ביום חמישי - 3 אירועים עלולים להצית תנודתיות חריפה בבורסות

מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה בורסה

מדדי המניות בוול סטריט סגרו אתמול בירידות קלות ועדיין בצמוד לרמות השיא, בזמן שמדד הפחד (ה-VIX) ממשיך להיסחר סביב רמות שפל היסטוריות. והשבוע לא מעט אירועים משמעותיים צפויים למשקיעים כאשר נראה שיום חמישי הקרוב עשוי להתברר כמבחן רציני ליכולת השווקים לספוג זעזועים.

3 דברים יתרחשו ביום חמישי ועשויים לאתגר את השווקים. זה יתחיל עם עדכון הריבית בגוש היורו ומסיבת העיתונאים של הנגיד דראגי, יימשך עם עדותו של ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי בפני ועדת המודיעין בסנאט בעניין קשריו של טראמפ עם רוסיה ומעורבותה של זו האחרונה בקמפיין הבחירות של הנשיא טראמפ. בסיום היום נקבל גם את תוצאות הבחירות בבריטניה כאשר לפי הסקרים האחרונים מועמד מפלגת הלייבור ג'יימס קורבין מצמצם במהירות את הפער מול מועמדת מפלגת השמרנים תרזה מיי.

מדובר בשלושה אירועים דרמטיים. ובעניין זה נציין את הרקע:

1. תזכיר שהכין קומי ולפיו טרמאפ ביקש ממנו לחדול ("I hope you can let this go") מחקירת היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין בעניין קשריו עם רוסיה גרם למפולת יומית של עד 2.6% בבורסות וול סטריט בשל חשש ליציבות שלטונו של טראמפ. כעת זו תהיה הפעם הראשונה שקומי משיב בפומבי לשאלות בעניין תזכיר זה ובאופן כללי קשריו של הנשיא עם הממשל הרוסי. בשווקים יעקבו אחרי כל מילה. 

2. אין ספק שהבנק המרכזי האירופי יותר השבוע את הריבית ללא שינוי וגם לא יעשה שינוי בהיקף רכישות האג"ח החודשי (60 מיליארד אירו) אבל הסיפור הגדול הוא מסיבת העיתונאים שיקיים דראגי כאשר בשוק ממתינים בדריכות לראות האם הנגיד האירופי יספק איתות ראשון לגבי אסטרטגיית היציאה ממדיניות רכישת האג"חים ברקע לשיפור במצב הכלכלי ביבשת (מדדי מנהלי הרכש בתחום הייצור והשירותים הצביעו במאי על ההתרחבות המהירה מזה 6 שנים). האנליסטים צופים כי דראגי ידבר במסיבת העיתונאים השבוע על כך שהסיכונים נראה כעת מאוזנים יותר ובכך יתחיל להכין את הקרקע להודעה על צמצום רכישות האג"ח מאוחר יותר השנה. כל מילה שלו תיבחן בקפידה ע"י המשקיעים.

3. כאשר הכריזה תרזה מיי ב-18 באפריל על הליכה לבחירות מוקדמות היא החזיקה בפער עצום של 16% בסקרים מול יריבה ג'יימס קורבין, היום הפער הזה התכווץ בצורה משמעותית ל-8% בלבד ולפי חלק מהסקרים אפילו עד 3% בלבד. פתאום הניצחון כבר לא מונח בכיס של מיי ונזכיר כי כאשר מיי הכריזה על הליכה לבחירות הכוונה הייתה לחזק את מעמדה לקראת פתיחת המו"מ על יציאה מהאיחוד האירופי. כעת נראה שכוחה נחלש ולמעשה הסקרים מראים שהיתרון של מיי דומה ואף נמוך מזה שמפלגתה קיבלה ב-2015. לכן גם אם מיי תנצח (והיא אכן צפויה לנצח) הדבר עשוי לשתק את ממשלת בריטניה ולהקשות עליה מאוד בהתמודדות מול האיחוד האירופי במו"מ על תנאי ה'ברקזיט', כלומר יציאה מהאיחוד.     

מדד ה-S&P 500 0.13% בשנה האחרונה, ראלי של 16%

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.