"רוצים לתת לכלכלה לצאת מהמשבר – תהיה העלאת מיסים"
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון השתתף היום בוועידת ה-MUNI EXPO של מרכז השלטון המקומי והתייחס למגוון נושאים כלכליים בוערים שעל הפרק. בין היתר התייחס לבעיית מחירי הנדל"ן, לגירועון המבני ולהשקעות שהמדינה צריכה לקחת כדי לעודד צמיחה עתידית.
ירון הסביר את המחשבה של הבנק בהתמודדות עם הקורונה. "בתחילת אירוע הקורונה אמרתי לעזוב את הגירעון ובאמת, עכשיו, ביציאה שלנו מהאירוע, נצטרך לטפל בגירעון המבני. הממשלה קיבלה את המלצתנו לא לטפל בשנת 21' ו-22' כי אנחנו רוצים לתת לכלכלה עכשיו את כל יכולת לצאת מהמשבר", אמר.
"ב-10 שנים הבאות אנחנו חושבים שצריכים להיכנס להשקעות ארוכות טווח של 3 אחוזי תוצר. נושאי החינוך עוד לא נכנסו לתקציב הנוכחי ואני חושב שזה סופר חשוב שזה יתבצע בתקציב 23' ואילך ולכן חלק מההשקעות האלה יגיעו לפתחנו בשנים הבאות", המשיך והוסיף כי "אנחנו בעד השקעות כמו המטרו, הן ימשיכו אבל הן לא ישלמו לגמרי את עצמן. לכן נצטרך לעשות ניווט מושכל של התייעלות בסקטור בנושא גבייה וגם העלאת מיסים מסוימת"
בנוסף, ירון התייחס למחירי הנדל"ן ואמר כי הבעיה רק החריפה בשנתיים האחרונות בשל אירועי הקורונה. "צריך להבין, אין פה מטה קסם שיפתור את הבעיה במכה, הבעיה המרכזית היא בעיית היצע. אנחנו ברוכים בביקושים גדולים בין היתר בגלל פריון וזה מביא לביקושים בריאים. מנגד הבעיה הבסיסית היא בעיית ההיצע. ולא רק שבעיית ההיצע הייתה קיימת לאורך השנים היא החריפה בשנתיים האחרונות. לוקח זמן לשנות תווי כזה ויש מנעד שלם של פעילויות בתחום ההיצע התחלנו לעבוד עליהם כבר במאי.
- 5.מורי 20/10/2021 15:42הגב לתגובה זוכל המיסים . הכל כמעט הולך למשכורות של עובדי הציבור . הם שקונים דירות . הם שנהנים. הם ומקבלי הפנסיות התקציביות ויש כאלו בלי סוף. רוצה צמיחה כסח להם את הפנסיות אחרת תקבל צמחיה לא צמיחה
- 4.רועי 20/10/2021 15:23הגב לתגובה זואבל אין בעיה של הציעה יש בעיה שהקבלנים קונים דירות מהקבלנים פשע מאורגן בחסות החוק הרצת עגל הנדלן
- 3.בנק ישראל - מוסד מיותר לחלוטין ואף מזיק! (ל"ת)רבקה 20/10/2021 13:41הגב לתגובה זו
- 2.8 20/10/2021 12:11הגב לתגובה זושודדות מעט ויושבות בבית סוהר. לעומתן הפוליטיקאים, כולל הנגיד המדופלם, שודד הרבה ויושב בהיכלי השררה.
- 1.ברק 20/10/2021 12:06הגב לתגובה זוומיתון מהסוג שיפגע קשה בהייטק. מיתון גיפלציוני אגב שהדולר יעלה בו מאוד. וגם במצב הנוכח עם המיסים הגבוהיםי אנחנו כבר בצד היורד של עקומת פיליפס אם הטיפשים יעשו את זה הכנסות הממשלה יקטנו ואיתן הכלכלה הישראלית שתכנס למיתון יותר קשה. הממשלה שלנו מורכבת מטיפשים שהולכים לגרום לאסון. אני מקווה שעד מאי הם יבינו שלא כדאי להעלות מיסים...
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
