מתכננים רילוקיישן? אל תשכחו להסדיר גם את ענייני המס שלכם
המצב הפוליטי בישראל והמאבק כנגד הרפורמה-מהפכה המשפטית והמחאות כנגד מדיניות הממשלה העלו שוב לאחרונה לסדר היום את נושא הרילוקשיין והמעבר לחו"ל - הנה מה שצריך לדעת על ההשלכות המיסויות של רילוקיישן
בעולם הגלובלי כיום, המונח "רילוקיישן" הפך שגור בפי רבים. רילוקיישן הוא למעשה הגירה לתקופה ארוכה בין מדינות, לצרכי מגורים, עבודה, לטובת לימודים בחו"ל, לאור נסיבות משפחתיות ועוד. להגירה השפעות רבות על כלל היבטי החיים, ויש להתכונן היטב ומראש על מנת להימנע מכאבי ראש וסיבוכים לאחר מכן.
עם זאת, בעוד שרבים לוקחים בחשבון סידורים הכרחיים שיש לעשות מראש כמו למשל הנפקת אשרת עבודה או קבלת אזרחות, היבט מרכזי שלא רבים מביאים בחשבון הוא מס ההכנסה, ובעיקר – כיצד להימנע מתשלום מס מיותר. שימו לב: אם לא תסדירו את הנושא הזה, אתם עלולים לצבור חובות מס למדינת ישראל, להיות מוגדרים כעברייני מס או שתיאלצו לשלם כפל מס לשתי מדינות במקביל.
מי חייב במס בישראל?
החל משנת 2003 מבחינה פקודת מס הכנסה בין "תושב ישראל" ובין "תושב חוץ" לעניין חבות המס בישראל. כיום, הפקודה קובעת ש"תושב ישראל" חייב במס בישראל על הכנסותיו בישראל ומחוצה לה, בעוד תושב חוץ חייב במס בישראל על הכנסותיו בישראל בלבד. המשמעות גדולה עבור נישומים שהתגוררו בעבר בישראל ונחשבו "תושבי ישראל" והיגרו ממנה לחו"ל. נישומים שימשיכו להיחשב כ"תושבי ישראל" יהיו חבים במס בישראל וגם במדינת היעד על הכנסותיהם המופקות בחו"ל, ונטל המס שיחול עליהם – יהיה כבד. בשל כך, חשוב שישראלים שמהגרים מישראל "ינתקו" את התושבות ממנה, ובכך לא תחול עליהם חבות מס בישראל בגין הכנסותיהם המופקות מחוץ לישראל.
כיצד נקבע מיהו "תושב ישראל"?
סעיף 1 לפקודה מגדיר "תושב ישראל" כיחיד שמרכז חייו בישראל, כאשר לצורך קביעת מיקום מרכז החיים יש לבחון את "מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים" ('מבחן מרכז החיים'), באמצעות היבט סובייקטיבי – היכן רואה הנישום את מרכז חייו, כאשר בנוסף נדרש להציג פרמטרים אובייקטיביים המעידים על תפיסתו זו – עובדות מהן ניתן ללמוד את מיקום מרכז החיים ('זיקות'). חשוב להדגיש כי המבחן אינו 'בינארי' אלא יש להביא בחשבון את מלוא הזיקות (כאשר לכל אחת עשוי להיות 'משקל' שונה) – ולאור זאת יקבע מקום מרכז חייו של הנישום, וכפועל יוצא מכך – מקום תושבותו.
- אם כבר רילוקיישן אז לעשות את זה חכם: 10 המדינות הכי כדאיות להגירה
- אחרי 13 שנה בחו"ל - דרשו הכרה כתושבי ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עו"ד דורון פסו ואלי דורון. צילום: סיגל סבן, משרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.
