מנוע השנה בעולם: 1.0 ליטר אקובוסט של פורד, שוב

המנוע של פורד זוכה, בפעם השנייה ברציפות, בתואר הנכסף. גם אודי וב.מ.וו/PSA משחזרות הישג בגזרת ה-1.6 ליטר
עמרי ספיר |

1.0 ליטר אקובוסט של פורד. זכייה שנייה ברציפות

עוד חוזר הניגון: בתחרות מנוע השנה בעולם 2013, שנערכה השבוע בגרמניה, זכה מנוע ה-1.0 ליטר אקובוסט של פורד. זוהי הזכייה השנייה ברציפות של אותו המנוע, לאחר שבשנה שעברה הוא קטף גם את קטגוריות 'המנוע החדש של השנה' ו'המנוע הכי טוב מתחת ל-1.0 ליטר' (את האחרונה הוא קטף גם השנה). למעשה, הזוכות חזרו על עצמן גם בקטגוריות אחרות. כך, למשל, בקטגוריית ה-1-1.4 ליטר זכה מנוע ה-TSI בנפח 1.4 ליטר של פולקסווגן אשר מגיע בגולף החדשה עם מערכת להפסקת פעולתם של חלק מהצילינדרים (ACT). גם בשנה שעברה זכה מנוע ה-TSI בנפח 1.4 ליטר באותה קטגוריה.
 

גם בקטגוריות אחרות ניתן לראות זכיות שחוזרות על עצמן מהשנה שעברה. בקטגוריית המנועים בנפח 1.4-1.8 ליטר זוכה פעם נוספת מנוע ה-1.6 טורבו של ב.מ.וו, שפותח עם פיג'ו-סיטרואן ומשמש את דגמי כל החברות (גם מיני, כמובן). ב.מ.וו גם "משלימה סרייה" עם זכייה בקטגוריית ה-1.8-2.0 ליטר עם מנוע ה-2.0 ליטר שלה שזוכה, שוב, בפעם השנייה ברציפות. בקטגוריית ה-2.0-2.5 ליטר זוכה מחומש הצילינדרים של אודי בנפח 2.5 ליטר (TFSI). גם הוא עושה זאת שנה שנייה ברציפות.

בקטגוריית המנוע הירוק של השנה זוכה הפעם פיאט, עם מנוע CNG (גז דחוס) כפול צילינדרים. זהו הניצחון הראשון בהיסטוריית התחרות למנוע שעושה שימוש בגז. בין הזוכים בקטגוריות הנותרות תמצאו את ה-2.7 ליטר של פורשה, 3.8 ליטר של מקלארן (MP4-12C) ואת ה-6.3 של פרארי – שזוכה בתארים 'מנוע הביצועים של השנה' ובקטגוריית ה-4.0 ליטר ומעלה (זכייה שלישית ברציפות לפרארי בקטגוריות הללו).
 
 
ה-V8 של מקלארן

תחרות מנוע השנה הבינלאומית 2013 – המנצחים
מנוע השנה: פורד 1.0 ליטר אקובוסט
המנוע החדש של השנה: פולקסווגן 1.4 ליטר TSI (פולקסווגן גולף)
המנוע הירוק של השנה: פיאט טווין-אייר CNG
מנוע הביצועים של השנה: פרארי V12 בנפח 6.3 ליטר (פרארי F12 ברלינטה)
מנוע השנה – 1.0 ליטר ומטה: פורד 1.0 ליטר אקובוסט
1.0-1.4 ליטר: פולקסווגן 1.4 ליטר TSI
1.4-1.8 ליטר: ב.מ.וו/פיג'ו-סיטרואן 1.6 ליטר טורבו
1.8-2.0 ליטר: ב.מ.וו 2.0 ליטר טורבו
2.0-2.5 ליטר: אודי 2.5 ליטר TFSI
2.5-3.0 ליטר: פורשה 2.7 ליטר (פורשה בוקסטר וקאיימן)
3.0-4.0 ליטר: מקלארן 3.8 ליטר V8
4.0 ליטר ומעלה: פרארי V12 בנפח 6.3 ליטר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.