בואינג
צילום: טוויטר

אפסייד של 30% - בואינג מקבלת המלצת קנייה

האנליסטים ברוטשילד & קו מזהים תפנית חיובית במצב החברה ומעריכים שהשיפור בייצור ובתזרים הופך אותה להשקעה אטרקטיבית; במקביל, ההתרסקות הקטלנית של הדרימליינר בהודו החזיר את שאלת הבטיחות של דגמי החברה למרכז הבמה, בדיוק כשהחברה מנסה לשקם את שמה

רוי שיינמן | (1)

מניית בואינג זקופצת היום והיא בין הבולטות בעליות במדד דאו ג'ונס, בעקבות המלצת קנייה חדשה והעלאת מחיר יעד מצד חברת רוטשילד & קו רדבורן. האנליסטים טוענים כי החברה מציגה תפנית חיובית לאחר שנים של משברים, אך במקביל, הטרגדיה הקשה בהודו מחזירה לקדמת הבמה את סימני השאלה סביב הבטיחות של מטוסי החברה.


בדוח שפרסמה רוטשילד & קו רדבורן, נכתב כי לאחר שנים של תקלות, עיכובים וניהול בעייתי, נראה שבואינג מתייצבת מחדש. "החברה מציגה שיפור ניכר באספקטים הפיננסיים, התרבות הארגונית, הבטיחות התעשייתית ותהליכי העבודה לצד האצה בייצור", ציינו האנליסטים. לדעתם, אלו סיבות לבחינה מחודשת של המניה בשוק.


החברה מעריכה כי קצב מסירות גבוה מהצפוי של מטוסי ה-737 וה-787 עשוי להוסיף לבואינג רווח תזרימי שנתי נטו של כ-1.7 מיליארד דולר מעבר לתחזיות הקיימות. לפי התחזית שלהם, תזרים המזומנים החופשי של בואינג עשוי לעבור את השיא ההיסטורי של 13.6 מיליארד דולר משנת 2018 ולהגיע ליותר מ-14 מיליארד דולר עד סוף העשור. בהתאמה, מחיר היעד למניה הועלה מ-180 דולר ל-275 דולר, מחיר המשקף אפסייד של כ-30% על מחיר השוק.


זו לא ההמלצה החיובית היחידה על בואינג מהתקופה האחרונה. בתחילת יוני העלה גם בנק אוף אמריקה את דירוגו לחברה והעלה את מחיר היעד, תוך שהוא מציין את תפקידה של בואינג כ"קלף מיקוח" מועדף על ממשל טראמפ בהסכמי סחר עם מדינות זרות, מה שמחזק את מעמדה כחברת ייצור אסטרטגית בעלת ערך לאומי. 


בתוך כך, מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, ציין בסוף מאי כי ייצור מטוסי ה-737 MAX מתקרב ל-38 מטוסים בחודש - שהוא הגבול העליון שקבעה רשות התעופה הפדרלית (FAA). החברה שואפת להעלות את המכסה ל-47 מטוסים בחודש עד סוף השנה. במקביל, ייצור מטוסי ה-787 צפוי לעלות מ-5 ל-7 יחידות חודשיות, לאחר סיום החקירה הרגולטורית המקיפה עם ה-FAA.


כאמור, למרות האופטימיות בשוק, עננה כבדה מרחפת מעל בואינג בעקבות ההתרסקות טרגית שאירעה ב-12 ביוני. מטוס דרימליינר מדגם 787 של חברת אייר אינדיה התרסק זמן קצר לאחר ההמראה מאחמדאבאד שבמערב הודו. על פי הדיווחים, 260 בני אדם נהרגו באסון ורק אדם אחד מתוך 242 הנוסעים ואנשי הצוות שרד. החקירה הרשמית עדיין נמשכת, אך ההערכות הראשוניות מצביעות על תקלה בדחף המנוע, שיוצר על ידי GE Aerospace. מקור התקלה עדיין לא אושר, אך כבר כעת האסון מציף מחדש את הסוגיות סביב בטיחות הדגם ובפרט לאחר רצף של תקלות שפקדו את בואינג בשנים האחרונות.


