התחדשות עירונית פתח תקווה. קרדיט: עידן סבחהתחדשות עירונית פתח תקווה. קרדיט: עידן סבח

140 דירות חדשות בדרך: פתח תקווה ממשיכה להתחדש

קטה גרופ יצאה לדרך עם שני פרויקטים של התחדשות עירונית בכפר גנים ובמרכז העיר; המחירים תחרותיים, בעיקר עבור השוטרים והמורים. התחבורה משתפרת והשכונות הוותיקות עוברות מתיחת פנים


צלי אהרון | (5)


פתח תקווה משנה את פניה, וההתחדשות העירונית בה כבר מזמן בועטת ונושמת. וכעת, חברת קטה גרופ מצטרפת לגל ההתחדשות בעיר, עם שני פרויקטים שיכללו יחד כ-140 דירות חדשות בשכונת כפר גנים ובמרכז העיר.

החברה הרסה שני בניינים ברחוב כץ ועוד שניים ברחוב ברנדה - ובמקומם היא בונה ארבעה בנייני מגורים חדשים, בני 10 קומות כל אחד. שני המיקומים - גם ברנדה וגם כץ - ממוקמים באזורים אסטרטגיים יחסית: מצד אחד השקט של מרכז העיר, סמוך לפארקים, מוסדות חינוך וכביש 471, ומצד שני שכונת כפר גנים ב', עם גישה נוחה לתחבורה ציבורית, קניונים ומוסדות חינוך די איכותיים.

ומה לגבי המחירים? 

המחירים בפרויקט ככל הנראה יהיו גבוהים בכ-10%-15%. אבל לבינתיים פורסמו המחירים של האוכלוסייה להם היא מכוונת לתת את ההטבה המשמעותית: קרנות השוטרים והמורים:

דירות 4 חדרים בשטח של כ-92 מ"ר עם מרפסת נמכרות החל מ-2.52 מיליון שקל. דירות 5 חדרים בשטח של 118 מ"ר מוצעות ב-2.82 מיליון, ודירות גדולות של 6 חדרים עם מרפסת של 20 מ"ר נמכרות ב-3.47 מיליון שקל. וזה במסגרת מבצע ייעודי לעובדי ציבור – כולל שוטרים, סוהרים ומורים.

כדי להבין את סדרי הגודל באזור ובעיר, חשוב לדעת: המחיר הממוצע בעיר לדירת 5 חדרים עומד כיום על כ-3.2 מיליון שקל, דירת 4 חדרים נעה סביב 2.45 מיליון, ודירת 3 חדרים סביב 2 מיליון שקל.

המחיר הממוצע למ"ר בפתח תקווה עומד על 27.6 אלף שקל, כשבחמש השנים האחרונות נרשמה בעיר עליית מחירים של 33%. אבל הסיפור כאן גדול הרבה יותר משני פרויקטים. לפי רון מרום, ראש תחום ההתחדשות העירונית של החברה, החברה כבר נמצאת בביצוע של 20 פרויקטים נוספים בעיר - ועוד כ-60 פרויקטים נוספים נמצאים בשלבים שונים של תכנון, עם צפי כולל של כ-8.5 אלף דירות חדשות.

פתח תקווה הפכה לזירה המרכזית של החברה, מתוך השערה שהעיר עומדת לקראת 'הצפת ערך' ולא רק בשכונות החדשות, אלא גם בשכונות הוותיקות. קטה, שמנוהלת על ידי גיל קטה ובניו אור, עוז ורון, מחזיקה כיום בכ-1.2 אלף דירות בביצוע, ואלפי דירות נוספות בצנרת.


תחבורה כ'מתיחת פנים'


מעבר למחירים התחרותיים ולבנייה המואצת, פרויקטים כאלה גם משנים בפועל את הערך הסביבתי והכלכלי של השכונות: בעלי דירות ישנות סמוכות רואים עלייה בשווי הנכסים שלהם – כך למשל, דירות ישנות בכפר גנים ב' שנמכרו לפני שנתיים בכ-1.9 מיליון שקל, מוצעות כיום סביב 2.3 -2.4 מיליון שקל.

לצד ההשבחה בערך הדירות, השכונות עצמן עוברות מתיחת פנים: מדרכות חדשות, שטחים ירוקים, מסחר בקומת הקרקע במקום חניונים פתוחים, ופיתוח שמייצר תחושת עירוניות מתקדמת יותר.

כל זה מתחבר לתשתית תחבורתית די חזקה: הרכבת הקלה כבר פועלת בעיר ואפשר לומר - פועלת טוב. עם תחנות שמחברות את פתח תקווה ישירות לתל אביב תוך פחות מ-25 דקות.

חשוב לומר -  השיפור התחבורה הציבורית בפך את העיר ליעד נגיש ומבוקש יותר מאשר בעבר במיוחד עבור משפחות צעירות שמבקשות איכות חיים די גבוה במחיר שפוי.


רון מרום, ראש תחום התחדשות עירונית של החברה,מסר: "שני הפרויקטים החדשים שיוצאים כעת לדרך, מצטרפים ל-20 פרויקטי התחדשות עירונית שנמצאים כעת בביצוע ול-60 פרויקטים נוספים אותם מקדמת החברה בפתח תקווה עם היקף דירות כולל של כ-8.5 אלף דירות חדשות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 11/07/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    לא נישאר שטח פנוי קצת צמחים פתח תקווה עיר של אבנים גועל נפש
  • 3.
    יעלי 10/07/2025 20:15
    הגב לתגובה זו
    יש מפולת של מחירים בגוש דן.המחירים מתרסקים מיום ליום לא למהר לקנות.פתח תקווה זו עיר מחורבנת.
  • 2.
    אין תקווה 07/07/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
    מרכז העיר סלמס . אסור להתקרב
  • תמשיל ללכלך לא יעזור לך פתח תקווה על המפה ! (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון1970 06/07/2025 16:47
    הגב לתגובה זו
    קודם כל תמא שזה תוספת ממד ומרפסת זה פשע שעוד יתנו עליו את הדין.דבר שני תמא שהיא הריסה ובניה זה לא רק עומס בכבישובחניהובבתי הספר הגניםהבניין עצמו.אלה אסון טילים ברגע שנופל על איזור צפוף טיל כבד יש הרס אזורי גדול.יש מספיק אזורים לבנות וגם אם מוסיפים דירות לעשות זאת במינון הנכון ולא בחזירות
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?

"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית

עמית בר |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.  

התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט. 


היזמים מציעים פחות

היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים.  זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.  

בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה -  היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.

במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו. 

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?

"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית

עמית בר |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.  

התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט. 


היזמים מציעים פחות

היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים.  זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.  

בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה -  היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.

במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו.