רכבי הפנאי הזולים בישראל

הרבה שינויים, חידושים והוזלות התרחשו בקטגורית רכבי הפנאי הלוהטת. תמונת מצב
עמרי ספיר |

קטגוריית רכבי הפנאי, מכל הגדלים אבל בעיקר הקטנים, רותחת. היא מהבודדות שמציגות צמיחה מתמשכת במכירות, כשהצטרפותם של כלים חדשים לצד ירידה במחירים עוזרת לרכבי הפנאי לתפוס נתח שוק שהיה שייך לאחרים עד כה. כיום, רכבי הפנאי הקומפקטיים נחשבים לתחליף הולם למכונית משפחתית (גדולה ואף קומפקטית) – עם מראה קשוח יותר, יוקרתי יותר ואם לקרוא לסטיגמה בשמה – רכבי פוזה.
אז מה קרה כאן לאחרונה? טויוטה ראב 4 התעדכן ושודרג בשביל לעמוד בקצב של המתחרים; פורד קוגה נחת פה כדי להצטרף למערכה; מאזדה CX-5 כבר הספיק לקטוף את כתר ההובלה (יש, אגב, מבחן השוואתי גדול בגיליון אפריל של המגזין); יונדאי ix35, הנמכר ביותר בקטגוריה לשנת 2012, זכה לגרסת בסיס חדשה ב-150,000 שקלים, כדי לעזור לו לחזור לפסגה.

 


הפחתה של כ-15,000 שקלים היא אכן משמעותית, אבל היא אינה הופכת את ה-ix35 לברירה הכי זולה בתחום הפנאי. קצת פשרות – בגודל, באבזור, בתיבת ההילוכים או ביחידת ההנעה – וגם אתם, ומשפחתכם, תוכלו להשתייך למועדון הפנאי הנחשק. אז מיהם רכבי הפנאי הכי זולים בישראל כיום?


1. סקודה יטי

גרסה: 1.2 ליטר TSI ידני, אמבישן, 2x4

מחיר: 118,000 שקלים

רכב הפנאי הקומפקטי של סקודה מבוסס על הגולף (הקודמת) ונראה יותר כמו מכונית קומפקטית מוגבההת מאשר כמו רכב פנאי פרופר. העיצוב דווקא נאה ומעניין ופחות קשוח ומאיים מחבריו לקטגוריה. גרסת הבסיס מגיעה עם מנוע ה-1.2 ליטר TSI של קונצרן פולקסווגן, שקצת מתקשה במתן תנופה נאותה ואין ממש מה לצפות מהיכולת בשטח ללא ההנעה הכפולה. אבל כשמוסיפים למשוואה את תיבת ההילוכים הידנית מקבלים את רכב הפנאי הזול בישראל, במחיר של תת-משפחתית ממוצעת.

 

 


2. ניסאן ג'וק

גרסה: 1.6 ליטר ידני, 2x4

מחיר: 120,000 שקלים

מה לא נאמר על הג'וק, שהפך לקטגוריה בפני עצמו וסוחף אחריו את כל התעשייה, שמנסה למצוא לו מתחרים. הוא מבוסס על פלפורמת המיני של ניסאן ומציע מראה אופנתי במיוחד. גם המחיר מצליח להיות אטרקטיבי למדי למרות המיקום הגבוה במדד הנחשקות. אבל בתור רכב מיני-פנאי, הוא מצריך פשרה גדולה בשם הקוטן – עם מרווח פנים מצומצם. תא המטען קטן גם כן, איכות החומרים אינה מצטיינת ואין בכלל מה לדבר על יכולת שטח. אבל עם תג מחיר של 120,000 שקלים, הוא יכול להוות רכב שני במשפחה – ועם הצלחה לא מתווכחים. בגרסת הבסיס האוטומטית, אגב, הג'וק הוא רכב הפנאי האוטומטי הזול בישראל – עם תג מחיר של 133,200 שקלים.

 

 


3. ניסאן קשקאי

גרסה: 1.6 ליטר ידני, 2x4

מחיר: 127,000 שקלים

במובן מסוים, הקשקאי הוא רכב הפנאי הראשון ברשימה שמשתייך לקבוצת הפנאי הקומפקטי הקלאסי שבגינו נתכנסנו כאן. הוא גם הוותיק ביותר מבין מתחריו, שזכו לגלגולים עדכניים לאחרונה (פחות או יותר), וישנן שמועות על הצגת דור חדש עוד השנה. בשנה שעברה הושקה בארץ גרסת בסיס חדשה עם מנוע 1.6 ליטר (אותו מנוע מהג'וק שבסעיף הקודם) ותיבה ידנית. המחיר שנוצר מהשילוב – 127,000 שקלים – הופך את הקשקאי המזדקן לחבילה שעודנה כדאית.

 

 


4. מיצובישי אאוטלנדר

גרסה: 2.0 ליטר ידני, 5 מושבים, 2x4

מחיר: 145,000 שקלים

הדור החדש של האאוטלנדר נחת כאן לפני מספר חודשים כשהוא מבוסס על פלטפורמת קודמו, אך הוא קל וחסכוני משמעותית ממנו. העיצוב, לעומת זאת, פחות צעיר ודינאמי ונראה במקום זאת, כבד ואנמי. מצד שני, יש לו עדת אוהדים ובגרסת הבסיס, שהיא אמנם הידנית הכי יקרה שלנו ברשימה להיום, הוא מציע חבילה לא רעה.

 

 


5. יונדאי ix35

גרסה: 2.0 ליטר אוטומטי, 'פריים אדישן', 2x4

מחיר: 150,000 שקלים

רבות נאמר על רכב הפנאי הקומפקטי והמצליח של יונדאי. בזכות עיצוב מושך, אבזור טוב ומחירים אטרקטיביים, הוא גם היה להצלחה המכירתית של 2012 בתחומו. כדי להתמודד עם שפע החידושים בשוק, הציגה היבואנית המקומית של יונדאי גרסת בסיס חדשה עם אותה יחידת הנעה מוכרת ותיבת הילוכים אוטומטית. הוויתור, כפי שמשתמע מכך, נעשה באבזור – אך המצב לא נורא כמו שזה נשמע. סך הכל חישוקים קלים, מערכת מולטימדיה וקצת עיטורים.

 

 


המספר הנוסף: סוזוקי SX4 / פיאט סדיצ'י

מחירים: 108,000-130,000 שקלים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות

מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.

לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב. 

אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.

מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים? 

אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל. 

אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.  

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב

על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'

רן קידר |

תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.

"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.


"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.


"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.

ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.