בעקבות ההתרסקות, בחרו גם בואינג וגם GE Aerospace שלא להשתתף השנה בסלון האווירי בפריז, מהלך חריג בשוק שבו נוכחות בתערוכות מהסוג הזה מהווה חלק קריטי מהמאמצים השיווקיים והתדמיתיים של חברות תעופה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


ביום חמישי האחרון הצליחו החוקרים להוריד את נתוני הקופסה השחורה של המטוס, והם צפויים להוות כלי מרכזי בפענוח הסיבות לאסון. בינתיים, בעוד המשקיעים מתמקדים באפשרות לשיפור תזרימי ובחיזוק הייצור, הקהילה הבינלאומית עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות סביב הבטיחות של דגמי בואינג. המניה נסחרת כעת לפי שווי של 160 מיליארד דולר אחרי עלייה של 20% מתחילת השנה ושל 16% בשנה האחרונה. מכפיל הרווח העתידי של המניה הוא כ-51.

מניית בואינג בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תחשבו שוב על מה ולמה בואיינג עולה (ל"ת)
    אנונימיYL 28/06/2025 20:05
    הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

לארי סמרס (יוטיוב)לארי סמרס (יוטיוב)

לארי סאמרס פורש מדירקטוריון OpenAI בעקבות חשיפת תכתובות עם ג'פרי אפשטיין

שר האוצר האמריקאי לשעבר ואחת הדמויות המשפיעות בעשורים האחרונים על המדיניות הכלכלית העולמית, לארי סאמרס, נאלץ לפרוש מהנהלת OpenAI בעקבות חשיפת מיילים בינו לבין ג'פרי אפשטיין



מנדי הניג |
נושאים בכתבה לארי סאמרס OpenAI


לארי סאמרס מופיע בחשיפת המיילים  של ג'פרי אפשטיין והקשר הבעייתי הזה מרחיק אותו מהזירה. אחרי שאתמול הוא הודיע  כי בכוונתו להפסיק את כלל התחייבויותיו הציבוריות, כעת הוא מוסיף גם את תפקידו כדירקטור בחברת הבינה המלאכותית OpenAI. סאמרס היה שר האוצר האמריקאי והוא אחת הדמויות המשפיעות בעשורים האחרונים על המדיניות הכלכלית העולמית.

אפשטיין שהתאבד בכלא הוא עבריין מין שפעל גם עם אנשי עסקים ופוליטיקאים. אין חשד לפלילים במעשיו של סאמרס עצמו, אבל עצם הקשר עם אפשטיין יוצר בעיה תדמיתית במיוחד כשמדובר בגוף כמו OpenAI שחייב לשמור על תדמית טהורה, שכן הוא מנסה להציג עצמו כאובייקטיבי, כלא פוגע וכנטול אינטרסים. אחרת, הרגולטור ינסה לעצור אותו. 

בדוברות של OpenAI מיהרו לפרסם תגובה רשמית, שבה נאמר כי הדירקטוריון מכבד את החלטתו של סאמרס ומודה לו על תרומתו לאורך כהונתו. לפי לשון ההודעה, החברה מעריכה את נקודת המבט שהביא עמו ומכירה בחשיבות הניסיון שהוא צבר לאורך השנים בתחומי כלכלה, ממשל ומדיניות ציבורית.

ובכל זאת, לא ניתן להתעלם מהתזמון: OpenAI מתמודדת בתקופה האחרונה עם לחצים גוברים מצד רגולטורים, התקשורת והציבור,  במיוחד לאור העיסוק הגובר בהשפעות של בינה מלאכותית על החברה, שוק העבודה, פרטיות ואפילו פוליטיקה עולמית. לכן, כל זיקה לאישיות שנויה במחלוקת, גם אם עקיפה, נחשבת לרגישה מאוד. 

סאמרס: מהפסגה הכלכלית לעין הסערה

סאמרס, בן 70, נחשב לאחד מהקולות הדומיננטיים בעיצוב מדיניות מוניטרית וכלכלית בארה"ב. הוא כיהן כשר האוצר בתקופת ממשל קלינטון, עמד בראש מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא אובמה, והיה נשיא אוניברסיטת הרווארד. בשנים האחרונות הפך לדמות מחוזרת בקרב חברות טכנולוגיה, בין השאר בשל פרספקטיבה רחבה שמחברת בין רגולציה, שווקים, חדשנות והשפעות מקרו־כלכליות.