רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

פורד, GM וגם טסלה ישלמו יותר שכר עבודה - שביתה או לא

ההסכם שנחתם מול UPS מפעיל לחץ רב על איגוד עובדי הרכב ועל נשיא האיגוד החדש להשיג תוצאות מרשימות. המשקיעים צריכים להניח שהעלאות שכר בתעשיית הרכב בדרך
אדיר בן עמי |

נותרו שמונה ימים לפני שהסכם העבודה של איגוד עובדי הרכב (UAWׂ) עם שלושת יצרניות הרכבים פורד FORD MOTOR , ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS וסטלנטיס STELLANTIS N.V (חברת האם של קרייזלר) יפוג, ב-14 בספטמבר, כשלאחר מכן צפויה להתרחש שביתה. בוול סטריט חוששים מהעלויות שיגיעו בעקבות הפסקת העבודה.

"זהו מצב פוטנציאלי לסיוט עבור ג'נרל מוטורס ופורד, שכן שתי היצרניות נמצאות בשלבים ראשוניים של טרנספורמציה מסיבית לרכבים חשמליים לעשור הקרוב שתגדיר האם הן יצליחו בעתיד", כתב אנליסט וודבוש, דן איבס. לפי איבס התזמון של השביתה הוא נוראי, שכן פורד ו-GM מנסות להגביר את ייצור הרכבים על מנת להדביק את קצב הייצור של טסלה TESLA INC . הפסקת עבודה תגדיל את המרווח בין היצרניות. 

"תעשיית הרכב בדטרויט נמצאת בתקופה לחוצה, שכן יש הרבה להסכים עליו במשא ומתן הזה וההסכם האחרון של UPS עם איגוד העובדים מפעיל לחץ גדול יותר על הנהגת איגוד עובדי הרכב לספק ניצחון גדול", הוסיף איבס. UPS כזכור חתמה על הסכם חדש עם איגוד העובדים הכולל העלאת שכר של בין 5% ל-6% בשנה בממוצע בחמש השנים הקרובות. 

המשקיעים כנראה צריכים להניח שהשכר הולך לעלות עבור עובדי הרכב. האינפלציה הייתה בממוצע קרוב ל-4% בתקופת ההסכם הנוכחי, בעוד שכר העבודה עלה קרוב ל-2% בשנה בממוצע. הפער הזה הוא אחת הסיבות לכך שהמשא ומתן הנוכחי כל כך מורכב. "אנו חושבים ששביתה של 150,000 חברי UAW החל מאמצע ספטמבר היא בסבירות גבוהה", כתב אנליסט CFRA, גארט נלסון. "למעשה אנחנו חושבים שהשביתה עשויה להימשך מספר שבועות".  עוד הוסיף נלסון כי הנשיא החדש של איגוד עובדי הרכב, שון פיין, מחפש להטביע את חותמו ומבקש העלאות שכר של יותר מ-40% לאורך חיי החוזה.

"חברי האיגוד מאסו מחיים ממשכורת למשכורת בעוד האליטה התאגידית והמיליארדרים ממשיכים להתקדם כמו שודדים", אמר נשיא האיגוד שון פיין לאחר אישור השביתה. "שלושת החברות הגדולות (ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס) ממשיכות להרוויח בעוד אנחנו שוברים את הגב". 

עלויות עבודה גבוהות יותר עלולות לפגוע ב-GM, פורד וסטלנטיס ביחס ליצרניות רכב שאינן מאוגדות כמו ריביאן וטסלה. למרות זאת, השכר עולה ברחבי ארה"ב וגם בטסלה ואחרות יצטרכו להעלות את השכר על מנת להקטין את הסיכון להתאגדות. מנכ"ל טסלה אילון אמסק אף אזמין את UAW לערוך הצבעה בקליפורניה "כשנוח להם". 

