ביטוח לאומי - פטור למתגייס
"מתגייס" הוא מי שמתגייס לצה"ל לשירות סדיר או מתחיל לשרת בשירות לאומי לפני שמלאו לו 21 שנים.
בהמשך למאמר "הרחבת הפטור לדוחה גיוס או שירות לאומי", הרינו להביא לידיעתכם כי המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") פרסם ביום 26.11.2013 חוזר המפרט את תנאי ותחולת הפטור למתגייס עד גיל 21 שאינו עובד שכיר ואינו עובד עצמאי, והכנסתו אינה עולה על 5% מהשכר הממוצע במשק (441 ש"ח לחודש בשנת 2013).
מי נחשב מתגייס
"מתגייס" הוא מי שמתגייס לצה"ל לשירות סדיר או מתחיל לשרת בשירות לאומי לפני שמלאו לו 21 שנים.
המצב החוקי לאחר התיקון
1. מבוטח שהגיע לגיל 18 לאחר 1.8.2013 פטור מדמי ביטוח מגיל 18 ועד יום הגיוס.
2. מבוטח שהגיע לגיל 18 לפני 1.8.2013 ומועד גיוסו לאחר 1.8.2013, פטור מדמי ביטוח מאוגוסט 2013 ועד מועד הגיוס. בתקופה שעד 1.8.2013 הוא פטור מדמי ביטוח לפי החוק בתוקף עד 31.7.2013, כמוסבר להלן.
3. מבוטח שהגיע לגיל 18 בין 1.9.2011 ועד 31.7.2013 פטור מדמי ביטוח בכל תקופת היותו תלמיד על יסודי, ו/או תלמיד בהכשרה מקצועית, ו/או למשך כל תקופת לימודיו במכינה קדם צבאית, במסגרת שוחרות, במסגרת עתודה טכנולוגית וכן בתקופה שבה התנדב בשנת שירות למטרה לאומית או ציבורית המוכרת על ידי משרד הביטחון.
נוסף על כל התקופות המוזכרות לעיל הוא פטור גם עד 12 חודשים רצופים או שלא רצופים עד מועד הגיוס.
במקרים שבהם המבוטח זכאי לפטור האמור וחויב בדמי ביטוח לפני חודש 8/2013, עליו לשלוח את אישור הלימודים ו/או ההתנדבות למל"ל לשם עדכון הפטור באופן ידני.
4. מבוטח שהגיע לגיל 18 לפני 1.9.2011 היה פטור מדמי ביטוח בתקופת היותו תלמיד על יסודי ו/או בהכשרה מקצועית, ועוד 12 חודשים רצופים או שלא רצופים, עד מועד הגיוס.
להלן דוגמה מתוך החוזר:
מבוטח יליד 12/1993 הגיע לגיל 18 בחודש 12/2011. למבוטח הוזן במחשב הביטוח הלאומי עיסוק חייל חובה החל מחודש 11/2014 (לפני גיל 21).
עד ליום 30.6.2012 היה המבוטח תלמיד על יסודי.
מבוטח זה פטור מדמי ביטוח בתקופות הבאות:
מגיל 18 ועד יוני 2012 פטור כתלמיד על יסודי.
מיולי 2012 ועד יוני 2013 פטור במסגרת הפטור עד 12 חודשים למי שאינו עובד ואין לו הכנסות.
בחודש יולי 2013 חויב המבוטח בתשלום דמי ביטוח מכיוון שמיצה את הפטור. החל מאוגוסט 2013 ועד לחודש הגיוס יהיה פטור במסגרת הפטור החדש.
הכותבים - ממיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס - פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט)

שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
