מאסק טסלה
צילום: טוויטר

אילון מאסק וה-DOGE יחסכו 150 מיליארד דולר בשנה - האם זה משמעותי לארה"ב

אילון מאסק הסביר אתמול כמה ה-DOGE צפוי לחסוך בשנה. לארה"ב גירעון שנתי של קרוב ל-2 טריליון דולר בשנה והיא משלמת ריבית בסדר גודל של 950 מיליארד דולר בשנה - זו הסיבה שטראמפ לא יכול להסתמך רק על DOGE ומעלה את המכסים

רוי שיינמן | (7)

אילון מאסק, ראש מחלקת היעילות הממשלתית (DOGE), הכריז בישיבת הקבינט על תוכנית שאפתנית לחסוך 150 מיליארד דולר בתקציב הממשלתי בשנת הכספים 2026. ההכרזה, שנמסרה בנוכחות הנשיא דונלד טראמפ וחברי הקבינט, התמקדה בצמצום בזבוז ומרמה, תוך הבטחה לשיפור השירותים לאזרחים האמריקאים.

מאסק גם רמז על התקדמות ביוזמת "כרטיס הזהב" של טראמפ, שתציע מסלול לאזרחות, וצפויה להפוך למציאות בקרוב.

ואיך יחסכו 150 מיליארד דולר? "חלק מהדברים פשוט מגוחכים, כמו תשלומי ביטוח אבטלה לאנשים שעוד לא נולדו", אמר מאסק בהומור, תוך שהוא מדגיש כי הזדמנויות החיסכון נמצאות בכל פינה. לדבריו, "זה כמו סביבה עשירה במטרות – פשוט הולכים לכל כיוון ומוצאים בזבוז".

החיסכון המיוחל, לפי מאסק, לא רק יצמצם את ההוצאות, אלא גם ישפר את השירותים לאזרחים. "אנחנו מבטיחים שהכסף של משלמי המיסים ינוצל בצורה הגיונית והוגנת", הוא הוסיף. מאסק שיבח את חברי הקבינט ואת צוות ה-DOGE על עבודתם הקשה, וציין כי הם "חכמים, חרוצים ומשתמשים בטכנולוגיה מתקדמת" כדי לאתר הזדמנויות לחיסכון ש"אף אחד לא היה חושב עליהן".


האם זה משמעותי לתקציב? 

התקציב הפדרלי של ארצות הברית הוא אחד הגדולים בעולם, והוא מורכב מהכנסות (בעיקר ממסים) והוצאות על תוכניות ממשלתיות, ריבית על החוב, ותחומים נוספים. בשנת הכספים 2024, שהסתיימה ב-30 בספטמבר 2024, התקציב כלל: הכנסות: כ-4.9 טריליון דולר, בעיקר ממס הכנסה פרטי, מס חברות, ומסי שכר.הוצאות: כ-6.8 טריליון דולר, המיועדות לתוכניות חובה (כמו ביטוח לאומי, מדיקר ומדיקייד), תוכניות שיקוליות (כמו תשתיות, חינוך וביטחון), וריבית על החוב הציבורי.

לתקציב 2025, ההערכות מצביעות על הוצאות של כ-6.9-7 טריליון דולר והכנסות של כ-5 טריליון דולר. עבור 2026, התחזיות תלויות במדיניות הממשל החדש של טראמפ, אך ההערכות המוקדמות מדברות על הוצאות דומות של כ-7 טריליון דולר. במילים פשוטות, תקציב הממשלה הפדרלית הוא ענק, ו-150 מיליארד דולר מהווים כ-2.1%-2.3% מההוצאות השנתיות הצפויות ב-2026. זהו סכום משמעותי, אך לא מהפכני בהקשר התקציבי הכולל.

