כדי להתמודד עם המכסים: פרארי תעלה מחירים ב-10%
יצרנית רכבי היוקרה אמנם אשררה היום את התחזיות שלה אך החליטה לנקוט בצעד מעורר מחלוקת כדי להתמודד עם המכסים שארצות הברית צפויה להטיל בשבוע הבא; הצעד פגע במכירות?
יצרנית רכבי היוקרה פרארי Ferrari 0.11% הודיעה היום כי היא תעלה את המחירים של שורת דגמים ב-10%, בתגובה למכסים החדשים של ארה"ב על רכבים. על פי ההערכות, המשמעות היא תוספת של עד 50,000 דולר למחיר של דגם פרארי טיפוסי.
יצרנית הרכבים האיטלקית, אמרה כי המחירים יישארו ללא שינוי עבור כל המכוניות שייובאו לפני ה-2 באפריל. לאחר מכן, "התנאים המסחריים" עבור שלוש ממשפחות הדגמים שלה - פרארי 296, SF90 ורומא - "יישארו ללא שינוי", אמרה החברה בהודעה. עם זאת, הדגמים הפופולריים יותר שלה, כולל רכב השטח Purosangue, ה-12Cilindiri וה-F80, יזכו לעליות מחירים של עד 10%. עבור ה-Purosangue, שמתחיל בכ-430,000 דולר, העלאת המחיר מסתכמת בכ-43,000 דולר. עבור המהדורה המוגבלת של F80, שמתחיל במעל 3.5 מיליון דולר, העלייה תוסיף יותר מ-350,000 דולר לתג המחיר.
ההחלטה של החברה מגיעה לאחר שאתמול הכריז נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ על הטלת מכסים בשיעור של 25% ,על כל המכוניות שאינן מתוצרת ארה"ב. עבור פרארי מדובר במכה משמעותית, שכן היא מייצרת את כל המכוניות שלה במפעל שלה באיטליה. עם זאת, כלל לא ברור מה תהיה ההשפעה של המכסים על מכירות פרארי, מכיוון שכבר קיימת רשימת המתנה של יותר משנה לרוב כלי הרכב שלה. ורוכשי פרארי בדרך כלל עשירים מספיק כדי לספוג בקלות את העליות המחירים.
פרארי גם אמרה היום שהיא "מאשרת את היעדים הפיננסיים שלה לשנת 2025", אך הוסיפה כי קיים "סיכון פוטנציאלי של השפעה שלילית של 0.5% על שולי הרווחיות". מנכ"ל פרארי, בנדטו וינה, אמר לפני מספר שבועות כי למרות שרוכשי פרארי הם עשירים, החברה צריכה להיות רגישה להעברת יותר מדי מהעלות הנוספת של המכסים. "כשאנחנו מסתכלים על הלקוח, אנחנו רואים שהאנשים האלה צריכים לעבוד כדי לקנות פרארי", אמר. "אנחנו צריכים לכבד אותם. כי מבחינתנו, הדבר הכי חשוב הוא הלקוח. אז אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מתייחסים אליהם בצורה הנכונה".
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