מרכז החיים האישי נבחן בעיקר על בסיס שני פרמטרים עיקריים. הראשון, מקום "בית הקבע" של הנישום, שהוא הבית בו נוהג הנישום להתגורר, שמתאים לצרכי הנישום, זמין ופנוי עבורו הן מבחינה פיזית והן מבחינה משפטית (קרי הנישום מסוגל ורשאי להתגורר בו בכל עת שיחפוץ בכך). מאידך, בהחלט עשויים להיות מקרים שלנישום ישנו יותר מבית קבע אחד והדבר הוכר על ידי בתי המשפט. השני, מקום מגורי בן/בת הזוג של הנישום וילדיהם, וזאת מתוך הנחה שאדם מקיים את מרכז חייו בצמוד למשפחתו הגרעינית. עם זאת, חשוב לציין כי הוכרה האפשרות ל'פיצול התא המשפחתי' כך שלא תישלל האפשרות שנישום ניתק תושבות אם הוכיח שבחר להתגורר בנפרד ממשפחתו הגרעינית ויתר הזיקות מצביעות על כך שמרכז חייו מחוץ לישראל.
- מתנה או הלוואה? הכרעה במאבק בין החמות לכלה
- סייעה להתאבדות - זה העונש שהטיל עליה בית המשפט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הירושה נהפכה למכרז מחייב: 3 אחים ייאלצו למכור בית
מרכז החיים הכלכלי – נבחן על בסיס פרמטרים רבים אשר המשותף להם הוא בהיותם היבטים כלכליים שמרכיבים את חיי היום יום שמיקומם מלמד על מיקום מרכז חייו של הנישום. בראש ובראשונה, נבחן מקום עיסוקו הקבוע של הנישום (שכיר או בעל עסק), בנוסף נבחן המקום בו מחזיק הנישום את נכסיו הכלכליים המשמעותיים יותר (דירה, רכב) ואת נכסיו הכלכליים המשמעותיים פחות (למשל חשבונות בנק וכרטיסי אשראי, התקשרויות עם ספקי שירות כגון מפעיל סלולרי וכד', פוליסות ביטוח, תיקי השקעות, תוכניות פנסיה וכו'). מטבע הדברים אין מניעה להחזיק במקביל נכסים כלכליים בשתי מדינות אך רצוי שרוב הנכסים ה"פעילים" יהיו במדינת היעד – עסקים שמנוהלים אקטיבית רק בחו"ל, העסקה על-ידי מעסיק זר, התנהלות יום יומית מחשבון בנק זר, כרטיסי אשראי זרים, הפקדות פעילות לתוכניות חיסכון וכדומה.
מרכז החיים החברתי – ההיבט השלישי הנבחן לצורך קביעת מקום מרכז החיים. המחוקק הכיר במציאות לפיה אדם הוא יותר ממשפחתו ועיסוקו, ויש לבחון גם היבטים חברתיים. כך למשל, חברות במועדונים, גילדות מקצועיות, מפלגות, עמותות וכיו"ב, וכמובן לבחון את קיומו של חוג חברים מקומי. במקרים נוספים הוכר גם קשר עם הקהילה היהודית המקומית כזיקה חברתית למדינת היעד.
לסיכום, נישום שמבקש לנתק את התושבות מישראל נדרש להעביר את רוב זיקות חייו ממדינת ישראל למדינת היעד, בדגש על הזיקות המשמעותיות יותר. אין הדבר מחייב למחוק כליל את הזיקות לישראל (לא צריך למכור את הבית ולסגור את כל חשבונות הבנק), אך לצורך קבלת טענה לניתוק תושבות בישראל – יש להראות שמרכז החיים הפעיל והעיקרי אינו מתקיים בישראל.
מבחן משני בחשיבותו שקבוע בפקודה בוחן את מספר ימי שהיית הנישום בישראל ('מבחן הימים'). לפי מבחן זה נישומים השוהים בישראל מעל 183 ימים בשנת המס הנבחנת או שוהים מעל 30 ימים בשנת מס בישראל וסך ימי שהייתם בישראל בשנת המס הנבחנת ובשתי שנות המס שקדמו לה גבוה מ-425 – תחול לגביהם חזקה שהם תושבי ישראל. חזקה זו ניתנת לסתירה באמצעות מבחן מרכז החיים. לדוגמא, נישום ששהה בישראל מעל מספר הימים הקבוע במבחן הימים ומתקיימת לגביו חזקה אך הצליח להוכיח שמרכז חייו אינו בישראל – ייקבע שאינו 'תושב ישראל'.
