טסלה מתרחבת בתחום הסולארי - האם אוגווינד, אלקטריאון וברנמילר צריכות לחשוש?
טסלה השיקה ממיר מתח שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית וההערכות שזו רק ההתחלה; הקורבן הראשון - מניית סולאראדג' שצנחה ב-15%; אבל פתרונות נוספים של טסלה לתחום האגירה מערערים את המודל (שגם כך לא ברור) של חברות האנרגיה המתחדשת שנסחרות בת"א
טסלה TESLA INC הודיעה על השקת ממיר מתח שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית שלה. חברת הענק של אילון מאסק פועלת בתחום האנריגה הסולארית מאז רכישת SolarCity בשנת 2016. ענף זה הוא מהמובילים בוול סטריט בשנים האחרונות כשמאז זכייתו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בנובמבר, התחום מקבל בוסט נוסף ל רקע תוכנית תמריצים לייעול אנרגטי ומעבר לאנרגיה ירוקה בשיעור של עשרות אחוזים בעשור הבא.
אבל, יש גם מפסידות - מול הצפי לגידול בתחום, טסלה "מנקה" את השוק. הסוללות שלה הן איום גדול מאוד על סולאראדג' (כפי שחשפנו ביום שישי), אבל הן איום גדול על כל אותן חברות אנרגיה מתחדשת שהמציאו/ פיתחו/ ייצרו מערכות אגירה או פתרונות לתחום. לא ברור למשל מה אוגווינד -2.93% יכולה להציע אם טסלה תתרחב לאגירה שהיא מעבר לביתית ויש סיכויים לא רעים שטסלה בכיוון הזה. המודל של אוגווינד וחברותיה - ברנמילר, אלקטריאון -1.73% ואחרות, עדיין לא ברור. אלה חברות ללא מכירות למרות שהשווי שלהן בשמיים. לא ברור עד כמה יש להן טכנולוגיה ייחודית, ומה שברור שאם סולאראדג' עם פתרונות אמיתיים והובלת שוק מאבדת 15% מערכה ביום - כ-2.5 מיליארד דולר, אז חברות שהן כמה ליגות מתחת, יהיו ממש מאוימות.
מה חשב יותר טכנולוגיה או יכולות שיווק?
אז יגידו לכם - אוקיי יש בזה משהו, אבל לחברות האלו יש טכנולוגיה. בית הקברות של הפירמות מלא בחברות עם טכנולוגיה מצוינת שלא הגיעה לשוק. במקרים רבים זה לא רק טכנולוגיה זה כל מה שמסביב. אי אפשר, או ליתר דיוק - כמעט ואי אפשר להתחרות עם טסלה ברגע שהיא נכנסת לתחום מסוים.
נחזור לסולאראדג' - סולאראדג' לא אמרה את המילה האחרונה. בשוק מספרים שהמוצרים שלה הם הטובים ביותר והיא לא תיעלם, אבל היא בהחלט יכולה להיפגע. סולראדג' שהפכה בתחילת השנה לחברה הגדולה ביותר בקרב הישראליות בוול סטריט ובכלל, מספקת פתרונות שמאפשרים ניצולת גבוה יותר של השמש. החברה מתרחבת בשנה האחרונה לשווקים נוספים לרבות לבתים כשהמוצרים של טסלה ייפגשו אותו בעיקר בסוללת האגירה.
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- אוגווינד משחקת עם המשקיעים - מחביאה הודעה שלילית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה כבר סימנה את התחום הסולארי בעבר. הרכישה של סולר סיטי היתה אמורה להכניס את החברה חזק לתחום הפאנלים הסולאריים, אבל עיקר המשאבים הופנו לתחום הרכבים ופחות לאנרגיה המתחדשת, למרות הממשק החשוב - סוללה. ובכל זאת, טסלה זכתה להצלחה עם מוצרי ה-Powerwall שלה, מארז סוללות ביתי שמתאים היטב להתקנה סולארית למגורים, והיא גם מתקדמת עם רעפי הגג הסולאריים שלה.
בהתחשב במומחיות של טסלה בתחום האלקטרוניקה החשמלית ברכבים החשמליים שלה, הצלחתה בפאנלים עד כה הייתה צנועה למדי. ממיר המתח שלה נחשב בינתיים ממוצע. זאת כאשר היעילות שלו עומדת על 97.5%, שזה קצת יותר טוב מדלתא, אך פחות טוב מזה של סולראדג' (99%).
