שקע ותקע
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

חברת החשמל חושפת נתונים: השקיעה בפרסום כ-14 מיליון שקלים בשנת 2014

כך עולה מנתונים שהעבירה לתנועה לאיכות השלטון והגיעו לאייס. 3.5 מיליון הופנו לפינה 'דקה ל-8' בערוץ 2. ב-14 שנה קיצצה 50% בהוצאות הפרסום
אלכסנדר כץ | (1)
נושאים בכתבה חברת החשמל ערוץ 2

הביקורת הציבורית על עלויות הפרסום של חברת החשמל, הוציאה לפועל מהלך במסגרתו החברה חשפה את הנתונים המלאים, וזאת בהתאם לבקשה שהגישה התנועה לאיכות השלטון על פי חוק חופש המידע. הנתונים הגיעו לידי אייס, שמציג אותם בפניכם.

 

מהנתונים של חברת החשמל עולה כי בשנת 2014 השקיעה החברה כ-14 מיליון שקלים בפרסום, מתוכם בין 3 ל-3.5 מיליון שקלים בפינה הפרסומית "דקה לשמונה", דקה לפני מהדורת החדשות המרכזית של 'חדשות 2'. ללא פינה זו שעלתה לאוויר בספטמבר 2013, השקיעה חברת החשמל 10.549 מיליון שקלים בפרסום, רובם בטלוויזיה -  4.896 מיליון, וחלק גדול גם באמצעות דיוור ובדיגיטל - 3.099 מיליון (והשאר התחלק בין רדיו, עיתונות ושילוט חוצות).

 

יש לזכור כי מדובר במונופול בתחום החשמל, למרות שבשנים האחרונות החלו לפעול גם יצרני חשמל פרטיים בהיקפים קטנים. בשנת 2013 עלויות הפרסום של חברת החשמל עמדו על 11.4 מיליון שקלים (טלוויזיה: 5.448 מיליון , דיוור ודיגיטל: 3.147 מיליון, והשאר התחלק בין רדיו, עיתונות לשילוט חוצות). בחודש דצמבר אותה שנה התרחשה הסופה הגדולה, מה שחייב את חברת החשמל להגדיל את נפח תקציב הפרסום וזאת לטובת פרסום מידע בכלי התקשורת, כאשר חלק מעלויותיו קמפיין זה זלגו גם לשנת 2014.

 

בשנת 2012 תקציב הפרסום עמד על 373 אלף שקל בלבד, וזאת בשל המשבר הקשה שהחברה חוותה בסוגיית הגז הטבעי, שחייב אותה להחיל קיצוץ תקציבי רחב היקף, כולל בתקציב הפרסום. באותה שנה קוצצו שעות נוספות, הועלה תעריף חברת החשמל ופוטרו עובדים. שנה לאחר מכן, עם היציאה מתכנית ההתייעלות, זינק כאמור תקציב הפרסום של החברה ל-11.4 מיליון שקלים, והנושא סביבתי חזר "להיות במוקד ליבת הפעילות של החברה", כך לדברי סמנכ"ל הרגולציה, קשרי הממשל והתקשורת של החברה, אורן הלמן, במכתב שהעביר לממונה על חופש המידע בחברת החשמל, עו"ד אהוד קרמר, וזאת בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון בישראל בחודש פברואר השנה.

 

 

בחברת החשמל מציינים כי פעילותה הפרסומית מתמקדת בנושאי שירות, בטיחות, קיימות ואיכות סביבה, "תוך הקפדה על הצגת התועלת ללקוח". מרבית הפעילויות מבוצעות במקביל במגזר הכללי, החרד, הרוסי והעברי, וחלקן ממוקדות מטעני תקציב מצומצם במגזרים בלבד, בעיקר בנושאי בטיחות.

