טור

ההסברה במדיה החברתית - צה"ל VS חמאס: קודם פונים לעם ואז לעולם

טוויטר, יוטיוב ואפליקציית ה-what if. מה השתנה אצלנו מאז ימי נחמן שי במלחמת המפרץ וומה הכותרת שהכי הובלטה בפרופיל הטוויטר של חמאס
זיו שיינפלד | (7)

מאז החל מבצע צוק איתן, או יותר נכון המלחמה, אנחנו שומעים רבות על ההסברה הישראלית מהצד הקונבנציונאלי שלה ומהרשתות החברתיות. אני לא מתייחס כרגע ללרלרת המטורפת שרצה ברשתות החברתיות ובוואטס אפ, שבשיאן הוטעו הורים וציבור שלם לחשוב שחיילים ספציפיים נפלו חלל. הסיפור המרכזי של הטור מתייחס למלחמת המדיה החברתית בין צה"ל לחמאס. זהו לא מאמר פוליטי שלוקח צד, אלא מסכת דוגמאות כיצד שני הצדדים נלחמים באמצעות ערוצי השיווק הדיגיטלי ומה השפעתן בעיקר בקרב דעת הקהל העולמית.

בואו נתחיל בצה"ל שלנו, ששנים שמר על צנזורת שתיקה ותקשר דרך דוברות שמרנית. הפריחה האמתית של "דובר צה"ל" התחילה כזכור הרבה לפני שהישראלי הממוצע החל לגלוש באינטרנט, זה היה עם מיודענו, נחמן שי במלחמת המפרץ. העניין הוא שאז - טרום ערוץ 2 כל ערוץ תקשורת היה כמו טיפת מים במדבר. היום, בימים כה קשים אנחנו נמצאים באינפלציה של מידע, שעם התקדמות המלחמה מתלקח בה הפלורליזם אולי הבוטה והאגרסיבי ביותר שהמיין סטרים הישראלי ראה או ייצר אי פעם.

בשונה ממלחמת המפרץ כיום לצה"ל יש מחלקת מדיה חברתית. במבצע הספציפי הקו הטקטי של המחלקה מיישר קו עם האתוס המלחמתי ומציג ברמה הדיגיטלית ארסנל מרשים של פלטפורמות המנוצלות היטב.

בהמשך ישיר למאמר הקודם שלי בטור זה, שהתייחס לכוחו של הווידאו במציאות המלחמתית, אני מציג כאן דוגמאות למערך ההסברה במדיה החברתית של צהל vs החמאס וההפך. בעיקר ההסברה היוצאת החוצה להציג אותנו או את החמאס מול העולם.

ערוץ הטוויטר של צה"ל

אולי בישראל טוויטר היא נחלתם של היפסטרים, עיתונאים ואסי עזר, אבל כלפי חוץ, בשיווק לחו"ל, טוויטר הוא אחד מכלי ההסברה הטובים ביותר.

הוא תמציתי, מאוד פופולארי במערב, אך גם בקרב מדינות אסיה ומדינות המזרח התיכון. אולי הכלי הסמלי ביותר בו יכול צה"ל לייצר נראות הסברתית חיובית הוא "בתמונה", אימג', אך לא כזו דווקא המראה הרס, הרג או כל סוג אחר של אלימות, אלא דווקא השימוש הגראפי באינפוגרפיקה וקריאטיב עשה עבודה מדהימה. ראו את האינפו הזה שמסביר בשני משפטים את ההבדל בין האג'נדה של צהל ולבין החמאס:

לאחר מכן מוסיפים את האינפו עם צ'ק ליסט של האג'נדה אל מול האג'נדה של החמאס

ערוץ היוטיוב של צה"ל

גם במקרה זה ערוץ היוטיוב של צה"ל מציג בהפקה ועריכה מקצועית, סרטונים הרואיים על מבצעי חיסול. הסרטונים מופצים בערוץ היוטיוב ומגיעים למהדורות החדשות הבלתי פוסקות בתקופת המלחמה. בסנכרון עם פרופיל הטוויטר, צה"ל מתריע על ההצלחות של "כיפת ברזל" אחת ליום.

אפליקציית ה-what if

מוזר, אבל מעט נחשפו לאפליקציה מאוד איכותית הן ברמת החשיבה והן מבחינת הממשק שלה. האפליקציה שעובדת באופן מדהים על אפקט ההזדהות עם דעת הקהל בחו"ל מציעה לכל מאן דהוא ברחבי הגלובוס, להקליד במפה וירטואלית מהי העיר שבו הוא גר ובכך לדמות היכן היו הפצצות נוחתות בשכונות עירו האהובה. החמאס מצד שני משחק באותם ערוצי שיווק בדיוק את המשחק ההפוך.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פרופיל הטוויטר של החמאס פעיל אם כי מכיל פחות עוקבים ובו יש דיווחים בעיקר על האבדות, ספיגות הפגזים של צה"ל והכותרת הראשית שאותה הבליטו כמה שיכלו היא הכותרת על ההפצצה של החמאס את הנתב"ג.