הגירעון השנתי: תמונת המצב

הגירעון התקציבי הוא ההפרש בין ההוצאות להכנסות, וכאשר ההוצאות גבוהות יותר, הממשלה נאלצת ללוות כספים, מה שמגדיל את החוב הלאומי. ב-2024 הגירעון השנתי הסתכם בכ-1.8 טריליון דולר, עלייה של 8% לעומת 1.7 טריליון דולר ב-2023. זהו הגירעון השלישי בגודלו בהיסטוריה האמריקאית, אחרי שיאים בתקופת הקורונה ב-2020 (3.1 טריליון דולר) וב-2021 (2.8 טריליון דולר).

השנה צפוי הגירעון לעמוד על כ-1.9 טריליון דולר, המהווה כ-6.2% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP). הסיבות לגירעון כוללות עלייה בהוצאות על ריבית החוב (כ-950 מיליארד דולר), תוכניות חובה כמו ביטוח לאומי (1.5 טריליון דולר) ומדיקר (1.1 טריליון דולר), וצמיחה מתונה בהכנסות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה הבאה הגירעון צפוי להישאר ברמות דומות, כ-1.8-2 טריליון דולר, תלוי בהחלטות על קיצוצים או השקעות חדשות. בהשוואה לגירעון, חיסכון של 150 מיליארד דולר יכול לצמצם את הגירעון השנתי ב-2026 בכ-7.5%-8.5%, בהנחה שהגירעון יישאר סביב 1.8-2 טריליון דולר. זהו צמצום משמעותי, אך לא כזה שיסגור את הפער התקציבי או ישנה באופן דרמטי את מסלול החוב הלאומי.


גם מול הוצאות הריבית של ארה"ב שמסתכמות ב-950 מיליון דולר, מדובר בחיסכון יחסית קטן. הוא כמובן חשוב, אבל ארה"ב משלמת ריבית של 950 מיליארד דולר על החובות שלה, היא צריכה זעזוע כדי לשפר את מצבה הכלכלי, ה-DOGE זה נחמד אבל צריך להיות משהו גדול פי כמה. זו הסיבה שטראמפ הולך על המכסים. שם נמצא כסף גול. 


כרטיס הזהב: מסלול לאזרחות מתקרב


במהלך הדיון, מאסק התייחס גם ליוזמת "כרטיס הזהב" של טראמפ, תוכנית שנויה במחלוקת שמציעה מסלול לאזרחות אמריקאית בתמורה להשקעות כספיות משמעותיות. לדבריו, התוכנית מתקדמת במהירות, והיא צפויה להפוך למבצעית "תוך שבוע בערך". מאסק תיאר את היוזמה כ"מרגשת" וציין כי היא מהווה "עניין גדול" עבור ארצות הברית, שכן היא תמשוך אנשים עם "כישרון או עושר" שיתרמו לכלכלה. הנשיא טראמפ, שהשתתף בדיון, הוסיף כי כרטיס הזהב יהיה "מסלול לאזרחות" שיביא תועלת למדינה, תוך שמירה על תהליך סינון קפדני. היוזמה עוררה כבר עניין רב, אך גם ביקורת מצד מי שחוששים כי היא תעדיף בעלי הון על פני מהגרים אחרים.




תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוצי 12/04/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה מנוס מקיצוצי תקציב וזה אולי יחכה לנשיא הבא באמצע המיתון הגדול
  • 5.
    לרון 12/04/2025 09:58
    הגב לתגובה זו
    אך אינני מאמיןהכל יחסי ציבורכשהעסק יוודע להיותו בול מה יגידו
  • 4.
    תעדיף בעלי הוןכשרון עלפי מהגרים אחרים בורים אלימים (ל"ת)
    השמאל מודאג חחח 12/04/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 12/04/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
    הם עדיין עובדים על הגדלה של החיסכון
  • 2.
    עד עתה 1.2 גירעון לשנה 2.4 98% מהתוצר (ל"ת)
    עושה חשבון 12/04/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 8 עד 9 אחוז מהתוצר (ל"ת)
    עושה חשבון 12/04/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 12/04/2025 07:49
    הגב לתגובה זו
    בנקים של המדינה ביזבוז כסף גדול ברגע שהישחררו אותם לידיים פרטיות ההכנסות ממיסים לארהב היגדלו משמעותית
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.