פרשנות סעיף 19(4) לחוק מיסוי מקרקעין לעניין דחיית יום המכירה בעסקת קומבינציה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ו"ע 25800/13 1. רותם שני יזמות והשקעות בע"מ; 2. רותם שני אחזקות בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז

תקציר ו"ע 25800/13

1. רותם שני יזמות והשקעות בע"מ; 2. רותם שני אחזקות בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז

חברה רכשה מקרקעין במסגרת עסקת קומבינציה. לבקשת המוכרים ועל פי הוראת סעיף 19(4) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), דחה המשיב את "יום המכירה" עד למועד סיום בנייתן או מכירתן, על פי המוקדם, של דירות התמורה אשר המוכרים, בעלי המקרקעין, זכאים לקבל לפי תנאי עסקת הקומבינציה. החברה הרוכשת העבירה את זכויותיה במקרקעין על פי עסקת הקומבינציה לצד ג' (חברה אחרת) אשר השלים את ביצוע העסקה, כולל בניית דירות המגורים ומסירתן למוכרים. כמו כן, מכר אותו צד ג' את דירות המגורים השייכות לו לצדדים רביעיים, וזאת עוד בטרם הושלמה בנייתן ובטרם הגיע יום המכירה שנדחה. נשאלת השאלה אם העברת הזכויות במקרקעין במהלך תקופת הביניים (בטרם הגיע "יום המכירה הנדחה") היא בבחינת "אירוע מס" אם לאו.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

-------------------------------------------------------

ביום 11.12.2005 חתמה העוררת מס' 1 (להלן: "יזמות") על הסכם לרכישת חלק מזכויות במקרקעין במסגרת עסקת קומבינציה שלפיה התחייבה לתת למוכרים שירותי בנייה (להלן: "העסקה"). ביום 11.1.2006 הגישה יזמות דיווח לרשויות המס בגין העסקה, ובמסגרתו ביקשה דחיית יום המכירה לפי הוראות סעיף 19(4) לחוק. בקשתה של העוררת מס' 1 אושרה, וזאת עד לקבלת טופס 4. ביום 3.1.2010 התקבל טופס 4 אצל העוררת מס' 1. יזמות העבירה את זכויותיה האובליגטוריות בעסקה לעוררת מס' 2 (להלן: "אחזקות"), המוחזקת ב-100% על ידי יזמות. בפועל, העוררת מס' 2 בנתה את הפרויקט ואף מכרה את דירות המגורים השייכות לה בעסקה. אין מחלוקת כי העוררת מס' 2 מימשה את ההסכם, הוציאה את היתר הבנייה הסופי, שילמה את התמורה למוכרים, העניקה שירותי בנייה למוכרים וקיבלה טופס 50 מפקיד השומה.

בשנים 2009-2007, עוד בטרם סיום הבנייה ביום 3.1.2010, דיווחה אחזקות על מכירות של "דירות על הנייר" (קרי דירות מגורים השייכות לקבלן לפי עסקת הקומבינציה אשר טרם נבנו). רוכשי דירות המגורים מטעמה נדרשו לשלם מס רכישה, והכול בטרם התגבשות "יום המכירה" אשר נקבע לפי סעיף 19(4) בחוק. ביום 21.6.2012 החליט המשיב כי העוררת מס' 1 מכרה את זכויותיה במקרקעין לעוררת מס' 2 בתמורה שנקבעה לסך של 6,610,000 ש"ח, וקבע את יום הרכישה ל-4.1.2010. המשיב הוסיף לסכום המס הפרשי הצמדה וריבית, ואף הטיל "קנס בגין אי הצהרה במועד" בסך של 376,770 ש"ח.

העוררות סבורות כי בתקופת הביניים שבין יום עריכת ההסכם לבין "יום המכירה" הדחוי לאור סעיף 19(4) בחוק, אין עסקינן בזכויות במקרקעין במובן החוק, ולכן גם העברה ומסחור בזכויות הנדונות אינם ניתנים למיסוי על פי החוק עד לקיום התנאי שבסעיף 19(4) לחוק. מדובר בזכויות אובליגטוריות שאינן נתונות למרות החוק. לשיטתן, דחיית "יום המכירה" יוצרת "חלל" שבו ניתן לבצע עסקאות ללא חיוב במסים על פי החוק. לחלופין, יש כאן רק מכירת אופציה ויש למסותה בהתאם.

לעומתן, המשיב סבור כי דחיית "יום המכירה" נעשתה לצורך "חישוב השבח והמס" כפי שנקבע בסעיף 19(4) בחוק, ויש בו רק דחייה של "אירוע מס" ספציפי המתייחס לעסקה שבין המוכרים לקבלן - הרוכש, ואף זאת לפי בחירת המוכר. כל עסקה נוספת שנעשית בין הקונה לבין צד ג' כלשהו חוסה תחת מרות החוק, והיא אינה נהנית מההקלות שבסעיף 19(4) לחוק. לעניין האופציה סבור המשיב כי אין במקרה דנן מכירה של אופציה.