למרות זאת, יש סיכוי שהמצב לא יהיה כל כך נורא. GM חוותה שביתה של חודש בשנת 2019. הפסקת העבודה והסכם העבודה החדש לא פגעו בחברה או ברווחיות היחסית שלה. מניית החברה ירדה ב-10% בשלושה חודשים סביב המשא ומתן והשביתה של איגוד העובדים. לאחר שהצדדים הגיעו להסכמה, מניות GM חזרו לרמות של לפני השביתה תוך כמה שבועות. נראה כי למשא ומתן ולשביתות אין השפעה גדולה בטווח הארוך על המניות. יחסי עבודה, כמובן, חשובים לכל חברה והשביתות מביאות לתנודתיות רבה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, לא כולם בוול סטריט מודאגים. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי וג'ון מרפי מבנק אוף אמריקה כתבו שניהם שכל ירידה עקב חשש משביתה היא הזדמנות קנייה במניות יצרניות הרכב. שניהם מאמינים כי המניות נוטות להתאושש לאחר שהחששות מהשביתה והסכם העבודה דוחפות את המניות מטה בשבועות לפני סיום החוזה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

בינה מלאכותית ארצות הבריתבינה מלאכותית ארצות הברית

לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות

ריכוז העליות במניות טכנולוגיה, פחד מהחמצה מול חשש מבועה והמעבר לאסטרטגיות מבוססות תנודתיות מציבים את וול סטריט בפני שנה של חוסר ודאות וניהול סיכונים מוגבר

אדיר בן עמי |


שוק המניות האמריקאי בדרך לסיים שנה נוספת שבה הבינה המלאכותית ממשיכה להכתיב את סדר היום, אך לקראת 2026 מתחדדת תחושת חוסר הנוחות בקרב משקיעים. העליות החדות במניות טכנולוגיה מרכזיות יצרו רווחים משמעותיים, אך גם חוסר ודאות גובר לגבי היציבות של המגמה והיכולת שלה להמשיך באותו קצב.


במהלך השנה וחצי האחרונות ימי מסחר של ירידות חזקות התחלפו לא אחת בתיקונים מהירים כלפי מעלה. הדינמיקה הזו הפכה את ניהול הסיכון לאתגר מרכזי, במיוחד עבור מי שנמצא חשיפה גבוהה למניות שמזוהות עם מהפכת ה־AI. ריכוז העליות בקבוצה מצומצמת של מניות תרם ליציבות יחסית במדדים הכלליים, אך במקביל הגדיל את הפגיעות של השוק כולו לזעזועים נקודתיים בענף השבבים, החומרה או תשתיות המחשוב.


במילים אחרות, שוק המניות האמריקאי אינו מתנהל כיום כתנועה אחידה של “סיכון מול סולידיות”, אלא כסדרה של רוטציות פנימיות. סקטורים מסוימים נהנים מתיאבון משקיעים גבוה, בעוד אחרים מדשדשים או נסוגים, גם כאשר המדדים עצמם נראים יציבים יחסית. התוצאה היא ירידה מתמשכת במידת הקורלציה בין מניות שונות, תופעה שמקטינה את התנודתיות הנמדדת במדדים כמו ה־VIX. עם זאת, אותה ירידה בקורלציה עלולה דווקא להגביר את עוצמת התגובה כאשר מתרחש אירוע חיצוני משמעותי, בין אם כלכלי, פיננסי או גיאו־פוליטי.

בנוסף, סקרי משקיעים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהחשש מבועה בשוק המניות תופס מקום מרכזי בשיח. אך במקביל, רבים מהמשקיעים מתקשים לצמצם חשיפה מחשש להחמצת המשך העליות,  תופעה שמזינה תנודתיות גם כאשר אין שינוי מהותי בנתוני המאקרו.


תרחיש של חוסר יציבות מתמשך

אסטרטגים בשוק מעריכים כי אם אכן נוצרה בועה סביב ה־AI, היא אינה צפויה להסתיים בתנועה חדה אחת. במקום זאת, ייתכן תרחיש של חוסר יציבות מתמשך: ירידות חדות יחסית שיתוקנו במהירות, כל עוד המשקיעים מאמינים שהשקעות ההון בתשתיות טכנולוגיות טרם מיצו את עצמן. על רקע זה, גוברת ההתעניינות באסטרטגיות השקעה שמבוססות על תנודתיות ולא על כיוון השוק. עבור משקיעים מוסדיים, תנודתיות הפכה לכלי בפני עצמו, כזה שמאפשר התמודדות עם חוסר הוודאות מבלי להמר במפורש על המשך העליות או על תיקון עמוק.