מנוע השנה בעולם: 1.0 ליטר אקובוסט של פורד, שוב

המנוע של פורד זוכה, בפעם השנייה ברציפות, בתואר הנכסף. גם אודי וב.מ.וו/PSA משחזרות הישג בגזרת ה-1.6 ליטר
עמרי ספיר |

1.0 ליטר אקובוסט של פורד. זכייה שנייה ברציפות

עוד חוזר הניגון: בתחרות מנוע השנה בעולם 2013, שנערכה השבוע בגרמניה, זכה מנוע ה-1.0 ליטר אקובוסט של פורד. זוהי הזכייה השנייה ברציפות של אותו המנוע, לאחר שבשנה שעברה הוא קטף גם את קטגוריות 'המנוע החדש של השנה' ו'המנוע הכי טוב מתחת ל-1.0 ליטר' (את האחרונה הוא קטף גם השנה). למעשה, הזוכות חזרו על עצמן גם בקטגוריות אחרות. כך, למשל, בקטגוריית ה-1-1.4 ליטר זכה מנוע ה-TSI בנפח 1.4 ליטר של פולקסווגן אשר מגיע בגולף החדשה עם מערכת להפסקת פעולתם של חלק מהצילינדרים (ACT). גם בשנה שעברה זכה מנוע ה-TSI בנפח 1.4 ליטר באותה קטגוריה.
 

גם בקטגוריות אחרות ניתן לראות זכיות שחוזרות על עצמן מהשנה שעברה. בקטגוריית המנועים בנפח 1.4-1.8 ליטר זוכה פעם נוספת מנוע ה-1.6 טורבו של ב.מ.וו, שפותח עם פיג'ו-סיטרואן ומשמש את דגמי כל החברות (גם מיני, כמובן). ב.מ.וו גם "משלימה סרייה" עם זכייה בקטגוריית ה-1.8-2.0 ליטר עם מנוע ה-2.0 ליטר שלה שזוכה, שוב, בפעם השנייה ברציפות. בקטגוריית ה-2.0-2.5 ליטר זוכה מחומש הצילינדרים של אודי בנפח 2.5 ליטר (TFSI). גם הוא עושה זאת שנה שנייה ברציפות.

בקטגוריית המנוע הירוק של השנה זוכה הפעם פיאט, עם מנוע CNG (גז דחוס) כפול צילינדרים. זהו הניצחון הראשון בהיסטוריית התחרות למנוע שעושה שימוש בגז. בין הזוכים בקטגוריות הנותרות תמצאו את ה-2.7 ליטר של פורשה, 3.8 ליטר של מקלארן (MP4-12C) ואת ה-6.3 של פרארי – שזוכה בתארים 'מנוע הביצועים של השנה' ובקטגוריית ה-4.0 ליטר ומעלה (זכייה שלישית ברציפות לפרארי בקטגוריות הללו).
 
 
ה-V8 של מקלארן

תחרות מנוע השנה הבינלאומית 2013 – המנצחים
מנוע השנה: פורד 1.0 ליטר אקובוסט
המנוע החדש של השנה: פולקסווגן 1.4 ליטר TSI (פולקסווגן גולף)
המנוע הירוק של השנה: פיאט טווין-אייר CNG
מנוע הביצועים של השנה: פרארי V12 בנפח 6.3 ליטר (פרארי F12 ברלינטה)
מנוע השנה – 1.0 ליטר ומטה: פורד 1.0 ליטר אקובוסט
1.0-1.4 ליטר: פולקסווגן 1.4 ליטר TSI
1.4-1.8 ליטר: ב.מ.וו/פיג'ו-סיטרואן 1.6 ליטר טורבו
1.8-2.0 ליטר: ב.מ.וו 2.0 ליטר טורבו
2.0-2.5 ליטר: אודי 2.5 ליטר TFSI
2.5-3.0 ליטר: פורשה 2.7 ליטר (פורשה בוקסטר וקאיימן)
3.0-4.0 ליטר: מקלארן 3.8 ליטר V8
4.0 ליטר ומעלה: פרארי V12 בנפח 6.3 ליטר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.