בשורה טובה לטבע; וכמה יעלה לה הסכם פשרה בפרשת האופויואידים? לא מה שחשבתם
אתמול דווח כי פרדו פארמה, יצרנית ה-OxyContin, התרופה למשככי כאבים שהתבררה כממכרת, הגיעה לפשרה מול הממשל האמריקאי. החברה תשלם יותר מ-8 מיליארד דולר ותסגור את החברה. הכסף יועבר לתוכנית טיפול וגמילה מאופיואידים. החברה הפרטית הסכימה לשלם קנס בסך 3.5 מיליארד דולר וכן 2 מיליארד דולר נוספים על רווחי עבר. סכומים אלו יתווספו אל התביעה האזרחית בסך 2.8 מיליארד דולר.
לחברה אין 8 מיליארד דולר נזילים לצורך תשלום הקנסות, לכן פרדו תתמוסס כחלק מההסדר, ונכסיה ישמשו לצורך יצירת ״חברה חדשה לתועלת הציבור״, שתנוהל על ידי נאמן מן הציבור. הכנסותיה העתידיות של החברה החדשה יועברו לצורך תשלום קנסות ועונשים, ולצורך המשך המאבק במשבר האופיואידים. משרד המשפטים הבטיח כי החברה תפעל כולה לטובת הציבור במקום לנסות למקסם רווחים.
הפשרה הזו לא עוברת חלק. פשרה של הממשל לקראת הבחירות עשויה להיתפס כניסיון של דונלד טראמפ להראות שהוא נלחם בחברות התרופות, אבל בפועל חלק מהתובעים שבעצם "לקחו" להם את התביעה היו רוצים לקבל יותר. מדובר באלפי תביעות במדינות שונות ולכן גם ההסדר והדרך לפשרה מאוד מורכבים. ברגע שהממשל "משתלט" אז מצד אחד מגיעים מהר יותר לפשרה, אך מצד שני יהיו כאלו שלא יהיו מסופקים.
לפשרה הזו יש השלכה מאוד גדולה על התביעות מול טבע 0.77% . ראשית, עצם ההגעה לפשרה מגדיל את הסיכוי לפשרה עם חברות נוספות שהיו קשורות לייצור והפצה של משככי כאבים, לרבות טבע, ומעבר לכך - מקבע את העלות. פיצוי של מעל 8 מיליארד דולר לפרדו יהפוך לסוג של בנצ'מרק.
- טבע בתוצאות אמביוולנטיות - הכנסות מעל הצפי, הרווח מתחת לתחזית
- טבע החדשה - יותר מוצרים מקוריים מאשר גנריקה; האם זה יתבטא במחיר המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשביל טבע מדובר בחדשות מאוד טובות. משקיעים רבים מתעלמים מהשקעה בטבע על רקע החשש כי התביעות מולה הן נעלם ענק שעלול להכביד ואף למוטט את החברה. סך התביעות בקשר למשככי הכאבים עולה על 20 מיליארד דולר. השווי של החברה הוא 10.5 מיליארד דולר - כלומר, 20 מיליארד דולר זה מכת מוות לטבע. אבל התובעים לא רוצים שטבע תמות. טבע חיה שווה להם הרבה יותר כסף. אלמלא פרדו היתה חברה גוססת, היה ניתן לקבל ממנה סכום גבוה יותר.
אז נראה שהסיכויים כעת לפשרה עולים, אם כי חשוב להבהיר שמבחינה רשמית שום דבר לא השתנה. הממשל לא התייחס לחברות האחרות שקשורות לפרשה וגם החברות עצמן לא דיווחו על התקדמות לפשרה. מעבר לכך, יש אלפי תביעות ולמרות שצעד של הממשל למעין איחודן לתביעה אחת גדולה במקרה של פרדו, לא בטוח שזה יהיה אפשרי במקרים אחרים. פרדו כאמור היתה סוג של "מת מהלך" והיה אינטרס לסיים מהר את העניין.