עם זאת, ישנם כמה תכונות ייחודיות לממיר הסולארי של טסלה, כמו פיזור מתח שעשוי להועיל במידה שפינות החשיפה לשמש אינן אחידות בגג. כשחושבים על זה, מדובר בתרחיש הגיוני בסך הכל לרוב הגגות. החברה גם הודיעה שמבחינת תוכנה, היא תעודכן מדי זמן ותגדיל את הניצולת שלה.
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- מנכ"ל ברודקום יקבל עד 616 מיליון דולר אם יעמוד ביעדי ה־AI
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
יתרון נוסף של טסלה הוא העלות. זו עשויה להיות מסוגלת להציג מערכת זולה יותר על ידי מינוף יכולת הייצור האלקטרונית שבה היא כבר מחזיקה בענף כלי הרכב החשמליים ותחנות הטעינה שלה. זה לא וודאי, אבל היתרון לגודל קיים.
והיתרון הגדול באמת הוא השם - המותג, המוניטין. טסלה זאת טסלה. סולאראדג' היא אומנם שם דבר בתחום שלה והיא עדיין כאן כדי להישאר דומיננטית, אבל אלו שעדיין לא התחילו את המשחק - אוגווינד, ברנמילר ואחרות, צריכות כנראה לחשוב על אסטרטגיה של התחברות ולא של התמודדות.
- 24.מהתחום 18/01/2021 13:01הגב לתגובה זוכתבה שנועדה אך ורק להוריד את המניות שלהן ואין שום קשר בין הטכנולוגיות והשימוש בהן.. מדהים איך ביזפורטל הפכו להיות כלי שיווקי של שורטריסיטים ומורידים מניות פעם אחרי פעם.
- 23.ישראל 18/01/2021 07:14הגב לתגובה זוהעיקר לעשות רעש בכתבה. אין התייחסות פרטנית לטכנולוגיה ולשוק שבו כל חברה פועלת. רואים שזה לא מישהו שמתמצא בתחום. אבל הכי טוב להפחיד, זה מביא רייטנג
- 22.שיר 17/01/2021 21:53הגב לתגובה זואני חושב שהכצבה עושה סלט שלם. טסלה בכלל מייצרת פתרונוצ אגירה מקומיים בטכנולוגיה ותיקה יחסית. אוגווינד רוצה לתת פתרון אגירה ליצור חשמל. הפתרון של אוגווינד לא תלוי בסוללות שיש להן פחת, לא מזהמות את הסביבה ומתאים לכל תוואי שטח אם מגוון הפיילוטים יעבדו מדובר במוצר פורץ דרך ברמה עולמית
- 21.טסלה טסה 17/01/2021 21:20הגב לתגובה זואם טסלה פיתחה מוצר שמייתר במידה מסוימת את סולאראדג׳, ובמקביל פיתחה פתרון אגירה יעיל באמצעות סוללה - אז מי שאמת צריך את אלקטריאון או אוגווינד? ומי צריך את הקרוואנים של ברנמילר כשאפשר להשתמש בסוללה בגודל של לפטופ?
