מיקרון
צילום: אתר החברה
לקראת הדוחות

סנונית ראשונה למניות השבבים; הרווח של מיקרון צפוי להיחתך ב-42%

מיקרון העוסקת בפיתוח וייצור שבבי זיכרון צפויה לתת תמונת מצב לשוק השבבים. מניות השבבים נחתכות כחלק מסנטימנט המשקיעים השלילי לגבי ביקושים שנחלשים בשוק האלקטרוניקה. תוצאות טובות מהצפוי של מיקרון יכולות לעזור למניה ולסקטור כולו
עומר רוסו |

חברת השבבים מיקרון MICRON TECHNOLOGY צפויה לפתוח את עונת הדוחות המחודשת של הרבעון השלישי כאשר היא תדווח היום לאחר המסחר, ותתן תמונת מצב על תחום השבבים, שעל פי הירידות החדות במניות השבבים - מתומחר כתחום חלש, ללא ביקושים וללא צמיחה בעתיד.

כל מניות השבבים, ללא סיווג של סגמנטים ספציפיים, נמצאים בירידה חדה. מניות אנבידיה NVIDIA COR ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES בירידה של מעל 55% מתחילת השנה ונמצאות בשפל שנתי. מניות קוואלקום QUALCOMM INC 3.14% ואינטל INTEL CORPORATION ירדו מעל ל-40% מתחילת השנה. גם ספקית השבבים הטיוואנית TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO נפלה מעל ל-40%.

הביצועים של מיקרון ברבעון השלישי צפויים להיות מושפעים לרעה מהוצאה צרכנית שנחלשת בשל הלחץ האינפלציוני הגובר והחששות מההאטה כלכלית גלובלית. היחלשות הוצאות הצרכנים הביא לירידה בביקוש לשבבי זיכרון למחשב ולסמרטפונים.

עם זאת, מיקרון צופה שהביקוש לשבבי זיכרון בשוק ה-״דאטא סנטר״ יישאר חזק, ביקוש שמונע על ידי השקעות מוגברות של ארגונים באימוץ מחשוב הענן ויוזמות טרנספורמציה דיגיטלית. יתרה מכך, עלייה יציבה במשלוחי סיבי זיכרון לשווקי הגרפיקה, שוק ה-5G והרכב וצפוים להוות זרז מרכזי.

בחישוב כולל, מיקרון צפויה להציג דעיכה משמעותית הן בהכנסות והן ברווח למניה. צפי האנליסטים עולה בקנה אחד עם תחזיות החברה שפורסמו בתחילת חודש אוגוסט (הרחבה למטה) כאשר הם צופים הכנסות של 6.58 מיליארד דולר. הנתון משקף דעיכה של 18% בהכנסות מהרבעון המקביל. הרווח למניה צפוי להיחתך ב-42% מהרבעון המקביל כאשר אנליסטים צופים רווח למניה של 1.39 דולר למניה.

בתחילת חודש אוגוסט מיקרון הודיעה שההכנסות לרבעון הנוכחי יעמדו בין 6.8 ל-7.6 מיליארד דולר, ואף נתנה אפשרות שיגיעו מתחת לטווח. התחזית הקודמת עמדה על הכנסות בסך של כ-7.26 מיליארד דולר, כך שמה שקרה, זה שמיקרון חתכה את התחזיות לדוח שיתפרסם היום. מיקרון כבר פרסמה שהרווח הגולמי צפוי לעמוד על 3 מיליארד דולר, הרווח התפעולי על 2 מיליארד דולר.

״אנחנו צופים שוק מאתגר ברבעון הרביעי של שנת 2022 וברבעון הראשון של שנת 2023, בנוסף, אנחנו צופים שתזרים המזומנים החופשי שלנו ברבעון הראשון של שנת 2023 יהיה שלילי״. נמסר מהחברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 2.19%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.