 

בחברת החשמל טוענים כי במהלך השנים "ביצענו תמיד מהלכים פרסומיים... שתכליתם שמירת קשר רציף עם ציבור לקוחות המונה למעלה מ-2.5 מיליון בתי אב. מול ציבור בהיקף שכזה, הדרך המקובלת, היעילה ביותר, המהירה והאפקטיבית ביותר היא בכלים של תקשורת המונים, ותחשיב שנתי היה מציג השקעה של קלים בודדים בכל בית אב במהלך שנה. לדוגמא, בשנת 2008 הושקעו פחות מ-5 שקלים בכל בית אב בחישוב שנתי. בשנת 2009 כ-3.5 שקלים בשנה... וכן הלאה. בשום קנה מידה להשוואה, הוצאה שכזו אינה יכולה להיחשב כבזבוז, והשפעתה על הוצאות החברה הינה זניחה לחלוטין.

 

יש לציין כי ב-8 השנים האחרונות בנוסף לתקציב הפרסום השנתי כפי שמצוין בטבלה למעלה, החברה השקיעה גם כמה מיליוני שקלים בשנה בפרסום טכני-סטאטוטורי, בו היא מחויבת מתוקף חוק חובת המכרזים; חוק התכנון והבנייה ועוד. הסכום הגבוה ביותר היה ב-2009 אז פרסמה החברה ב-3.78 מיליון שקלים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ), ואילו הסכום הנמוך ביותר היה בשנת 2013, אז פרסמה באמצעות מקאן אריקסון בסכום של 1.66 מיליון. בשנה החולפת פרסמה החברה ב-1.9 מיליון, באמצעות מקאן.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

לצד הביקורת: ירידה של 50% בהוצאות לפרסום משנת 2000

 

התנועה לאיכות השלטון עוקבת בצורה אדוקה אחרי התנהלות חברת החשמל, גיוס עובדים המקורבים לוועדי העובדים, ושוק הדלק והגז שעובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. התנועה דרשה מחברת החשמל לקבל פירוט על הוצאות הפרסום של החברה, שכאמור מוגדרת כמונופול, וזאת בטענה כי מדובר בעלויות גבוהות עבור גוף שאינו סובל מתחרות מסחרית נגדו.

 

הגם שבציבור ישנה ביקורת על הבזבוזים בחברת החשמל, נראה כי החברה צמצמה את הוצאותיה בצורה משמעותית משנת 2000, אז הוא עמד בצורה נומינאלית על כ-25.5 מיליון שקלים, כולל 3.5 מיליון שקלים לפרסום טכני. במושגים ריאליים, שווה תקציב שנת 2000 סכום של 33.76 מיליון שקלים.

 

בשנה החולפת, השקיעה חברת החשמל כ-16 מיליון שקלים בפרסום (כ-14 מיליון בפרסום הרגיל, ועוד 1.9 מיליון בפרסום טכני-סטאטוטורי), מול 33.76 מיליון ב-2000, במחירים ריאליים, כלומר ירידה של 50%. בדוח עליו חתום אורן הלמן, גם מצוינים מגוון נתונים המוכיחים לדברי חברת החשמל את האפקטיביות בפרסום, למרות ההפחתה הדרסטית בתקציב השיווק והפרסום. 

דוברת חברת החשמל דליה בודינגר, מסרה לאייס: "חברת החשמל היא חברה ממשלתית לאומית המשרתת את הציבור ופועלת בשקיפות מלאה תוך הבנה מלאה לזכותו של הציבור לדעת להיכן מנותבים תקציבי הפרסום של החברה ומהי תכליתם. מתוקף תפקידה פועלת החברה גם במישור ההסברתי על מנת ליצוק בתודעה נושאים חשובים כמו זהירות בחשמל, איכות סביבה, שימוש מושכל בחשמל והודעות לציבור בעיתות של מזג אוויר קיצוני. בנוסף, מחובתה ליידע את הציבור על אפשרויות שונות וחדשות לקבל מידע אישי על צריכת חשמל, דיווח על פגיעה ברשת החשמל או תשלום חשבון החשמל".

"ראוי להזכיר כי יחד עם השירותים החדשניים וההשקעה בנושאי איכות סביבה, מחיר החשמל בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי כאשר החשמל זול יותר מאשר מדינות כמו גרמניה, ספרד, הולנד בריטניה ואחרות במערב אירופה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה מונופול צריך לפרסם את עצמו ?? (ל"ת)
    יוני 16/03/2015 03:07
    הגב לתגובה זו
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״