- הוכחת שאתה לא מבין בתחום (ל"ת)ישראל 18/01/2021 07:15הגב לתגובה זו
- 20.קצת ידע לא מזיק 17/01/2021 18:05הגב לתגובה זוטסלה כבר שנים מלכת האגירה "מחוץ לבית" (Utility Scale), אבל הפיתרון של אוגווינד יחודי ויכול להתחרות בה ביישומים מסויימים. ברנמילר בכלל עוסקת באגירה טרמית, ואלקטריאון במכוניות ללא סוללה. כך שלחברות יש מודל עסקי ידוע וברור, והוא אינו מאויים על ידי טסלה. חבל שהכותב לא בדק לעומק לפני שכתב
- תמהוני 18/01/2021 00:29הגב לתגובה זוהפטנט של אלקטריאון יותר חשמל על ידי סליל שמושתל בכביש, אבל הוא חייב להטעין סוללה (=גם אם לא על ידי כבל שמחובר לעמדת טעינה)
- 19.המותג מנצח 17/01/2021 17:10הגב לתגובה זוטסלה מוכרת בעסקת חבילה (=הכל כלול), ולכן זה נותן לה יתרון כשמוכרים לציבור הכללי. רק לאנשי מקצוע זה משמעותי אם למוצר של סולאראדג' יש 99% נצילות ולטסלה רק 97.5%
- בועתי 17/01/2021 22:16הגב לתגובה זודולר- הבלוף יתגלה בקרוב
- 18.סולאראדג תתייצב סביב שער 190-200 דולר (ל"ת)רננה 17/01/2021 16:29הגב לתגובה זו
- 17.אין שום קשר בין המוצרים ובין השווקים, כתבה רדודה (ל"ת)גיל 17/01/2021 15:03הגב לתגובה זו
- 16.אם טסלה תתרחב מעבר לאגירה ביתית? לכותב יש מושג? (ל"ת)זה ידע בסיסי 17/01/2021 13:23הגב לתגובה זו
- 15.אוג ואלקט 17/01/2021 12:38הגב לתגובה זואלו מניות קסומות, לא יתומות בכלל ויש אולי מי שדואג להם ומטפל בהם יפה. כל היום יכולות להיות בירידות, ואז בסגירה פתאום קצת ביקושים והופ, ודי לחכימא ;)
- 14.נאור 17/01/2021 12:19הגב לתגובה זומעבר לעובדה שטסלה תפסיק לקנות מסולאר אייג את הממירים אין באמת מה לדאוג כי הטכנולוגיה/ הפיזור הגאוגרפי/ וסוג הפרוייקטים שעושה סולאר אייג לא משתווים לזה של טסלה שמתמקדת בעיקר בבתי מגורים בארצות הברית ועד היום אפילו לא הצליחה לייצר פנלים שנותנים פייט למובילות בתחום.
- 13.סולאראדג' ליגה משלה 17/01/2021 11:38הגב לתגובה זומה אתם משווים בכלל?? זו חברה פעילה ואלו חברות שאפילו לא התחילו את דרכם בשוק
- 12.מיכל 17/01/2021 11:37הגב לתגובה זואין באמת היגיון שחברות שלא מוכרות או מוכרות בקושי ושרק מנסות טכנולוגיה ראשונית יהיו שוות כמו חברות אנרגיה או חברות מסחרותיקות ו מוכחות ולכן כל מי שעשה סיבוב צריך להגיד תודה ולא לאכול יותר ממה שיכול, או בקיצור לברוח בזמן ולא להתלונן אחרי זה
- 11.לכל הלא מבינים 17/01/2021 11:34הגב לתגובה זוטסלה מובילה את השוק בתפיסה ובטכנולוגיה, גם אם לא במכירות. גם פולקסווגן רודפים אחריה במכוניות אוטונומיות וחשמליות למשל. ולכן כיוון כזה של טסלה יוציא מהשוק את שתי החברות הפצפונות האלו(שבעצם עוד לא ממש נכנסו אליו)
- 10.אלקטראון ואווגוינד 17/01/2021 11:23הגב לתגובה זובלופים כי העולם הולך לפתרונות פשוטים. הסוללות מתייעלות ומוזלות. אגירת אנרגיה מרשת החשמל או מרשת סולארית היא פשוטה ויעילה וקומפקטית בסוללות ואינה כזאתי באווגווינד. ואלקטראון זה גם פתרון מאד מסובך להרים כבישים ולבנות שנאים בצד זה פתרון יקר ולא יעל אנרגטית בכלל וכהסוללות כל כך טובות ומחזיקות לניסעות של מאות קילומטר אז מי צריך בכלל לטעון בתנועה! הסולה מספיקה לכמה ימי נסיעה. אז בגלל זה כל מה שטסלה ודומות לה עושים יזרוק מהשוק פצרונות ימי ביניים כאלה
- 9.יאיר 17/01/2021 10:59הגב לתגובה זוסתם מחפשים כותרות, ברנמילר מכוונת לשוק התרמי, טסלה לא שם בכלל.
