אילן שילוח מקאן אריקסון
צילום: בוצ'צ'ו

יוניברסל עולה להתקפה: "החלטת שחם חסרת תקדים, דרקונית ופוגעת בתחרות"

לאחר ההמלצה על תקרת רכש מדיה של 25% מזמן הפרסום של כל זכיין - מגיע המענה של יוניברסל. החברת דורשת בחינה מחדש או ביטול ההחלטה
משה בנימין | (4)

פיזורה של ועדת שחם לאחר הגשת הדו"ח וקביעת המלצותיה לתקרת רכש מדיה של 25% מזמן הפרסום של כל זכיין בטלוויזיה הותירה את חברות המדיה שקטות ומרוצות, פרט לאחת, זו שלמעשה ההחלטה אמורה להצר את צעדיה - חברת המדיה של קבוצת מקאן - יוניברסל . כשבוע לאחר החלטת ועדת שחם המענה של חברת המדיה לא מאחר לבוא.

באמצעות עורך הדין שמלווה את קבוצת מקאן, דן להט, העבירה יוניברסל ליו"ר הרשות השנייה אילן אבישר, מנכ"ל הרשות שי באב"ד והיועצת המשפטית הילה שמיר מכתב שבו מפרטת החברה את טענותיה והתנגדותה להחלטת ועדת שחם.

לטענת יוניברסל, חברת המדיה המובילה בישראל לפי נתח השוק: "מדובר בהחלטה חסרת תקדים, שהתקבלה בדרך לא דרך, בחוסר סמכות, ותוך התעלמות מסדרה של פגמים חמורים היורדים לשורשו של עניין בנוגע לעבודתה של וועדת שחם, מינויה וסמכויותיה". החברה שמחזיקה בנתח שוק שעולה על 25%, ולכן תצטרך לחשב את צעידה מחדש במידה וההמלצות ייושמו מציינת עוד כי: "הוועדה, ובעקבותיה מועצת הרשות השנייה, התעלמה מדרישותיה החוזרות ונשנות של מרשתנו למתן זכות שימוע כדין, בטרם קבלת החלטה כה דרקונית".

יוניברסל טוענת עוד (כפי שעשתה בעבר באמצעות עו"ד להט) כי "ועדת שחם נגועה באין ספור פגמים, מסקנותיה אינן יכולות לעמוד, וגם אימוצן על ידי מועצת הרשות השנייה אינה יכולה להכשירן. ברם ראש וראשית - לגופו של עניין, ההחלטה לאמץ את ההמלצות - נגועה בחוסר סמכות מנהלית וחוקתית, ויש לבטלן או למתנן". לדברי עורכי דינה של החברה הרשות השנייה, כרשות מנהלית "נעדרת כל מקור סמכות לעסוק בסוגיות הנוגעות לרכש מדיה ו/או להסדרת שוק רכש המדיה בישראל".

בניגוד להחלטת הממונה - הגבלות הרשות מוטלות "מהדלת האחורית"

ביוניברסל מפנים את הרשות השנייה לגוף שלטענתה הוא המוסמך "לשקול שיקולים של שמירה על התחרות בשוק מתון, ולהטיל מגבלות" - הלא היא הרשות להגבלים עסקיים שקבעה, עוד בטרם הוגשו המלצותיה של ועדת שחם כי הרף המומלץ לשמירה על התחרות בשוק הוא "25%, מסך כל רכש המדיה, בזמן צפיית שיא".

לדברי יוניברסל "לא ייתכן ולא יעלה על הדעת שהרשות המוסמכת (להגבלים עסקיים, מ"ב) לכך על פי דין תימנע, כדין, מהטלת מגבלות חמורות יותר, כאמור, בעוד שהגבלות שכאלו יוטלו "בדלת האחורית" על ידי אימוץ המלצות ועדה, מייעצת, שמונתה שלא כדין".

כזכור, בשלבים מוקדמים יותר של פעילות ועדת שחם, כאשר החשש היה שהוועדה תמליץ על רף רכש מדיה מתחת ל-20%, חברו יחד מספר משרדי פרסום כדי להלחם בה משפטית. כעת, כשהאינטרסים של שאר המשרדים אינם מאוימים, היחידה שנותרה במערכה היא יוניברסל מקאן.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לטענת חברת המדיה, שיריביה מרגישים כי מלאכתם נעשית בידי אחרים "החלטת המועצה שנתקבלה, לא רק שאינה עולה בקנה אחד עם החלטת הממונה להגבלים עסקיים כפי שהובאה לעיל, אלא שאימוץ הגבלות כה חמורות על חברות רכש המדיה, מייצר כשלעצמו חסמי תחרות, פוגע בתחרות, ופוגע ביכולתן של חברות רכש המדיה להתחרות באופן חופשי, בשוק רכש המדיה". כאמור, לא משפט ששאר החברות המדיה ירוצו לחתום עליו.

שולפים את הקלף הציוני

"יתירה מזו", טוענת יוניברסל "חלק ניכר מפעילותה של מרשתנו בתחום רכש המדיה בישראל, נעשה באמצעות אחזקות והשקעה של חברות זרות בישראל, המזרימות הון זר למשק הישראלי, כך ובעיקר באמצעות קבוצת IPG העולמית, המשקיעה בישראל גם באמצעות חברות פרסום אחרות. הטלת המגבלות הנ"ל פוגעת גם בקשרי החוץ בישראל, במשקיעים זרים, ובזכויות הקניין שלהם בישראל".

בתוך כך, יוניברסל מבקרת את פעילות ועדת שחם על כך שפגם מרכזי שנפל בה נוגע לעובדה ש"דיוניה ומסקנותיה, נעדרו, כל דיון ציבורי פתוח, ונמנעה מן הגופים העשויים להיות מושפעים באופן ישיר ממסקנות הוועדה, הזכות הבסיסית להשמיע את דבריהם בטרם תתקבל החלטה ו/או המלצה הנוגעת אליהם באופן ישיר".

בדרך לבג"צ?

ביוניברסל דורשים מהרשות השנייה כי "לאור הפגמים החמורים" הרשות תבחן מחדש את החלטת המועצה, תבטל אותה או שתיקח את המסלול הרע במיעוטו - מבחינתה - החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים.

בשוק הפרסום יודעים לספר ששליחת המכתב לבכירי הרשות השנייה היא צעד ראשון במה שמסתמן כקרב עד הסוף מבחינת יוניברסל. לטענת גורמים בשוק, יוניברסל לא תהסס להכניס את הדיון לבית המשפט שייאלץ להכריע בסוגיית הלגיטימיות של ועדת שחם, והשלכות המלצותיה על שוק המדיה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פלוני אלמוני 01/02/2014 10:20
    הגב לתגובה זו
    אני מוכן להביעד בבגצ על הכוחניות והדורסנות של מקאן ועל שיתוף הפעולה של קשת עם מקאן
  • 3.
    קרב אבוד 30/01/2014 23:27
    הגב לתגובה זו
    ציץ נלחם להגנת המדינה שקמה ובנו נלחם על זכותו של עשיר אחד לגרוף עוד 5 מיליון בשנה. פיכס
  • 2.
    בכיין 30/01/2014 15:01
    הגב לתגובה זו
    הוא שולט ב %40 מרכש המדיה זאת שערוריה בכוחו להפיל זכיינית או עיתון
  • 1.
    מה לא ברור? מונופול (ל"ת)
    גיל 30/01/2014 13:06
    הגב לתגובה זו
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״