בשל אופיים של המבחנים לעיל, הרי שניתוק תושבות אינו מעשה 'בינארי' – ואין פעולה לביצוע או הימנעות כדי לקבוע בהכרח אם הנישום ייחשב כתושב או לא, ובדומה לכך אין טופס שיש להגיש כדי לנתק תושבות. החיים מורכבים יותר מכך, והדבר בא לידי ביטוי גם בעולם המס.
היבט נוסף שחשוב להכיר הוא משמעותן של אמנות למניעת כפל מס. אמנות אלה נחתמו בין ישראל ובין מדינות רבות בעולם, ומסדירות (בין היתר) את זכויות המיסוי של המדינות בקשר לנישומים שעשויים להיחשב 'תושב' בשתיהן. באמנות אלה קבועים מבחנים מקבילים ומצטברים לצורך הכרעה בשאלת התושבות ('מבחני שובר השוויון'): מיקום בית הקבע, מיקום מרכז האינטרסים החיוניים, המקום בו הנישום נוהג להתגורר, אזרחותו של הנישום ולבסוף מותירים לרשויות המס להכריע ביניהן בהסכמה.
לכאורה, מכיוון שמעמדן של אמנות מס גובר על מעמד הדין הפנימי הישראלי, ולאור הוראותיהן, יחיד שייחשב 'תושב' במדינה זרה לא יהיה חייב במס בישראל על הכנסותיו מחוץ לה גם אם ייחשב 'תושב ישראל' לפי הדין הפנימי (פקודת מס הכנסה). עם זאת, מקום בו היחיד ימשיך להיחשב 'תושב ישראל' במהלך תקופת מגוריו בחו"ל – לא ייהנה הוא מהטבות מס המוענקות ל'תושב חוזר' או 'תושב חוזר ותיק' עם חזרתם להתגורר בישראל.
שינוי הכללים?
לאחרונה הוגשה הצעת חוק ממשלתית לתיקון הפקודה לפיה במקרים בהם נישום שוהה בישראל מעל מספר ימים מסוים תחול לגביו חזקה חלוטה שהוא תושב ישראל, גם אם מבחן מרכז החיים מלמד אחרת.
לפי ההצעה, החזקות החלוטות יחולו לגבי נישום שישהה בישראל מעל 183 ימים במהלך שתי שנות מס רצופות, או לגבי נישום שישהה בישראל מעל 100 ימים בשנת המס הנבחנת ו-450 במהלך שנת מס זו ושתי שנות המס שלפניה (אלא אם הנישום הוא תושב מדינה שחתומה עם ישראל על אמנה למניעת כפל מס ושהה בה מעל 183 ימים במהלך שלושת השנים הללו), או נישום ששהה בישראל מעל 100 ימים ולו בן/בת זוג או ידוע בציבור שהם "תושב ישראל".
לסיכום, על מנת להימנע מתשלומי מס עודפים ומיותרים, ואף מחשיפה פלילית שעלולה להיגרם לנישומים שחייבים בדיווח או תשלום מס בישראל ולא עושים זאת, מומלץ לתכנן מראש את ניתוק התושבות מישראל, ולבצע זאת באופן שמלמד על העברת מרכז החיים מחוץ לישראל. בנוסף, מומלץ להתעדכן בשינויי חקיקה ולתכנן את מספר ימי השהייה בישראל בהתאם.
הכותבים הם מומחים למיסים ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך
שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר
ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"
בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.
הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.
בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.
הפגמים בצוואה לא היו שוליים
הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.
- הבת התערבה בעריכת הצוואה - מה קבע ביהמ"ש?
- ביקש לפסול את צוואה שלטענתו נוגדת מסורת תימנית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך
שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר
ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"
בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.
הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.
בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.
הפגמים בצוואה לא היו שוליים
הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.
- הבת התערבה בעריכת הצוואה - מה קבע ביהמ"ש?
- ביקש לפסול את צוואה שלטענתו נוגדת מסורת תימנית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.