- בן כנען 17/01/2021 11:53הגב לתגובה זונכון כתבתה אבל השוק הטרמי לא יחזיק אותה לבד
- השוק התרמי גדול משמעותית מהשוק החשמלי באירופה וארה"ב (ל"ת)משה 17/01/2021 15:01
- 8.על סמך מה? 17/01/2021 10:43הגב לתגובה זובאיזה תחום טסלה מנצחת? אפילו רכב חשמלי, טסלה מוכרת בשנה מה שפולקסוואגן מוכרת בשבועיים
- בן כנען 17/01/2021 11:55הגב לתגובה זולא מוכרת כמות רחבים חשמליים כמו טסלה, זה לא משנה איזו קמות רכבים רגילים הם מוכרים. כי זה בעבר, המגמה היום היא לעבור לרכב חשמלי. פורשה השנה מכרה 20 אלף אוודי מכרה 50 אלף VW מכרה כמה אלפים וטסלה? 500 אלף
- אתה טועה... VW מוכרת יותר רכבים חשמליים מטסלה (ל"ת)כלכלן 17/01/2021 15:49
- דובון 17/01/2021 11:25הגב לתגובה זואף יצרן חדש או וותיק לא מתקרב למספרי הייצור שלה בחשמליות. פולקסוואגן יכולה להמשיך ולייצר רכבי בנזין, אבל מעניין מה היא תעשה איתם כשבעוד 5-10 שנים יהיה אסור למכור אותם באף מקום בעולם...
- אתה חי בסרט (ל"ת)כלכלן 17/01/2021 15:50
- 7.שתי חברת של מזכרים 17/01/2021 10:35הגב לתגובה זואוגוונד ולקטריון טכנולוגיות יקרות, מסורבלות לא אלגנטיות. להגיד שטסלה מאיימת?!! אין להם עוד שום דבר ביד כדי בכלל להיות מאוימות. טכנולוגיות מסובכות ויקרות וקרוב לכלום הכנסות הדבר שיש להם בעיקר זה כל מיני פיילוטים ומזכרים של הבנות
- 6.מני 17/01/2021 10:35הגב לתגובה זומאמר כל כך פשטני. אלקטריאון בטכנולוגיה של כביש חכם שמטרתו להקטין את הסוללות ברכבים ולהטעין אלחוטית. בעיקר במודל של שרותים למפעילי ציי רכב, אוטובוסים משאיות מה האיום של טסלה על אלקטריאון?
- קשר ברור 17/01/2021 11:28הגב לתגובה זוועושות קפיצות גדולות ביעילות שלהם כל שנה והופכות קטנות וזולות אז מי צריך לטעון בנסיעה כשזה אומר להרים כבישים להתקין טרנספורמטורים ולהפסיד הרבה אנרגייה בדרך? לא צריך. הסוללות החדשות ייתנו טווחים של מעל 500 ק"מ, זה מספיק מהבוקר עד הערב ב- 99% מהמקרים
- מני 17/01/2021 12:05סוללות אולי מתיעלות, אבל המשקל שלהן עדיין מכביד על הרכב ותופס נפח. כמו כן צריך להשבית את הרכב כדי לבצע הטענה. כאשר אפשר להפעיל משאית או אוטובוס ללא השבתה שלו, זה שווה הכנסה נוספת. המודל של אלקטריאון לא קשור כלל לממיר מתח של טסלה. סתם הוזכרה בכתבה.
- 5.3 קטנטנות יש להם את השוק שלהם ..לא של הגדולים. (ל"ת)דני 17/01/2021 10:08הגב לתגובה זו
- 4.הפוך 17/01/2021 10:00הגב לתגובה זוקרעתם
- 3.תוהה 17/01/2021 09:57הגב לתגובה זוטסלה במכפיל1651, אתה בטוח שהיא דוגמא טובה לשווי הוגן מול טכנולוגיה טובה ככל שתהיה?
- 2.מאיר 17/01/2021 09:52הגב לתגובה זוהחברה הכי לוהטת בשוק לעשור הקרוב
- מני 17/01/2021 12:05הגב לתגובה זואם זה הלקח שלמדת מהכתבה, חבל שפרסמו אותה וחבל שתעשה את הפעולה המטופשת הזו
- חבל עליך (ל"ת)17/01/2021 09:59הגב לתגובה זו
- 1.גג 17/01/2021 09:49הגב לתגובה זואנלייט? ואנרג'יקס?
- לא הם משתמשות בציוד קצה לא מיצרות אותו. (ל"ת)שגיא 17/01/2021 10:00הגב לתגובה זו

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אורקל טסה ב-40%; לארי אליסון האיש העשיר בעולם
הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד
אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום.
לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .
הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.
הבורסות בניו יורק פתחו את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו
כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה
- הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים
המגמה מעורבת, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.4%, הנאסד"ק עולה ב-0.2%, והדאו ג'ונס יורד כ-0.5%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.