ישראל תדביק את הפער הרגולטורי בנוגע לענקיות הטק? לא כל כך מהר
לפני למעלה מעשור, במשרדי גוגל (GOOG) שהיו אז במגדל רובינשטיין בתל אביב, הייתה כתובה בגדול הסיסמה: "Do no evil". בתרגום חופשי זה "לא עושים שום רע". מי שהיגגו את המשפט הסמי-פילוסופי הזה, היו מייסדי החברה, לארי פייג' וסרגיי ברין, שרצו להעניק לגוגל, שכבר אז הייתה ענקית גלובלית, מעטה של נחמדות. זאת בניגוד לדימוי "האח הגדול" האורווליאני שהחל לדבוק בה, בשל שליטתה האבסולוטית בחיפושים המקוונים, בדואר האלקטרוני באמצעות הג'ימייל ובפרסום המקוון המצריך טרגוט ואיסוף מידע מסיבי על גולשים - גם שלא בהסכמה.
מאז ועד היום עברו הרבה מים בנהר. הסמארטפונים וההשתלטות על אנדרואיד, כמו גם כניסה לבינה מלאכותית וזרועות טכנולוגיות נוספות, הפכו את גוגל למונופול המידע שכנראה שני במאגריו רק לסוכנות הביון הגדולה בארה"ב, ה-NSA. כנראה שגם אם יקחו לגוגל את כל ההכנסות מפרסום, הכוח שלה על זרימת המידע הוא נכס שקשה לכמת בכסף.
כמה הכוח הזה גדול באופן תיאורטי? נניח מחר בבוקר, ובהינתן וזה יראה עסקית-לוגית לחברה, בהינף כמה קליקים בכמה מקלדות, טכנית היא יכולה להעלים את השואה מכל שרתי החברה. כלומר חיפוש בגוגל לא יניב לך אף תוצאה שקשורה לשואה. את מלחמת העולם השנייה תוכלו למצוא, אבל השואה אעפס - זה כוח מוגזם מדי.
כמה הכוח הזה גדול באופן מעשי? שוויה של אלפאבת הוא 1.4 טריליון דולר. ההכנסות שלה ברבעון 4 של 2020 עמדו על קרוב ל-57 מיליארד דולר, כשההכנסות לשנה כולה עלו ב-13% ביחס ל-2019 והגיעו ללמעלה מ-182 מיליארד דולר. זה קרוב ל-595 מיליארד שקל, שזה כמעט פי 1.5 מתקציב המדינה האחרון שלנו שאושר על 420 מיליארד שקל.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד סיבות למה גוגל כנראה חזקה מדי? ועדה בין משרדית של הסנאט קבעה שמדובר בחברה בעלת מאפיינים מונופוליסטיים, כשגם הרגולטורים באירופה פועלים לצמצם את כוחה של החברה בשנים האחרונות, ששולטת דה פקטו בפרסום המקוון שאינו בפייסבוק (FB) או באמזון (AMZN).
גוגל איימה לסגור לאוסטרליה את החיפוש
עוד סיבה? רק לאחרונה גוגל איימה על אוסטרליה כי תסגור את שירותיה ביבשת. למה? כי המחוקקים שם העזו להכריח את החברה לשלם למוציאים לאור של חדשות כסף על התוכן שאליהם נחשפים הגולשים באמצעות פלטפורמות החברה, בעיקר בחיפוש, אבל לא רק. בינתיים, האיום לא מפחיד את הממשלה האוסטרלית.
"הטיוטה תהפוך לחוק בקרוב מאוד", אמר שר התקשורת האוסטרלי פול פלטשר ל-CNBC אתמול. "הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי באוסטרליה מצפה שעסקים שעושים עסקים בשטחינו יעמדו בחוקים שאנחנו קובעים", הוסיף.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לפי החוק החדש, גוגל ופייסבוק יצטרכו להגיע להסכמה עם המוציאים לאור של חדשות על מחיר מוסכם בעבור שימוש בתוכן שלהן. אם הן לא יצליחו להגיע להסכמה, מגשר מטעם הממשלה יקבע את הסכום.
גוגל ופייסבוק, כאמור לא ממש אהבו את זה. מנוע החיפוש של גוגל מחזיק קרוב ל-95% מהשוק באוסטרליה, שלה גודל אוכלוסייה שעולה על 25 מיליון בני אדם. חסימת אוסטרליה לגוגל תביא לעצירה חורקת של שירותי האינטרנט המקומיים עם נזקים פוטנציאליים למרבית העסקים המתבססים על שירותי הפרסום של החברה. במקביל, פייסבוק הודיעה כי לא תאפשר לאוסטרלים לשתף חדשות מקומיות ועולמיות ברשתות החברתיות שלה, כולל באינסטגרם.
