אנרגיה סולארית
צילום: American Public Power Association

טסלה מתרחבת בתחום הסולארי - האם אוגווינד, אלקטריאון וברנמילר צריכות לחשוש?

טסלה השיקה ממיר מתח שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית וההערכות שזו רק ההתחלה; הקורבן הראשון - מניית סולאראדג' שצנחה ב-15%; אבל פתרונות נוספים של טסלה לתחום האגירה מערערים את המודל (שגם כך לא ברור) של חברות האנרגיה המתחדשת שנסחרות בת"א

אלמוג עזר | (38)

טסלה TESLA INC הודיעה על השקת ממיר מתח שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית שלה. חברת הענק של אילון מאסק פועלת בתחום האנריגה הסולארית מאז רכישת SolarCity בשנת 2016. ענף זה הוא מהמובילים בוול סטריט בשנים האחרונות כשמאז זכייתו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בנובמבר, התחום מקבל בוסט נוסף ל רקע תוכנית תמריצים לייעול אנרגטי ומעבר לאנרגיה ירוקה בשיעור של עשרות אחוזים בעשור הבא.

אבל, יש גם מפסידות - מול הצפי לגידול בתחום, טסלה "מנקה" את השוק. הסוללות שלה הן איום גדול מאוד על סולאראדג' (כפי שחשפנו ביום שישי), אבל הן איום גדול על כל אותן חברות אנרגיה מתחדשת שהמציאו/ פיתחו/ ייצרו מערכות אגירה או פתרונות לתחום. לא ברור למשל מה אוגווינד 1.62% יכולה להציע אם טסלה תתרחב לאגירה שהיא מעבר לביתית ויש סיכויים לא רעים שטסלה בכיוון הזה. המודל של אוגווינד וחברותיה - ברנמילר, אלקטריאון 2.89% ואחרות, עדיין לא ברור. אלה חברות ללא מכירות למרות שהשווי שלהן בשמיים. לא ברור עד כמה יש להן טכנולוגיה ייחודית, ומה שברור שאם סולאראדג' עם פתרונות אמיתיים והובלת שוק מאבדת 15% מערכה ביום - כ-2.5 מיליארד דולר, אז חברות שהן כמה ליגות מתחת, יהיו ממש מאוימות. 

מה חשב יותר טכנולוגיה או יכולות שיווק? 

אז יגידו לכם - אוקיי יש בזה משהו, אבל לחברות האלו יש טכנולוגיה. בית הקברות של הפירמות מלא בחברות עם טכנולוגיה מצוינת שלא הגיעה לשוק. במקרים רבים זה לא רק טכנולוגיה זה כל מה שמסביב. אי אפשר, או ליתר דיוק - כמעט ואי אפשר להתחרות עם טסלה ברגע שהיא נכנסת לתחום מסוים.

נחזור לסולאראדג' - סולאראדג' לא אמרה את המילה האחרונה. בשוק מספרים שהמוצרים שלה הם הטובים ביותר והיא לא תיעלם, אבל היא בהחלט יכולה להיפגע. סולראדג' שהפכה בתחילת השנה לחברה הגדולה ביותר בקרב הישראליות בוול סטריט ובכלל, מספקת פתרונות שמאפשרים ניצולת גבוה יותר של השמש. החברה מתרחבת בשנה האחרונה לשווקים נוספים לרבות לבתים כשהמוצרים של טסלה ייפגשו אותו בעיקר בסוללת האגירה. 

טסלה כבר סימנה את התחום הסולארי בעבר. הרכישה של סולר סיטי היתה אמורה להכניס את החברה חזק לתחום הפאנלים הסולאריים, אבל עיקר המשאבים הופנו לתחום הרכבים ופחות לאנרגיה המתחדשת, למרות הממשק החשוב - סוללה. ובכל זאת, טסלה  זכתה להצלחה עם מוצרי ה-Powerwall שלה, מארז סוללות ביתי שמתאים היטב להתקנה סולארית למגורים, והיא גם מתקדמת עם רעפי הגג הסולאריים שלה.

