לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

סקטור התעופה לא יחזור לעצמו עד 2023; אלא אם בואינג תצליח להסביר לציבור שהמטוס נקי מקורונה - זה יכול להצליח

ענקית התעופה בואינג יוצאת בקמפיין לימודי לציבור, כדי להחזיר את הביטחון ואת האמון. הציבור כבר צמא לטוס, אז יכול להיות שזה יעבוד מהר ממה שחושבים
ארז ליבנה | (17)

לא צריך להיות בעל חוש ראייה חד במיוחד, כדי לראות את הפגיעה הקשה שספג סקטור התעופה העולמי. רק סגירות השמיים של מדינות גרמו לאובדן של מיליארדים, אבל אז באה המכה האמיתית - אף אחד שפוי, שאין לו הכרח, לא רוצה לעלות על מטוס. על אוטובוס לא רוצים - אז להיות כלוא בגוש ברזל מעופף עם עוד עשרות אנשים, שכל אחד מהם הוא נשא פוטנציאלי? לא סביר בעליל. 

אבל בואינג (סימול: BA), שעוד לפני המגפה קרטעה בשל פיאסקו הבואינג 737MAX, החליטה כי היא פותחת "יוזמה לאמון הנוסעים", בניסיון ללמד אנשים על הדרכים בהן חברות התעופה מתמודדות עם מניעת הדבקה. יותר מזה, היא מינתה את סמנכ"ל הטרנספורמציה הדיגיטלית בחברה, מייק דילייני, כדי שיעמוד במשימה למציאת הנוסחה שתביא לצמצום הסיכונים להידבקות בתעופה. 

זו משימה לא פשוטה בכלל. בעוד שורות אלה נכתבות, אפילו חברות התעופה, הרגולטורים ובהנהלות שדות התעופה, עוד לא ממש יודעים מה המשמעויות הכלכליות ומה הסטנדרט שצריך בכל מטוס ושדה, כדי לשמור על בטיחות הנוסעים וצוות האוויר והקרקע. יש הרבה החלטות גם. אילו סוגים של כימיקלים ישמשו לחיטוי המטוסים, איך לבדוק טמפרטורות - ולא פחות חשוב, אי אפשר לדעת לאיזה יעדים ניתן להגיע? בכל מקרה, מתנהלים דיונים על כל הנושאים הללו.

אבל מה שבבואינג מתכננים זה בכלל ללמד את הנוסעים על המטוס עצמו. כלומר, על הסרקולציה והחיטוי שעובר האוויר במזגנים. המטוסים החדישים ביותר מגיעים עם מזגנים מיוחדים שמסוגלים לפלטר למעלה מ-99.9% מהרעלנים באוויר - כולל וירוסים - כשהמערכת כל הזמן מתחדשת באוויר מבחוץ. 

בראיון שהעניק למגזין בארונס, ראש מערך פיתוח מוצרים בבואינג, ג'ים האס, אמר כי הוא בטוח לגמרי באיכות האוויר בתוך המטוס בגלל שלוש סיבות. הראשונה, הכנסת אוויר מהחוץ. השנייה, אופן זרימת האוויר שמגיע מבטן המטוס בצורה אחידה לכל חלקי תאי הישיבה ושלישית היא תחלופת האוויר הגבוהה, שמתבטאת בתחלופה של עד 3 דקות לכל תא הנוסעים. בבואינג גם מדגישים את המובן מאליו, שכל טיסה יקפידו על הפרדה של 2 מטרים, ישימו מסכות, אלכוג'ל וכפפות ועוד ועוד. 

"סקטור התעופה לא יחזור לעצמו לפחות עד 2023"

יפה, נחמד, אבל לא מרגיע במיוחד. ראשית, מטוסים היו בין מפיצי המחלה המרכזיים בעולם - יחד עם הקרוזים. שנית, לא כל המטוסים מאובזרים במזגנים החדישים, מה שאומר שזה יכול להשית הוצאות עצומות על חברות התעופה - כשיחד עם כל האמצעים האחרים הנדרשים והירידה בנפח נוסעים במטוס יביאו לעליית מחירי התעופה. נגמרו ימי ה-50 דולר לברלין. לחברות יש כל כך הרבה הוצאות כיום, שכל דבר פרט לעלייה מסיבית של עשרות אם לא מאות אחוזים במחירי הכרטיסים. 

