מנגר
צילום: צילום מסך, יוטיוב

צ'רלי מאנגר - "מניית עליבאבא עדיפה על אגרות חוב של ארה"ב"

מאנגר, סגן יו"ר של ברקשייר הת'אוויי ויו"ר הדיילי ג'ורנל אמר כי אגרות החוב אינן השקעה טובה העביר את ההשקעות של דיילי מאגרות חוב למניית עליבאבא
ארז ליבנה | (2)

בחודשיים האחרונים שוק ההון בארה"ב, ובשל כך גם בעולם, מוטרד מהעלייה בתשואות לפדיון על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי. האג"ח מהווה את הבנצ'מארק העולמי לכלל תעשיית האג"ח, וכשכולם מאוג"חים – לתאגידים האמריקאים יש חוב שמתקרב ל-11 טריליון דולר – זה הלחיץ ומלחיץ את השוק. זה מה שהוביל לתיקונים האחרונים ובמיוחד בנאסד"ק.

 

אבל לפחות מבחינת צ'רלי מאנגר, מי שנחשב ליד ימינו של יו"ר ברקשייר הת'אוויי (BRKA), המשקיע האגדי וורן באפט, שמכהן גם יו"ר של המוציא לאור, הדיילי ג'ורנל (DJCO) – שמפרסם 10 עיתונים ומגזינים בקליפורניה, יוטה ואריזונה – התשואות לפדיון הן עדיין נמוכות היסטורית ולכן אינן השקעה טובה.

 

לפיכך מאנגר, שמכהן כיו"ר החברה מ-1977, המליץ ל-DJCO לבצע שינוי קטן בהרכב הפורטפוליו שהיא מנהלת. במקום אג"ח של הממשל, הוא העביר את הכסף למניית עליבאבא (BABA) וכעת החברה מחזיקה בלמעלה מ-165 אלף מניות של ענקית הקמעונאות הסינית, כשבסוף השנה היא לא החזיקה במניה בכלל.

 

"הדיילי ג'ורנל צריך מניות שיתפקדו כמקבילות למזומן. אלה לרוב היו באג"ח של משרד האוצר האמריקאי. אבל כשהתשואות לפדיון כל כך נמוכות, במקום זאת, החברה משקיעה במניות רגילות, כשלטווח הארוך אם התחזיות לא נראות טוב, מניה רגילה לא נחשבת למקבילה למזומן", מסר מאנגר לתקשורת האמריקאית.

 

בקצרה, מאנגר סבור שההשקעה כרגע באג"ח אמריקאי הוא לא השקעה טובה, נקודה. אמנם לא מדובר בסכומים אסטרונומיים – כשהחברה מנהלת בסך הכול פורטפוליו של 200 מיליון דולר – ההפך הוא הנכון. אבל האמירה לכשעצמה מספיקה.  בסוף מארס שווי המניות שברשות DJCO עמד על 37.5 מיליון דולר. היום אחרי שהמניה עולה ב-8% במסחר, השווי כבר קפץ ל-53.6 מיליון דולר. לא השקעה רעה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגיא 12/04/2021 21:19
    הגב לתגובה זו
    הריבון החליט שג'יק מא כבר לא הבן יקיר לי.
  • 1.
    רק מזומן 12/04/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    מגמדים זהב וכסף כדי לחנוק את מעמד הביניים.הבנקאות ממציאה ניירות שהם נייר בחבד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.