בהתחשב במומחיות של טסלה בתחום האלקטרוניקה החשמלית ברכבים החשמליים שלה, הצלחתה בפאנלים עד כה הייתה צנועה למדי. ממיר המתח שלה נחשב בינתיים ממוצע. זאת כאשר היעילות שלו עומדת על 97.5%, שזה קצת יותר טוב מדלתא, אך פחות טוב מזה של סולראדג' (99%). 

עם זאת, ישנם כמה תכונות ייחודיות לממיר הסולארי של טסלה, כמו פיזור מתח שעשוי להועיל במידה שפינות החשיפה לשמש אינן אחידות בגג. כשחושבים על זה, מדובר בתרחיש הגיוני בסך הכל לרוב הגגות. החברה גם הודיעה שמבחינת תוכנה, היא תעודכן מדי זמן ותגדיל את הניצולת שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

יתרון נוסף של טסלה הוא העלות. זו עשויה להיות מסוגלת להציג מערכת זולה יותר על ידי מינוף יכולת הייצור האלקטרונית שבה היא כבר מחזיקה בענף כלי הרכב החשמליים ותחנות הטעינה שלה. זה לא וודאי, אבל היתרון לגודל קיים.

והיתרון הגדול באמת הוא השם - המותג, המוניטין. טסלה זאת טסלה. סולאראדג' היא אומנם שם דבר בתחום שלה והיא עדיין כאן כדי להישאר דומיננטית, אבל אלו שעדיין לא התחילו את המשחק - אוגווינד, ברנמילר ואחרות, צריכות כנראה לחשוב על אסטרטגיה של התחברות ולא של התמודדות. 

תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    מהתחום 18/01/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
    כתבה שנועדה אך ורק להוריד את המניות שלהן ואין שום קשר בין הטכנולוגיות והשימוש בהן.. מדהים איך ביזפורטל הפכו להיות כלי שיווקי של שורטריסיטים ומורידים מניות פעם אחרי פעם.
  • 23.
    ישראל 18/01/2021 07:14
    הגב לתגובה זו
    העיקר לעשות רעש בכתבה. אין התייחסות פרטנית לטכנולוגיה ולשוק שבו כל חברה פועלת. רואים שזה לא מישהו שמתמצא בתחום. אבל הכי טוב להפחיד, זה מביא רייטנג
  • 22.
    שיר 17/01/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהכצבה עושה סלט שלם. טסלה בכלל מייצרת פתרונוצ אגירה מקומיים בטכנולוגיה ותיקה יחסית. אוגווינד רוצה לתת פתרון אגירה ליצור חשמל. הפתרון של אוגווינד לא תלוי בסוללות שיש להן פחת, לא מזהמות את הסביבה ומתאים לכל תוואי שטח אם מגוון הפיילוטים יעבדו מדובר במוצר פורץ דרך ברמה עולמית
  • 21.
    טסלה טסה 17/01/2021 21:20
    הגב לתגובה זו
    אם טסלה פיתחה מוצר שמייתר במידה מסוימת את סולאראדג׳, ובמקביל פיתחה פתרון אגירה יעיל באמצעות סוללה - אז מי שאמת צריך את אלקטריאון או אוגווינד? ומי צריך את הקרוואנים של ברנמילר כשאפשר להשתמש בסוללה בגודל של לפטופ?
  • הוכחת שאתה לא מבין בתחום (ל"ת)
    ישראל 18/01/2021 07:15
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    קצת ידע לא מזיק 17/01/2021 18:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה כבר שנים מלכת האגירה "מחוץ לבית" (Utility Scale), אבל הפיתרון של אוגווינד יחודי ויכול להתחרות בה ביישומים מסויימים. ברנמילר בכלל עוסקת באגירה טרמית, ואלקטריאון במכוניות ללא סוללה. כך שלחברות יש מודל עסקי ידוע וברור, והוא אינו מאויים על ידי טסלה. חבל שהכותב לא בדק לעומק לפני שכתב
  • תמהוני 18/01/2021 00:29
    הגב לתגובה זו
    הפטנט של אלקטריאון יותר חשמל על ידי סליל שמושתל בכביש, אבל הוא חייב להטעין סוללה (=גם אם לא על ידי כבל שמחובר לעמדת טעינה)
  • 19.
    המותג מנצח 17/01/2021 17:10
    הגב לתגובה זו
    טסלה מוכרת בעסקת חבילה (=הכל כלול), ולכן זה נותן לה יתרון כשמוכרים לציבור הכללי. רק לאנשי מקצוע זה משמעותי אם למוצר של סולאראדג' יש 99% נצילות ולטסלה רק 97.5%
  • בועתי 17/01/2021 22:16
    הגב לתגובה זו
    דולר- הבלוף יתגלה בקרוב
  • 18.
    סולאראדג תתייצב סביב שער 190-200 דולר (ל"ת)
    רננה 17/01/2021 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אין שום קשר בין המוצרים ובין השווקים, כתבה רדודה (ל"ת)
    גיל 17/01/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אם טסלה תתרחב מעבר לאגירה ביתית? לכותב יש מושג? (ל"ת)
    זה ידע בסיסי 17/01/2021 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אוג ואלקט 17/01/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
    אלו מניות קסומות, לא יתומות בכלל ויש אולי מי שדואג להם ומטפל בהם יפה. כל היום יכולות להיות בירידות, ואז בסגירה פתאום קצת ביקושים והופ, ודי לחכימא ;)
  • 14.
    נאור 17/01/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    מעבר לעובדה שטסלה תפסיק לקנות מסולאר אייג את הממירים אין באמת מה לדאוג כי הטכנולוגיה/ הפיזור הגאוגרפי/ וסוג הפרוייקטים שעושה סולאר אייג לא משתווים לזה של טסלה שמתמקדת בעיקר בבתי מגורים בארצות הברית ועד היום אפילו לא הצליחה לייצר פנלים שנותנים פייט למובילות בתחום.
  • 13.
    סולאראדג' ליגה משלה 17/01/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
    מה אתם משווים בכלל?? זו חברה פעילה ואלו חברות שאפילו לא התחילו את דרכם בשוק
  • 12.
    מיכל 17/01/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    אין באמת היגיון שחברות שלא מוכרות או מוכרות בקושי ושרק מנסות טכנולוגיה ראשונית יהיו שוות כמו חברות אנרגיה או חברות מסחרותיקות ו מוכחות ולכן כל מי שעשה סיבוב צריך להגיד תודה ולא לאכול יותר ממה שיכול, או בקיצור לברוח בזמן ולא להתלונן אחרי זה
  • 11.
    לכל הלא מבינים 17/01/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    טסלה מובילה את השוק בתפיסה ובטכנולוגיה, גם אם לא במכירות. גם פולקסווגן רודפים אחריה במכוניות אוטונומיות וחשמליות למשל. ולכן כיוון כזה של טסלה יוציא מהשוק את שתי החברות הפצפונות האלו(שבעצם עוד לא ממש נכנסו אליו)
