טויוטה
צילום: Christina Telep, Unsplash

טויוטה עם דוחות טובים, יצרניות הרכבים החשמליים נשארות מאחור

מניותיהן של יצרניות הרכב המסורתיות פיגרו אומנם אחרי השוק, אך הן עדיין עולות על הביצועים של יצרניות הרכבים החשמליים
אדיר בן עמי | (1)

חברת הרכבים טויוטה TOYOTA MOTOR CORP דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון, עם רווח תפעולי של 4.6 מיליארד דולר על מכירות בגובה 72 מיליארד דולר. הצפי בשוק היה לרווח תפעולי של 3.6 מיליארד דולר על מכירות של 67 מיליארד דולר.

טסלה TESLA INC לעומתה דיווחה על רווח תפעולי של 2.7 מיליארד דולר והציגה ירדה מהרווח התפעולי של 3.6 מיליארד דולר בשנה שעברה. נראה כי הוזלת מחירי הרכבים אומנם עזרה לביקוש, אך פגעה ברווחיות. טויוטה צופה רווח של 22 מיליארד דולר בשנת 2024, עלייה מקצת יותר מה-20 מיליארד דולר בשנת 2023. (שנת הכספים של טויוטה מסתיימת במרץ). ייצור מוגבר הוא הסיבה העיקרית לתוצאות הללו, כשטויוטה מצפה לייצר 10.1 מיליון רכבים בשנת 2024, עלייה מ-9.1 מיליון הרכבים שיוצרו בשנה הנוכחית.

"אנו מצפים לעלייה בנפח המכירות (הכולל) בכל האזורים ובנפח הייצור של 10.1 מיליון רכבים, בשל גורמים כמו שיפור באספקת המוליכים למחצה", אמרה טויוטה.מה שיייצג צמיחה בתפוקה של 11% לעומת השנה הקודמת.

מניותיהן של יצרניות הרכב המסורתיות פיגרו אומנם אחרי השוק, אך הן עדיין עולות על הביצועים של יצרניות הרכבים החשמליים, כשמניות לוסיד LUCID GROUP , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , פיסקר FISKER INC וטסלה  TESLA INC ירדו בכ-29%, 54% ,24% ו-37% בהתאמה, במהלך 12 החודשים האחרונים. יצרניות הרכבים החשמליים הן בסופו של דבר סטארטאפים, כלומר מניותיהן של החברות הללו נחשבות מניות צמיחה, שכידוע מתקשות בסביבה של עליית מחירים. למרות זאת קיימות גם סיבות יותר ספציפיות לביצועים היחסית גרועים. ריביאן ולוסיד התקשו להגדיל את הייצור שלהן, פיסקר התעכבה בקבלת האישורים למכירת כלי רכב באירופה וטסלה הורידה מחירים על מנת להגדיל את הביקוש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דויד 11/05/2023 10:29
    הגב לתגובה זו
    בדרך כמו סובארו , העלו מחירים של חלפים ושל טיפולים ובדרך לירידה חזקה. תושבת מנוע עליונה לטויוטה ראב 4 2007 מעל 1200 שקלים לא כולל עבודה , כל שאר היפניות מהקטגוריה 700 שקלים , כמעט כפול במחירים , היתה על טויוטה כתבה שהארץ הלקוחות פראיירים כי טויוטה דופקת אותם
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים

ריבית גבוהה, אשראי שמתכווץ ומדיניות סחר שמשתנה תדיר יוצרים פער בין וול סטריט לרחוב הראשי, עם יותר פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות בקרב עסקים קטנים

ליאור דנקנר |

כלכלת ה-K היא מצב שבו אותה כלכלה מתפצלת לשני מסלולים במקביל. חלק אחד מתקדם ומשפר תוצאות, וחלק אחר נשחק ומתקשה להחזיק קצב. בארה״ב זה נראה עכשיו בפער בין חברות גדולות שנהנות מגישה קלה יותר להון ומרווחים יציבים, לבין עסקים קטנים שסופגים ריבית גבוהה, אשראי יקר ולקוחות זהירים יותר. גם בצריכה הפרטית מופיע פיצול דומה. לפי ניתוח של מודי'ס אנליטיקס על נתוני הרבעון השני, כ-20% בעלי ההכנסה הגבוהה אחראים לכמעט שני שלישים מההוצאה הצרכנית, בעוד שה-80% האחרים עומדים על מעט יותר משליש אחד בלבד.


הלחץ עובר דרך פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות

סימני הלחץ במגזר הקטן מתרכזים באשראי ובהגנות משפטיות. לפי נתוני אפיק אנליטיקס לפשיטות רגל, ההגשות במסלול תת פרק V, מסלול שמזוהה במיוחד עם עסקים קטנים, עולות ב-9% עד אמצע דצמבר. באותו פרק זמן, בהליכי פשיטת רגל שמאפיינים בעיקר חברות גדולות נרשמת עלייה של פחות מ-1%.

גם בהלוואות רואים החמרה, לפי מדד של אקוויפקס, סביב 3.2% מההלוואות לעסקים קטנים נמצאות בברירת מחדל. שיעור ההלוואות שנמצאות בפיגור של 91 עד 180 יום נמצא ברמה הגבוהה מאז 2010. במכון המחקר של בנק אוף אמריקה מזהים שבנובמבר הרווחיות של עסקים קטנים נמוכה במעט לעומת שנה קודמת, לראשונה אחרי 18 חודשים. הירידה קטנה במספר, 0.02%, אבל היא מתיישבת עם לחץ מימוני שמצטבר כשהמימון יקר והביקוש פחות יציב.

ברקע הפער בין חברות גדולות לעסקים קטנים, אותו פיצול מופיע גם בצד של הביקוש. בארה״ב רואים צרכן שמתנהג בשתי מהירויות, שכבות חזקות ממשיכות להוציא יחסית בקלות על שירותים ובילויים, בעוד שהמעמד הבינוני והנמוך מצמצם ונזהר, מה שמחלחל ישר למכירות של עסקים קטנים וליכולת שלהם לגלגל עלויות. לצלילה יותר עמוקה מנקודת המבט של הצרכן האמריקאי בכלכלת ה K אפשר לקרוא כאן: הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר


כסף זמין לגדולות, יקר ומסוכן לקטנות

מדיניות הריבית הגבוהה והקשחת תנאי האשראי פוגעות יותר בעסקים קטנים, כי הם תלויים יותר בבנקים ובאשראי קצר טווח וקשה להם למחזר חוב. לתוך זה נכנסת גם מדיניות הסחר בארה״ב. לפי כלכלן ארה״ב הראשי של אוקספורד אקונומיקס, המכסים שהוטלו באפריל יחד עם חוסר היציבות במדיניות הסחר פוגעים בעסקים קטנים יותר מאשר בחברות גדולות.