החוב העולמי - מעל 250 טריליון דולר
החוב העולמי בשיא של מעל 250 טריליון דולר - כך עולה מדו"ח של המכון הבינלאומי למימון.
החוב גדל בקצב של כ-5% בשנה, והסיבה ברורה - הריבית נמוכה, האשראי בעולם זול. הריביות הנמוכות מקלות על הציבור לקחת מימון לרכישת דירות ולצריכה שוטפת, ובמקביל התאגידים מגדילים את המימון במטרה לייצר תשואה גבוה יותר על ההון שלהם.
הגידול המשמעותי ביותר באשראי נרשם בארה"ב וסין. על פי הערכת המכון הבינלאומי למימון החוב הכולל בסוף השנה יעלה על 255 טריליון דולר.
איך אפשר לשלם חוב כזה?
החוב הזה אמנם מדיר שינה מנגידים ברחבי העולם, אבל לא צריך להחזיר אותו מחר בבוקר. האמת שהתרחיש הצפוי וניתן להבין זאת גם מהעבר, הוא גלגול של החוב. העסקים מגלגלים חובות מתקופה לתקופה. הבעיה תהיה כאשר היקף הביטחונות ירד (שווי הביטחונות יירד בהתאם) וכאשר הריבית תעלה ויהיה קשה יותר לשלם את החוב ולשרת את החוב.
כך או אחרת, יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, ג'רום פאואל, לא ממש מודאג - פאואל אמר כי אינו רואה סימנים לבועות ובכלל לסכנות ולמיתון.
- 10.אורי 18/11/2019 00:11הגב לתגובה זוהמנכ"ל עובד לתקופה ידועה מראש, תמיד מרוויח משכורת שמנה, דואג שבמשמרת שלו המצב רק "יראה" טוב, ולא מעניין אותו בשיט מה יהיה אחריו. טוב לא יכול לצאת מזה. העיקר שאתם רצים להצביע ואשכרה עדיין מאמינים שמשהו ישתנה.
- 9.חקי חיון 17/11/2019 17:32הגב לתגובה זוחקי חיון , קיים רק מכשיר אחד לפתור את כל הבעיות הכלכליות של האנושות. חקיקת חוק עולמי לשמיטת חובות , כלומר מוחקים את כל החובות בעולם ובמקביל מלאימים את כל הכספים הפרטיים בעולם ובמקביל מלאימים את כל העסקים בעולם כולל כל הקונצרנים והתאגידים וחברות בינלאומיות ענקיות . ומרגע זה ואילך כל בן אדם עובד בעולמנו ירוויח אך אלף דולרים בחודש. לא יהיו עשירים ולא יהיו עניים ואף אחד לא יהיה חייב לאף אחד. גם כל הנשים והאנשים בעולם שחייבים כסף איש לרעהו או איש לבן משפחתו גם כל החובות הללו נמחקים לחלוטין.
- עמוס 18/11/2019 14:02הגב לתגובה זובשביל מה לעבוד או לחסוך אם שום דבר לא יהיה שלי ותמיד "ידאגו לי". איזה כיף שהכסף צומח על העצים .... אבל מי יקטוף אותו מהעצים אם אף אחד לא רוצה לעבוד.
- אחד 18/11/2019 11:34הגב לתגובה זורכוש שלי חשוב לי לעת זקנה.
- 8.כותבי תרחישים 17/11/2019 14:44הגב לתגובה זוהבחירות מעכבות את התוכניות של הגינגי-חתנו היה כאן החודש גם ארצות המפרץ בענין- זה יכול לעזור לטרמפ אל תגידו לא ידענו
- 7.כותבי תרחישים 17/11/2019 14:39הגב לתגובה זוהממ תיכנן והגיש לשר הבטחון-תוכניות לגשרי חציה על תעלת סואץ- חצי שנה לפני המלחמה הממ -שם דגש ::סביב תאריך הבחירות לנשיאות שימו לב לראש ערית ניו יורק- לשעבר
- 6.שיקח אשראי זול ויקנה משקפיים (ל"ת)אורן 17/11/2019 11:19הגב לתגובה זו
- 5.איגור 17/11/2019 11:00הגב לתגובה זוחשבתה שהוא יגיד? "לא הצלחנו להעלות ריבית והאופציה היחידה שלנו להמשיך להדפיס כסף"?
- 4.לא הבנתם 17/11/2019 09:03הגב לתגובה זורק מיחזור בריבית נמוכה. מגלגלים ומדפיסים ככה נמשיך עוד מאה שנה ומי יעצור את זה? כנראה שאף אחד כי לא רוצים ירידות במשמרת של כל נשיא
- 3.כולם מחכים ליום הדין.... בינתיים הכל סבבא! (ל"ת)אני 17/11/2019 07:42הגב לתגובה זו
- 2.למי חייבים את כל זה אם רוב המדינות העשירות חייבות? (ל"ת)שלמה 16/11/2019 23:11הגב לתגובה זו
- למשקיעים ולעצמם (ל"ת)איגור 17/11/2019 11:01הגב לתגובה זו
- 1.בועה -פוףהיא תתפוצץ והרבה יבכו . (ל"ת)אנונימי 16/11/2019 22:22הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