בשונה מערוץ הטוויטר של צה"ל, ערוץ הטוויטר של החמאס אינו מתורגם לאנגלית ובכך לא באמת מצליח לפנות לדעת הקהל העולמית. בתחילה חשבתי שזה עניין של לאומנות פונדמנטליסטית אבל תוך בדיקה הבנתי שהתקיים ערוץ טוויטר באנגלית (למעשה כמה פרופילים), אך בגלל תעמולה המציגה תמונות זוועה של גופות פלסטינים וכיוצא בזה טוויטר סגרו את הערוץ. זמן קצר לאחר מכן יצאה הודעה שטוויטר לא מוכן לפי מדיניות ארה"ב שארגון טרור ינהל ערוץ בטוויטר. אגב, גם הסרטון "קום עשה ביגועים המקורי" הורד מיוטיוב עקב חוסר איכות משווע.. סתם, עקב חשד לפגיעה ברגשות הציבור.

ערוץ היוטיוב של החמאס

פועל בצורה חובבנית הרבה יותר, גם בבחירת הצילומים ולבטח באמצעי העריכה והפירוטכניקה. גם ברור שהחמאס מסתכלים על היוטיוב פחות ככלי שיקושר בפייסבוק או שיקושר בבלוגים וכדומה, אלא כערוץ אליו צריך להיכנס במיוחד כדי לצפות, כאילו היה הערוץ עוד ערוץ טלוויזיה.

הדוגמא המובהקת כאן היא בדבר הכרזה של החמאס על חטיפת חייל. לחליפין דווקא בגלל החובבנות והיכולת להפיק היום סרטון במינימום תקציב ולהופכו לויראלי, נחקק הסרטון הזה בתודעת הישראלים, ובפרט לאנשי התקשורת, שיווק ופרסום שחלקנו לא הוגן היטב על ידי כיפת ברזל ונשלח לימי חל"ת ופנוי לצפות בסרטון.

"קום תעשה ביגועים"

ניכר שהן בטוויטר, ביוטיוב וחלקית גם בשימוש בפייסבוק שני הצדדים מציגים את המסרים ברמה של "מספרים": אסונות, רקטות ויישובים מופגזיםאזרחים מופגזים. זה מופנה לכוח הגדול של הצגת כמות, שכמעט תמיד כשאין הקשר אחר פשוט משכנעת (לעיתים גם נכונה).

לסיכום יש לי באופן אישי הרגשה (ייתכן והיא מוטעית), אך ניכר שהן הנראות של צה"ל והן החמאס במדיה החברתית פונים קודם לעם, לאזרחים ורק אחר מכן מייצרים הסברה ביחס לדעת הקהל העולמית. גם אם צה"ל מנצח במלחמת ההסברה, גם אם החמאס באופן פיראטי מייצר הסברה יצירתית לסירוגין, מי ייתן ושפיכת הדמים הזו תסתיים ותישאר בעיקר ההסברה עצמה לספר את הסיפור הכואב שפשוט לא נגמר.

זיו שיינפלד הוא מנכ"ל חברת Z Digital House, בית לשיווק דיגיטלי וחברתי . זיו מייעץ ומרצה לחברות בתחום השיווק בזירות הדיגיטל ומתמחה בניהול מדיה חברתית, כתיבה שיווקית, וניתוח אסטרטגיות בערוצי תוכן, אינטרנט וסלולארי. בוגר תואר ראשון ושני במנהל עסקים

לדף הפייסבוק - לחצו כאן - לחצו כאן

למדריך המקיף לפרסום בלינקדאין - לחצו כאן

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סימה בורקובסקי 05/08/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    אני רוצה לתקוף את הנושא מהצד השני כעיתונאית שפונה לדוברות צה"ל פעם אחר פעם ולא מקבלת עזרה בגלל שאני כותבת לעיתונות זרה. הם חושבים שהם יכולים להחליט על מה כתבים יכולים לכתוב במקום לסייע להם. 0פשוט אין עם מי לדבר ואני לפחות יודעת עברית. אני בטוחה שכתבים זרים אפילו לא טוחים לפנות הם.
  • זיו שיינפלד 06/08/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    תודה סימה
  • 5.
    נועה לקס 04/08/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    האפליקיציה של צה"ל- הכי הסברה ישראלית אבל בהחלט מושקע. בנוגע לטוויטר וארגוני טרור- עד כמה שידוע לי האחים המוסלמים עוד מנהלים שם חשבון. אני טועה? מאמר מעולה
  • 4.
    נדב 04/08/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    ואני אישית שמח לקחת חלק בהסברה בעמוד פייסבוק באנגלית שאני מנהל
  • 3.
    אבי 04/08/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    אהבתי. מעניין מדוע אף אחד לא מכיר את האפליקציית הwhat if?
  • 2.
    אולי עכשיו גם תיפסק המלחמה (ל"ת)
    רביד 03/08/2014 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחלה השוואה (ל"ת)
    רני 03/08/2014 23:33
    הגב לתגובה זו
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.