שוב, באוסטרליה לא התרגשו. ב-2018 אמזון כבר חסמה גישה של האוסטרלים למוצרים בפלטפורמה שלה, אבל לבסוף חזרה בה. "אנחנו רוצים שפייסבוק וגוגל יישארו באוסטרליה, אבל הם יצטרכו לעמוד בחוק האוסטרלי", הוסיף פלטשר.
באיחור אופנתי - עכשיו גם בארץ בודקים את חברות הענק
בכתבה שפרסמנו כאן לפני שנה תחת הכותרת: "לא תחרותית: בצד של מי את מיכל הלפרין?", ביקרנו, בין היתר, את חוסר המעש של יו"ר הרשות מול שני המונופולים ששולטים בשוק הפרסום המקוון העולמי וגם כאן בישראל. התשובות שלה אז, היו מתחמקות במקרה הטוב ועל גבול החוסר ידע במקרה הרע.
"אין הכרזה על קבוצות ריכוז אלה ע"פ חוק", אמרה אז הלפרין במפגש עם דירקטורים במשרדי פרטנרס אנד קו, באירוע שנערך בחסות משרד עו"ד ארדינסט ואיגוד הדירקטורים. "אני צריכה לדעת מה לבוא ולהגיד להם. כרגע אני לא יודעת. נכון שהפרסום המסורתי בעיתונות נפגע. בטלוויזיה פחות. זה שהאינטרנט מאתגר את העולם הישן לא מעיד על מונופול או דואופול".
אז עכשיו הלפרין כנראה מצאה מה לומר להם, כי לאחרונה החלה לבדוק את התנהלות החברות בניסיון להתאים את הרגולציה בישראל לזו שצוברת תאוצה באירופה וגם – אמנם לאט יותר – בארה"ב.
בהודעה שהוציאה רשות התחרות נטען כי למרות שענקיות הטכנולוגיה מסייעות לעסקים הקטנים ומאפשרות להם להגיע לקהלים גדולים מאוד, "ככל שפלטפורמה מקוונת נעשית מרכזית יותר עבור תחום עיסוק מסוים, כך גדלה התלות של המשתמשים העסקיים והפרטיים בה. היתרון המובהק של הרשת הגדולה מול המשתמש הקטן עלול להתבטא בפרקטיקות בלתי הוגנות, בתנאי סחר לא קבילים ועוד", כתבה הלפרין.
הרשות ממליצה לאמץ חקיקה דומה לרגולציה האירופית, כשהכוונה היא להחיל את כלל ההוראות ביחס להוגנות ושקיפות כפי שקבעו הרגולטורים באירופה. אבל בואו לא נעצור את הנשימה. הרשות רק בתחילת התהליך ועדיין לא גיבשה המלצות סופיות, כשכרגע נפתחו מספר נקודות להתייחסות הציבור כמו: אילו פלטפורמות מקוונות צריכות להיות מוכפפות לרגולציה בישראל, אילו כללים מתוך הרגולציה האירופית יש להחיל בישראל ומהו מנגנון האכיפה המתאים בישראל? בקיצור, זה יקח לא מעט זמן וסביר להניח שהתהליך יסתיים הרבה אחרי שהלפרין כבר תסיים את תפקידה.
לסיכום נחזור רגע ל"אי עשיית הרוע" של גוגל. על פניו, גם אז הרעיון אמנם נשמע נהדר, אבל אובייקטיבית, כנראה שפחות. למה? פייג' וברין יכלו לבחור לומר את ההפך, כלומר "עשו רק טוב", אבל הם בחרו בדרך השלילה.
מה זה אומר? מהטרמינולוגיה עצמה אפשר להבין ששורש הרע כבר היה עמוק בתודעה שלהם. קשה שלא בשל אופי העסק והיכולת להישאר "טובים" ככל שהופכים לגדולים יותר ודורסניים הרבה יותר.
מאז כבר הואשמה החברה בלא מעט פרקטיקות מפוקפקות, כאלה שתוקפות כל חברה בעלת אופי מונופוליסטי, חלקן על גבול הפליליות. החברה מואשמת שוב ושוב בפגיעה בתחרות, כמו גם חדירה מוגזמת לפרטיות הגולשים, כולל מעקב באמצעות האנדרואיד ואפילו קריאת הדואר ללא הסכמה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