דיון

-----

תכלית סעיף 19(4) לחוק הייתה להקל עם המוכר שאינו מקבל תמורה ב"יום המכירה" אלא רק בסיום הבנייה, כאשר המוכר יכול למכור מוצר מוגמר (דירת מגורים). המחוקק סבר שיש להקל עם הקושי התזרימי בהכנסות המוכר על ידי דחיית "אירוע המס" כפי שנקבע בסעיף זה "לצורך חישוב השבח והמס". יש לקבל את שיטת המשיב שלפיה דחיית יום המכירה, אין בה כדי לאיין (כעמדת העוררות) עסקאות נוספות בזכויות במקרקעין, הנעשות בתקופה שבין החתימה על ההסכם ועד "יום המכירה" לפי סעיף 19(4) לחוק. אילו היה הדבר אפשרי, היה נפתח פתח רחב לתכנוני מס לא לגיטימיים שבהם יידחה יום המכירה מתוך כוונה לאפשר לקבלן לבצע בתקופת ביניים זו עסקאות נוספות בזכויות במקרקעין שאותן רכש, וזאת ללא כל חבות במס. לא לכך התכוון המחוקק.

ההסדר הקבוע בסעיף 19(4) לחוק עניינו דחיית "יום המכירה" ודחיית מועד "אירוע המס" שמכוחו יחויבו בעלי הקרקע בתשלום מס שבח מקרקעין, ואין תכליתו לאיין את אירועי המס הפירותיים נשואי המכירות של הקבלן. מכאן שאירועי המס הפירותיים של הקבלן בתקופת הביניים, כמוסבר לעיל, ממוסים היות שאין להם קשר לתכלית דחיית אירוע המס לבעל הקרקע. כאשר בתקופת הביניים מבצע הקבלן עסקאות הוא חייב במס פירותי, ומתקיים אירוע מס של מכירת זכויות במקרקעין אשר פרק ב' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 חל עליהן, ולפיכך הוא זכאי לפטור לפי סעיף 50 לחוק והרוכש חייב במס רכישה לפי החוק.

הטענה כי זכויות אובליגטוריות אינן נושא למיסוי על פי החוק מקוממת ומטרידה. זכויות כאלה הן זכויות הנובעות מהתחייבות חוזית. בסיס המס הוא "מכירה" של "זכות במקרקעין" לאור סעיף 6(א) לחוק. אין חולק כי תכלית החוק היא לתפוס ברשתו לא רק זכויות קנייניות אלא גם זכויות אובליגטוריות. בחינת ההגדרות שבסעיף 1 לחוק מלמדת כי כל הזכויות על פי חוזה הן לכאורה "זכות במקרקעין" במובן החוק, להבדיל מחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969.

העוררות קיבלו לידן למצער מכוח הסכם הקומבינציה "הרשאה להשתמש במקרקעין שניתן לראותה מבחינת תוכנה בעלות או חכירה", והראיה לכך - הן נהגו במקרקעין "מנהג בעלים" עוד בטרם הגיע "יום המכירה הנדחה". כך למשל הן נקטו פעולות לקבלת היתרי בנייה על שמותיהן, הן קיבלו חזקה במקרקעין ופעלו לפיתוחם. לא למותר לציין בהקשר זה כי חברת אחזקות בנתה דירות מגורים על המקרקעין בהתאם להסכם הקומבינציה עוד לפני "יום המכירה הנדחה", ואף מכרה את דירותיה לצדדים שלישיים.

בנסיבות אלה ולנוכח ההגדרות הקבועות בסעיף 1 לחוק, נקבע כי החל ממועד כריתת הסכם הקומבינציה רכשה חברת יזמות "זכויות במקרקעין". לפיכך, העברתן של זכויות אלה מחברת יזמות לחברת אחזקות - מהווה אף היא מכירה של "זכויות במקרקעין", אף שבוצעה בתקופת הביניים שבין יום כריתת הסכם הקומבינציה לבין "יום המכירה הנדחה".

לטענה החלופית של העוררות בדבר מכירת אופציה מיזמות לאחזקות אין משמעות אמתית. אין כל מחלוקת כי העוררות העבירו ביניהן את כל הזכויות והחובות על פי הסכם הקומבינציה. התמורה המלאה שעברה בין העוררות היא מתן שירותי הבנייה לבניית דירות המגורים שיקבלו בעלי הקרקע. לקיומה של אופציה נדרשים תנאים מינימליים. באף אחד מההסכמים שבין העוררות לבין המוכרים לא נמצא הסדר למתן אופציה הכולל בתוכו את התנאים הנדרשים לקיום הסכם אופציה.

תוצאה

--------

הערר נדחה. העוררות חויבו בהוצאות בסך 25,000 ש"ח.

בוועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין שליד בית המשפט המחוזי מרכז

לפני כב' השופט ב' ארנון והחברים ד' מרגליות וד' שמואלביץ

ניתן ב-11.9.2014

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum

מתי הריבית תתחיל לרדת?

הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.      


אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%

האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%,  אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה


שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו. 


הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.


השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

טיל SM3 (RTX)טיל SM3 (RTX)

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים

הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר 

רן קידר |
נושאים בכתבה טיל בליסטי

המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.

המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.  


הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות


הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב. 

הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.

במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.

מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.