שלישית, זה לא משנה אם הנשיא דונלד טראמפ, נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין יעלו כרגע על מטוס - הציבור לוקח את הזמן שלו. הוא מבין שאף אחד לא יודע. אבל וחש/וב להפנים זאת - הציבור רוצה לחזור לחיים הרגילים, הציבור רוצה לפצות את עצמו על החופשה שהתבטלה, הציבור יחזור לטוס, השאלה כמה ומתי?

קיראו עוד ב"גלובל"

בלי קשר, הציבור גם מבין שאנחנו במיתון, כנראה חמור יחסית והציבור יחסוך בהוצאות יקרות, אולי גם בטיסות. העשירים של וול סטריט אולי לא מרגישים את זה, אבל כל היתר כן. לכן על הלוקסוס של התעופה רבים וטובים יוותרו, עד שהכלכלה תתרומם מחדש. 

בוול סטריט ובתעשיית התעופה לא מעריכים שנחזור לכמות הנוסעים והטיסות של 2019 בשנים הקרובות ולא יודעים כיצד תיראה ההתאוששות. במחקר שערכו במכון Vertical, צוין כי איגוד התעופה הבינ"ל צופה כי לא נחזור לרמות הקודמות עד 2023 לפחות. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ישראלית 01/06/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
    זה לא נכון.. במטוס נדבקים אפילו פחות בגלל סירוקלציית אוויר טובה. זה האנשים שהגיעו למדינות והפיצו מחלות. והרבה רוצים לטוס למדינות בטוחות! מה ההבדל בין להיות בארץ או במדינה עם תחלואה נמוכה?
  • 15.
    הטיסה לשום מקום תהיה הכי פפולארית בתקופה הזו (ל"ת)
    דוד לוי 25/05/2020 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הלוו 25/05/2020 05:25
    הגב לתגובה זו
    איפה הוכחה לטענה שמטוסים בין מפיצי המחלה? נתון תומך? מחקר? לגבי כל היתר נשמעו טענות שאנשים יחששו לחזור לים ,למשרדים לפארקים למסעדות ולמלונות בפועל אנחנו רואים שזה לא קרה...גם למטוסים אין ולא יהיה שום חשש. הפגיעה אם תהיה זה רק בדל אמצעי בטחון מוגברים ואו כללי בידוד לאחר חזרה מחול...כל היתר ייפתר מעצמו ...אגב אף אחד כבר לא מדבר על 2 מטר בטיסה זה שטות שלא תקרה בשום אופן
  • 13.
    חזי 24/05/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
    לא כדאי לטוס בשביל כמה ימים ואחר כך להכנס לבידוד ל 14 יום.מי ישלם לנו על חצי חודש חופש? הממשלה?המעביד?תעשו חשבון לבד.
  • 12.
    הברבור הירוק 24/05/2020 06:59
    הגב לתגובה זו
    כדאי להשקיע היום בחברות התעופה הטובות באלה שמקבלות סיוע ממשלתי כמו דלתא לופטאנזה אם תוך 3 שניפ ההשקעה תוכפל עשיתים עיסקה נהדרת
  • 11.
    מומחה לקנוניות 24/05/2020 02:36
    הגב לתגובה זו
    ז"א 99 אחוז ויותר מהסיפור בתקשורת הוא בלוף.
  • 10.
    טסים לאילת עם האוטו. (ל"ת)
    דוד 23/05/2020 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שי 23/05/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    איפה אתם חיים ביזפורטל??? אז נכון שהווליום לא יחזור מיד להיות כמו שהיה,אבל אל תשכחו שמספיק שהאמונה קיימת בקרב הציבור,וזה מה שייקבע בסוף
  • פרשנדתא 24/05/2020 06:35
    הגב לתגובה זו
    תהיה חזרה איטית מאוד לטיסות. ואם יהיה גל שני...
  • 8.
    גושטר 23/05/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    רק עובדי מדינה, מקבלי פנסיה תקציבית וטייקונים יכולים להרשות לעצמם לטוס.
  • 7.
    עד סוף השנה הכל חוזר לעצמו 23/05/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
    עד סוף השנה הכל חוזר לעצמו
  • 6.
    כלכלה עולמית = בית קברות = הדפסת כסף בכמות בלתי מוגבלת עשירי ו ול סטריט חופרים קבר ענק לכלכלה העולמית טראמפ חייב להיבחר לנשיאות אז אין גבול לכל תעלול וכולם שותקים בדרך להלוויה של הכלכלה העולמית (ל"ת)
    פפה 23/05/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סם 23/05/2020 13:32
    הגב לתגובה זו
    המטוס הוא המדביק מס 1 ראו הוזהרתם שמרו על בריאותכם
  • 4.
    עוזי התותח 23/05/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    במבנים חדישים עם מעטפת זכוכית ומיזוג מרכזי מסוכן יותר לשהות בהם מאשר במטוס חדיש. אין חלונות והאוויר משותף לכל יושבי הבניין.
  • 3.
    אבי 23/05/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    מתבססת על כלום
  • 2.
    שמוליק 23/05/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
    ובקיץ לא תהיה קורונה באירופה וארהב. ועד לגל הבא בסתיו יהיו חיסונים וטיפולים.
  • 1.
    הנביא 23/05/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    עד 2023 אפשר לשלש את הכסף ואף יותר מכך, וזה דיי ודאי. מה רע?
פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה ביציבות; מניות הקוונטים צנחו, פלנטיר ירדה ב-3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט לאחר חג המולד הסתיים ביציבות יחסית, כאשר המדדים המרכזיים נסחרו סמוך לרמות השיא ההיסטוריות שלהם. התנודתיות הייתה מוגבלת ומחזורי המסחר נמוכים בכ־50% מהממוצע החודשי, על רקע חזרת המשקיעים ליום מסחר קצר ודליל. למרות זאת, נתונים המעידים על חוסן כלכלי המשיכו לתמוך בציפיות חיוביות לרווחי החברות. הנאסד״ק ירד ב-0.1%, הדאו וה-S&P סיימו סביב ה-0.