  • 10.
    אלקטראון ואווגוינד 17/01/2021 11:23
    הגב לתגובה זו
    בלופים כי העולם הולך לפתרונות פשוטים. הסוללות מתייעלות ומוזלות. אגירת אנרגיה מרשת החשמל או מרשת סולארית היא פשוטה ויעילה וקומפקטית בסוללות ואינה כזאתי באווגווינד. ואלקטראון זה גם פתרון מאד מסובך להרים כבישים ולבנות שנאים בצד זה פתרון יקר ולא יעל אנרגטית בכלל וכהסוללות כל כך טובות ומחזיקות לניסעות של מאות קילומטר אז מי צריך בכלל לטעון בתנועה! הסולה מספיקה לכמה ימי נסיעה. אז בגלל זה כל מה שטסלה ודומות לה עושים יזרוק מהשוק פצרונות ימי ביניים כאלה
  • 9.
    יאיר 17/01/2021 10:59
    הגב לתגובה זו
    סתם מחפשים כותרות, ברנמילר מכוונת לשוק התרמי, טסלה לא שם בכלל.
  • בן כנען 17/01/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    נכון כתבתה אבל השוק הטרמי לא יחזיק אותה לבד
  • השוק התרמי גדול משמעותית מהשוק החשמלי באירופה וארה"ב (ל"ת)
    משה 17/01/2021 15:01
  • 8.
    על סמך מה? 17/01/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    באיזה תחום טסלה מנצחת? אפילו רכב חשמלי, טסלה מוכרת בשנה מה שפולקסוואגן מוכרת בשבועיים
  • בן כנען 17/01/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    לא מוכרת כמות רחבים חשמליים כמו טסלה, זה לא משנה איזו קמות רכבים רגילים הם מוכרים. כי זה בעבר, המגמה היום היא לעבור לרכב חשמלי. פורשה השנה מכרה 20 אלף אוודי מכרה 50 אלף VW מכרה כמה אלפים וטסלה? 500 אלף
  • אתה טועה... VW מוכרת יותר רכבים חשמליים מטסלה (ל"ת)
    כלכלן 17/01/2021 15:49
  • דובון 17/01/2021 11:25
    הגב לתגובה זו
    אף יצרן חדש או וותיק לא מתקרב למספרי הייצור שלה בחשמליות. פולקסוואגן יכולה להמשיך ולייצר רכבי בנזין, אבל מעניין מה היא תעשה איתם כשבעוד 5-10 שנים יהיה אסור למכור אותם באף מקום בעולם...
  • אתה חי בסרט (ל"ת)
    כלכלן 17/01/2021 15:50
  • 7.
    שתי חברת של מזכרים 17/01/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
    אוגוונד ולקטריון טכנולוגיות יקרות, מסורבלות לא אלגנטיות. להגיד שטסלה מאיימת?!! אין להם עוד שום דבר ביד כדי בכלל להיות מאוימות. טכנולוגיות מסובכות ויקרות וקרוב לכלום הכנסות הדבר שיש להם בעיקר זה כל מיני פיילוטים ומזכרים של הבנות
  • 6.
    מני 17/01/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
    מאמר כל כך פשטני. אלקטריאון בטכנולוגיה של כביש חכם שמטרתו להקטין את הסוללות ברכבים ולהטעין אלחוטית. בעיקר במודל של שרותים למפעילי ציי רכב, אוטובוסים משאיות מה האיום של טסלה על אלקטריאון?
  • קשר ברור 17/01/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
    ועושות קפיצות גדולות ביעילות שלהם כל שנה והופכות קטנות וזולות אז מי צריך לטעון בנסיעה כשזה אומר להרים כבישים להתקין טרנספורמטורים ולהפסיד הרבה אנרגייה בדרך? לא צריך. הסוללות החדשות ייתנו טווחים של מעל 500 ק"מ, זה מספיק מהבוקר עד הערב ב- 99% מהמקרים
  • מני 17/01/2021 12:05
    סוללות אולי מתיעלות, אבל המשקל שלהן עדיין מכביד על הרכב ותופס נפח. כמו כן צריך להשבית את הרכב כדי לבצע הטענה. כאשר אפשר להפעיל משאית או אוטובוס ללא השבתה שלו, זה שווה הכנסה נוספת. המודל של אלקטריאון לא קשור כלל לממיר מתח של טסלה. סתם הוזכרה בכתבה.
  • 5.
    3 קטנטנות יש להם את השוק שלהם ..לא של הגדולים. (ל"ת)
    דני 17/01/2021 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הפוך 17/01/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    קרעתם
  • 3.
    תוהה 17/01/2021 09:57
    הגב לתגובה זו
    טסלה במכפיל1651, אתה בטוח שהיא דוגמא טובה לשווי הוגן מול טכנולוגיה טובה ככל שתהיה?
  • 2.
    מאיר 17/01/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
    החברה הכי לוהטת בשוק לעשור הקרוב
  • מני 17/01/2021 12:05
    הגב לתגובה זו
    אם זה הלקח שלמדת מהכתבה, חבל שפרסמו אותה וחבל שתעשה את הפעולה המטופשת הזו
  • חבל עליך (ל"ת)
    17/01/2021 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גג 17/01/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
    אנלייט? ואנרג'יקס?
  • לא הם משתמשות בציוד קצה לא מיצרות אותו. (ל"ת)
    שגיא 17/01/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.