ועדיין גם בהינתן שהתובעים והנתבעים ישבו והתדיינו בעבר על פשרה, סביר מאוד שתהיה התקדמות בעניין. השאלה איך זה ישפיע על טבע?
קשה להעריך את היקף הפשרה, אבל נחזיר אתכם שנה לאחור. אז בעיצומו של המשפט מול פרדו, ניסו החברות האחרות להגיע לפשרה מול התובעים. טבע שייצרה ושיווקה תרופות כאלו והיתה על פי האישומים, חלק מהמנגנון של השיווק האגרסיבי של תרופות ממכרות, הציעה פשרה בסדר גודל של 12-15 מיליארד דולר, בהמשך זה על פי פרסומים שונים סכום הפשרה הוכפל.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדובר בעלות שתסופק בתרופות, בעיקר למכורים לכדורים אלו, על פני עשר שנים. במילים אחרות, לא מדובר בעלות אמיתית/ כספית לטבע, אלא בשווי ההטבה שהיא תספק לחולים. מעבר לכך, דובר על אספקה על פני 10 שנים. אגב, זה גם ההסכם מול פרדו.
המשמעות היא שבמונחים כלכליים מדובר על עלות נמוכה יותר משמעותית. אם הפשרה תהיה על סכום של 12-15 מיליארד בתרופות עתידיות, העלות האמיתית היא 2-3 מיליארד דולר. אם מדובר על סכום כפול, העלות תהיה 4 מיליארד עד 6 מיליארד דולר. כסף גדול, אבל לא כזה שימוטט את טבע שגם כך היקף החוב נטו שלה מסתכם ב-24 מיליארד דולר.
פשרה כזו, היא עדיין לא פתרון כל הבעיות המשפטיות של טבע. החברה מעורבת גם בפרשת תיאום המחירים. שם הממשל האמריקאי בודק שורה של חברות גנריות, ולאחרונה היו שם הסכמי פשרה של מספר חברות מול הממשל. גם כאן, נראה שטבע תצטרך להכניס את היד לכיס, ועדיין זה לא יהיה סכום שיוציא אותה מהמשחק.
אלו הבעיות המשפטיות הגדולות. במישור העסקי טבע נלחמת מול ירידה במכירות הקופקסון, אך התוצאות ברבעונים האחרונים עומדות בציפיות. על פניו, טבע נסחרת במחיר מפתה - מכפיל רווח של כ-3.5-4, אבל לזה יש להוסיף את העלויות השנתיות של הסכמי הפשרה (אם בכלל יהיו) ואת הסיכון שלא יהיו הסכמי פשרה ואז העתיד באמת לוט בערפל.
- 6.תוהה 22/10/2020 16:20הגב לתגובה זווימשיך למכור את התרופות הממכרות תחת כותרת "תועלת הציבור" בשביל להמשיך להרוויח מהחברה. כל התהליך מנוהל ע"י קבוצת עו"ד קאניבאלים שמעניין אותם לשים יד על ניהול החברה, ולהזרים לעצמם רווחי עתק מאותן התרופות הממכרות שבגינן החברה נקנסה מלכחתחילה. אז... שלא יעבדו עליכם....
- 5.מנדי 22/10/2020 13:48הגב לתגובה זושורטיסטים מוכנים?
- 4.שי 22/10/2020 11:28הגב לתגובה זוטבע שווה אפס.
- 3.משה 22/10/2020 11:02הגב לתגובה זונראה שבקרוב יודיעו על מתווה פשרה , רואים כמה המניה מחכה לפרוץ בחוזקה אתמול היה הפרומו במסחר המקדים בארה"ב , הדוח יכה את התחזיות וטבע תרוץ ותסגור פערים.. גם הצד הטכני תומך לחא ספק.
- 2.דברו איתי ב 90 דולר.....אני מחכה בשקט (ל"ת)רפאל 22/10/2020 09:59הגב לתגובה זו
- 1.שורה תחתונה?? הכל נשאר כשהיה (ל"ת)משה 22/10/2020 09:45הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