אנבידיה בלטה בעליות לאחר שחתמה על הסכם רישוי עם סטארט־אפ בתחום הבינה המלאכותית, ופריפורט־מקמורן הובילה את מניות חומרי הגלם על רקע זינוק נוסף במחירי הזהב לשיא חדש.

בשוק האג"ח נרשמה פעילות מצומצמת. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות כמעט שלא השתנו, כאשר אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 4.14%. עם זאת, שוק האג"ח נמצא בדרכו לשנה הטובה ביותר מאז 2020, לאחר שלוש הורדות ריבית שביצע הפדרל ריזרב. במקביל, הדולר סיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז יוני.

המשקיעים ממשיכים לבחון האם השוק יצליח להשלים את “ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, הנמשך מחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ועד תחילת השנה החדשה. היסטורית, תקופה חיובית זו נוטה לבשר גם על המשך עליות בינואר ובמהלך השנה שלאחר מכן, והקרבה של המדדים לרמות עגולות הגבירה את ההערכות לניסיון פריצה נוסף כלפי מעלה.

בעוד שוקי המניות, האג"ח והמט"ח נותרו שקטים יחסית, שוק המתכות היקרות המשיך לרשום עליות חדות. זהב, כסף ופלטינה האריכו ראלי היסטורי, שנתמך ברכישות של בנקים מרכזיים, זרימות לקרנות סל וציפיות להמשך הקלה מוניטרית. אנליסטים מציינים כי העליות במתכות אף עקפו את ביצועי שוק המניות מאז תחילת שוק השוורים ב־2022, ומעלים שאלות לגבי רמות התמחור והסיכון גם מחוץ לעולם מניות ה־AI.