כך נראית מחאה חדשה: לייקים וגיוס כספים - במקום הפגנות
תתקשו היום למצוא את המונים שייצאו למחות בכיכרות. תחושת הלייק יצרה סוג חדש של מחאה, ויחד עם גיוס כסף מהמונים, עשויים להוביל לשינוי בתפיסתם של אישי הציבור לגבי מחאה מהי
חלפו 10 שנים מאז אישי ציבור, סלבס וגופים ציבוריים הבינו כי הטכנולוגיה יכולה לסייע להם להשמיע את דעתם ועמדתם ללא סינון ועריכה, ובלי כל ניסיונות שכנוע, באופן ישיר לציבור. בכך הם עוקפים את התקשורת המסורתית. למעשה, טכנולוגית הרשתות החברתיות יצרה ציר ישיר ובעצם הביאה לעולם את התקשורת המודרנית, החינמית והידידותית למשתמש.
בעוד שטוויטר הפכה בישראל לאחד מהכלים החזקים ליצירת שיח בין פוליטיקאים לכתבים, הפייסבוק הפכה לכיכר העיר לכל אזרח ולכל תושב. השילוב בין 2 הכלים הללו, חייבו את כלי התקשורת המסורתיים לקבל את נוכחות המדיה החברתית ובכך למעשה אלצה את הכתבים להכיל את המוצר החדש שמספק כמויות אדירות של מידע בזמן כל כך קצר ולהתמודד ביתר שאת על פרסום ראשון של סיפור כזה או אחר.
תחושת הלייק הראשון בפוסט, השיתוף והתגובות גרמה לציבור הרחב להרגיש שמקשיבים לו, להבין שיש אוזן קשבת ולמרות שלרוב מדובר באשליה מתוקה, הסחף אחר הניו-מדיה שבו כל אחד חושב שהוא נואם בהייד פארק בלונדון, הלך וגבר עם השנים.
עם ההבנה הזו וההיכרות עם הטכנולוגיה החדשה, החלו אזרחים לפעול גם בבניית מחאות ציבוריות ובהעלאת סדר היום הציבורי. תחילה יצרו הד ציבורי בכלי המדיה השונים ודרשו מהאזרחים לצאת ולהיפגש בכיכר. כך למשל, החלה מחאת הקוטג', האוהלים ואפילו עצרות בין שמאל לימין.
אך כיום המצב השתנה. תתקשו למצוא המונים שבאים למחות בכיכר רבין או בכיכר ציון. תחושת הלייק המסממת יצרה סוג חדש של מחאה. סוג של פחות עבודה אבל עם אותה הזדהות. המשקל שיש לשיתוף, לתגובה וללייק הבודד, מרגיש כמו אותו משקל כאשר נפגשים בכיכר. אותם לייקים ושיתופים יצרו לחץ ציבורי עצום על מקבלי ההחלטות ואף חשש מהיסחפות הדיון הציבורי להוצאת העם החוצה למחאות בכיכרות ולחסימת צמתים ובעצם להאריך את משך זמן הדיון הציבורי.
בשבועות האחרונים שוטף שיא חדש של מחאות את הרשתות החברתיות - מצביעים דרך השקל הבודד. לפני חודשיים יצאתי במאבק נגד אחת מהשערוריות הגדולות ביותר לדעתי שידעה מערכת הביטחון בשנים האחרונות. החייל יהודה הישראלי שנפצע במבצע צוק איתן ומאז אושפז בבית חולים, לא יכול לחזור לביתו עד שיבנו לו יחידת שיקום מיוחדת כפי שהמערכת מחויבת לעשות וכפי שעשתה כבר בעבר לחיילים אחרים. הבעיה היא עצם העובדה שיהודה מתגורר בישוב עופרה שמעבר לקו הירוק. תחילה יזמנו כתבות וראיונות בכלי התקשורת המסורתיים, הקמנו דף פייסבוק למאבק ולהפעלת הלחץ, אך אז הבנו כי עלינו להפעיל לחץ נוסף שבעזרתו נביא את הציבור להצביע כנגד האבסורד אך גם נקבל את עזרתם הכספית. בתוך פחות מיומיים גייסנו באמצעות אתר הדסטארט למעלה מ-1.5 מיליון שקלים. למעשה כל שקל שנתרם לטובת בניית היחידה, ניתנה בגאווה מהעם ובאמירה חד משמעית כלפי הממשלה שלא מפקירים פצוע בטח.
כך בשבוע שעבר כאשר שוב נשבר שיא בהדסטארט כאשר משפחתו של אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, יצאה בקמפיין באמצעותו של איש התקשורת שרון גל ותוך יממה גייסה את מלוא הסכום לטובת הטיפול המשפטי. המדיה החברתית הופכת לקלה יותר לתפעול ומהווה משקל מכריע בקביעת סדר היום הציבורי. ב-2 המקרים העם בחר להביע את דעתו באמצעות השקל הבודד - השקל שיכול לשנות מערכות וסדר יום ציבורי. המגמה הזו תלך ותגדל ותביא תוצאות שעתידות לשנות החלטות הרות גורל בקרב מקבלי ההחלטות במדינה.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
הקידמה החלה להשפיע גם על הצורה בה אנשים מביעים את מחאתם. למעשה המונח "הכפר הגלובלי" שתבע בזמנו חוקר התרבות והמדיה מרשל מקלוהן עבר תהפוכות בשנים האחרונות וניתן היום לומר כי מדובר "בבניין הגלובלי". המציאות מוכיחה כי על אישי ציבור ומובילי דעה ללכת יחד עם האזרח הפשוט ולשמוע מה הם רוצים להעלות לסדר הדיון הציבורי ולפעול בהתאם. לא רחוק היום שגיוס תרומות למאבקים פוליטיים משמעותיים יתבצעו במדיות החברתיות ויגרמו לאישי הציבור לפעול בהתאם לשקל הבודד שהגיע מכיסו של האזרח הפשוט.
עופר ענבר הינו סמנכ"ל משרד יחסי ציבור ואסטרטגיה 'לרנרקום' תקשורת
- 5.שטויות-מי יתן כסף לקמפיינים פוליטיים דרך הדסטארט? (ל"ת)אמיר 13/07/2016 22:45הגב לתגובה זו
- 4.ענבר גם בלי לכתוב לעצמך תגובות זה בסדר (ל"ת)לרנר 13/07/2016 18:41הגב לתגובה זו
- 3.נקודה מעניינת (ל"ת)עינת 13/07/2016 09:04הגב לתגובה זו
- 2.נקודה מעניינת שעוד לא נתחו אותה. כל הכבוד (ל"ת)ארז 12/07/2016 22:22הגב לתגובה זו
- 1.אפרים 12/07/2016 17:13הגב לתגובה זומסכים לחלוטין.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
