בחירות 2013: באילו מכוניות בוחרים ראשי המדינות וידאו

באילו מכוניות נוסעים או מוסעים האנשים החשובים בעולם? האם יש קונצנזוס לגבי המכונית המושלמת לתפקיד?
דין אפפל |

כולנו יודעים שלהיות נשיא, ראש ממשלה או שליט של מדינה זאת עבודה קשה ומסוכנת. בשביל להקל מעט על אותם נבחרים (לאו דווקא מבחירות חופשיות) בוחר כל אחד מהם את המכונית המתאימה ביותר לתפקיד. לכל אחד יש דרישות משלו, בטיחות, נוחות, מרווח פנימי, פינוק, עיצוב ראוותני או כל תירוץ אחר שיגרום לו לבחור בבחירת ליבו. אז לכל מי שמתלבט ולא יודע איזה פתק לשים בקלפי הנה הבחירות שעשו כמה מנהיגי מדינות מסביב לעולם.
 

נציין כבר עכשיו שאין קונצנזוס על מכונית אחת בלבד. נכון שיש לא מעט מדינות שבחרו באותה מכונית אבל מצד שני, יש לא פחות מדינות שבחרו משהו אחר. אחד השיקולים הבולטים בבחירת רכב השרד הנכון הוא פטריוטיות, לטוב ולרע. אצל כולן, בכל אופן, נדמה שכסף לא מהווה בעיה, כי בשביל זה יש את משלמי המסים. חוץ מאשר בדובאי.
בישראל, אגב המכונית הרשמית של ראש הממשלה היא אודי A8 בגרסת בסיס גלגלים מוארך ומשוריינת ירי.

1. איטליה
אנחנו מקנאים במריו מונטי, ראש ממשלת איטליה. מ"אילוצים פטריוטיים" הוא נאלץ לנסוע במכונית הסאלון של מאזרטי, הקוואטרופורטה, שקיבלה מיגון ירי ליתר ביטחון. השילוב של עיצוב, התנהגות הכביש ורעש המנוע בטוח עוזרים לו לשכוח מידי פעם את הצרות הכלכליות במדינה. לעתים, כשהוא לא נוסע בקוואטרופורטה, הוא נאלץ להתנייד בלנצ'יה תזיס. באמת בחור מסכן.
 
 

2. אנגליה
בשנת 2002, לכבוד חגיגות 50 שנות שלטון של המלכה, בנתה בנטלי את הלימוזינה הזו – הסטייט לימוזין (State Limousine). המנוע בנפח 6.75 ליטר עם זוג מגדשי טורבו מפיק 400 כ"ס, לא שהמלכה באמת צריכה. מה שיותר רלוונטי עבורה הן המידות הנדיבות (622 ס"מ לאורך) לטובת מרווח במושב האחורי (384 ס"מ בסיס גלגלים), או הדלתות האחוריות שנפתחות ל-90 מעלות לטובת יציאה וכניסה נוחות. בנטלי גם דאגה למיגון ירי מלא למקרה הצורך.
 
 

3. ארצות הברית
הלימוזינה של הנשיא אובמה היא שיקוץ של תעשיית הרכב המקומית. היא מבוססת על שלדת משאית, שברולט זודיאק, והעיצוב הכללי מזכיר את קאדילק DTS. החלקים השונים מגיעים ממגוון דגמים של קאדליק כמו למשל הפנסים הקדמיים, מראות הצד וידיות הדלתות שמגיעים מהאסקלייד או הפנסים האחוריים מה-STS. כמובן שכל החבילה ממוגנת ירי ועלותה מוערכת בכ-300,000 דולר.
 
 

4. גרמניה
אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, היא פוליטיקאית אמיתית. למרות שהמכונית הרשמית שלה היא אודי A8 בגרסת W12 לה 500 כ"ס היא תדאג לא לקפח את המתחרות, ותיסע מידי פעם גם בב.מ.וו סדרה 7 או מרצדס S קלאס בשביל שכולם יהיו מרוצים. כולם חוץ מפורשה, שמכונית הסאלון שלה, הפאנאמרה, לא נמצאת בסבב.
 
 

5. דובאי
הכירו את השייח' מוחמד בין ראשיד אל מקטום – שליט הנסיכות הקטנה. למרות שה-G63 AMG שלו הוא התגלמות הסטריאוטיפ המקומי, לא יהיה לכם קשה לאתר את הרכב של השייח', מאחר והוא נושא את המספר '1' על לוחית הרישוי. ל-G קלאס שלו יש 537 כ"ס שאמורים להספיק לו להגיע ממקום למקום, אבל אם לא, הוא יוכל לשדרג לגרסת ה-G65 עם מנוע V12 כפול מגדשים ו-604 כ"ס. אגב הוא מחזיק אוסף של עוד כ-100 מכוניות נוספות, שחלילה לא ישתעמם.
 
 

6. דרום קוריאה
לי מיונג-באק (Lee Myung-bak), נשיא דרום קוריאה, נאלץ לנסוע בתוצרת המקומית. אבל אל תרחמו עליו. יונדאי אקווס (Equus) נבנתה להתחרות במיטב רכבי היוקרה מיפן וגרמניה. יונדאי בנתה, במיוחד בשבילו, 3 מכוניות משוריינות עם בסיס גלגלים ארוך ומנוע V8 בנפח 5.5 ליטר שמספק מעל ל-420 כ"ס (לא נמסר הספק מדויק), שאמורים לספק לו גאווה בתעשיית הרכב המקומית.
 
 

7. סין
זוהי הונגצ'י HQE (באנגלית – Hongqi, או 'הדגל האדום'). היא נבנתה לכבוד 60 שנות שלטון קומוניסטי בסין. ה-HQE מבוססת על שלדה של טויוטה לנד קרוזר מדור קודם והיא בעלת מנוע V12 מפיתוח סיני, לו 400 כ"ס ו-55 קג"מ. הסינים אוהבים מכוניות גדולות ועם אורך של 640 ס"מ, רוחב של 205 ס"מ ו-172 ס"מ לגובה גם יו"ר המפלגה הקומוניסטית לא יסבול מרגשי נחיתות. מי שמעוניין יכול לרכוש אחת לעצמו תמורת סכום צנוע של כ-440,000 דולר.
 
 

8. צרפת
כל נשיא רשאי לבחור איזו מכונית תשרת אותו בתנאי שהיא צרפתית. לסיטרואן היסטוריה מפוארת כמכונית שרד עוד מימי ה-DS המקורית. למרות יופייה ומיתוגה היוקרתי קשה להבין את בחירותו של פרנסואה הולנד בסיטרואן DS5 – היא צפופה יחסית מאחור ונוחות הנסיעה נוקשה – לא התכונות בהן התפרסמו המכוניות הצרפתיות. חוץ מלהיות מחובר לתעשייה המקומית, מוכיח נשיא צרפת שהוא מחובר גם לזמנים, כי ה-DS5 שלו היא היברידית.
 
 

9. רוסיה
מאז פירוק ברית המועצות מתניידים נשיאי וראשי ממשלת רוסיה על מיטב התוצרת הגרמנית. ולדימיר פוטין נוסע כיום על מרצדס S קלאס (S600) פולמן (Pullman) מוארכת וממוגנת ירי (כמה מפתיע). בחודשים האחרונים הודיע פוטין שהוא מעוניין להחליף את המרצדס בלימוזינה מתוצרת מקומית. חברת זיל (Zil), שייצרה בעבר את הלימוזינה של סטלין, שוקדת על הפיתוח.
 
 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.