבט על השוק המקומי

הדיונים על ההשתתפות בתחרויות הפרסום הבינלאומיות בהיבט של השוק הישראלי מתעוררים מדי שנה לקראת האירוע הבולט של השנה - פסטיבל קאן. למעט הצלחות מרשימות לפני 5 שנים ויותר והזכייה היוצאת מן הכלל של ליאו ברנט בתחרות האחרונה, המשרדים הישראליים מגישים מאות עבודות מדי שנה ושבים הביתה בידיים ריקות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אמנם יש מי שיטען ולא בלא צדק, כי הגשת העבודות לפסטיבל קאן אינה חזות הכל והנסיעה לניס, ההשתתפות בסדנאות והחשיפה לנעשה בעולם, גם ממקומות שהם לכאורה נדחים, מחדדת את החושים הקריאייטיביים של העוסקים בתחום, מאתגרת אותם ובסופו של יום עוזרת להם לתרגם את החוויה המעשירה לעבודות טובות יותר בעתיד.

עם זאת, חשיפת ההתכתבות במיילים שמאפשרת לכל העולם לראות מה חושב מנהל הקריאייטיב הראשי של רשת WPP על תחרות היורובסט "פותחת את הראש" במובן מסוים. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר שהיכולת שלהם לממן את ההגשות היקרות מאוד לתחרויות אלו נמוכה בהרבה מאלו של הענקיות הבינלאומיות? אם אוקיף שמטפל בלקוחות הגדולים בעולם טוען שהתחרות לא מוסיפה שום ערך של אמינות, לא מוערכת על ידי הלקוחות ובכלל נתפסת כהסחת דעת, כיצד יוכלו המשרדים המקומיים לשכנע את עצמם שלא כך הדבר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טוב מאוד 28/09/2017 14:16
    הגב לתגובה זו
    היחיד שיכול לסיים את הפארסה הזאת הוא מרטין סורל.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.