נפט
צילום: iStock

הנפט השלים צניחה של יותר מ-40% מתחילת אוקטובר

הנפט איבד אמש 7.3% ונסחר ברמה של 46 דולר לחבית. העצבנות בסקטור ממשיכה לעלות ברקע להמשך עליית התשואות בשוקי האג"ח
עמית נעם טל | (7)
נושאים בכתבה אופ"ק טראמפ נפט

שוק הסחורות ממשיך לגעוש גם הערב, כאשר הזיכרון מהנפילות בשנת 2014 הופך בהדרגה למציאות. הנפט צנח ב-7.3% ונסחר במחיר של 46 דולרים לחבית, שפל של 15 חודשים. מחיר הסחורה השלים אמש ירידה של 40% מהשיא שנקבע בתחילת אוקטובר.

ברקע לירידות הערב, דיווחים ברשת החדשות "רויטרס" כי קצב התפוקה של רוסיה בחודש האחרון עומד על 11.42 מיליון חביות ליום. מדובר בנתון, שאם יאושר, יקבע שיא כל הזמנים חדש. הדיווח מגיע לאחר שלפני כשבועיים הסכימו ארגון אופ"ק על הקטנת התפוקה החל מהחודש הבא.

אך הגדלת התפוקה בשוק הסחורות היא רק חלק מהסיבות לירידה במחיר הסחורה בחודשים האחרונים. בדומה לנפילות ב-2014, גם כעת הכלכלה העולמית מראה סימני האטה, דבר שצפוי לפגוע בביקוש לסחורה בחודשים הקרובים. כמו כן, הפסקת הרכישות של הבנק המרכזי באירופה החל מעוד שבועיים צפויה גם היא להחמיר את הירידות (ב-2014 הפד' הוא זה שהפסיק את תוכנית הרכישות).

גרף הנפט בעשורים האחרונים:

תעודת הסל העוקבת אחר סקטור האנרגיה (סימול:XLE) מאבדת הערב 1% בניגוד למגמה בשוק, ומשלימה צניחה של מעל 23% מאז תחילת אוקטובר. הירידה במחיר השוק מפעילה כעת לחץ על שוק האג"ח הקונצרני, ובפרט על שוק האג"ח זבל (JUNK BONDS). התשואות בשוק זה מזנקות הערב לשיא מאז אפריל 2016.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דודו 20/12/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    מה לא הבנתם? מאיפה יקחו תקציבים להתנחלויות?
  • 5.
    אורי בן נעים 19/12/2018 08:53
    הגב לתגובה זו
    ואצלנו מעלים ב- 9 אחוז את מחיר החשמל יופי נתניהו אתה מלך תמשיך ככה ..נגיע איתך רחוק אל עבר המצולות
  • 4.
    משה 19/12/2018 06:39
    הגב לתגובה זו
    40% בעולם ואצלנו 40 אג'
  • 3.
    שלומי 18/12/2018 23:47
    הגב לתגובה זו
    ביבי שטניץ וכחלון לכו הביתה
  • 2.
    בגדדי 18/12/2018 19:14
    הגב לתגובה זו
    קריסת הנפט מ-150 דולר לחבית-למחיר 37 דולר היה אמור להעמיד מחיר ליטר דלק על שקל וחצי.רק בגלל טרור המס שאנו מממנים המחיר כ-6 שקלים שזה המשך השוד והפשע בדומה למחיר הגז הכפול למרות השקרים של שטיניץ ונתניהו שזה הזמן לעצור אותם ולחקור התנהלותם הכושלת והנפשעת ולגלות-את האמת מהמעשה החמור שעשו.פושעים-שעליהם לתת תדין
  • 1.
    ג 18/12/2018 19:02
    הגב לתגובה זו
    איראן תתקשה לשרוד במחיר הזה עם הסנקציות. ההפקה באיראן יקרה ובסעודיה זולה (הנפט הסעודי קרוב לפני הקרקע בסביבה של חול). יתכן ואיראן מוכרת נפט במחיר נמוך מעט ממחיר השוק בגלל הסנקציות, ביחד עם עלות ההפקה היקרה - מעט מאוד כסף נשאר להם.
  • חם או יפת 19/12/2018 09:00
    הגב לתגובה זו
    ועד לפני שנה הם יסתדרו גם עכשיו. השטלה היחידה האם הסנקציות יהיו חמורות יותר כי כרגע כל הקניינים הגדולים מאירן קבלו פטור לחצי שנה. רק שילוב של ירידה משמעותית במכירות עם מחיר נמוך לאורך זמן יצליח להוריד את הטחרנים על הברכיים. צריך לסכוכ שיש לנם כ 130 מיליארד דולר ברזרבות סכום שיספיק להם לשנתיים שלוש.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: