האם מצבה של ארה"ב הגדולה מזכיר את מצבה של יוון הקטנה?
ממשל אובמה פועל בימים אלה על מנת לשכנע את הקונגרס לקבל את הצעתו להעלות את תקרת החוב. משרד האוצר מתריע כי אם הדמוקרטים והרפובליקנים לא יצליחו להגיע להסכמה בנושא, ארה"ב עומדת בפני חדלות פירעון ב-2 באוגוסט.
תקרת החוב של ארה"ב הינה 14.3 ד' טריליון כאשר החוב של ארה"ב צפוי להגיע לרמה זו באוגוסט. שר האוצר, גייתנר, דוחק בקונגרס להימנע מקטסטרופה כלכלית וההשלכות על השווקים מחדלות פירעון של ארה"ב.
בנוסף, סוכנויות הדירוג התריעו מפני הורדת דירוג לארה"ב מרמת ה-AAA. חדלות פירעון של ארה"ב תוביל בוודאות למשבר פיננסי נוסף שיאיים על מקומות העבודה והחסכונות של האמריקנים. הריבית תעלה בחדות והשווקים יפלו ביחד עם ערך הדולר וארה"ב תיגרר למיתון נוסף.
המחלוקת בין הדמוקרטים לרפובליקנים היא לגבי גובה ואופן הקיצוץ בהוצאות, בין השאר בתחום ביטוח הבריאות והעלאת המיסים. נראה כי קיים קושי להגיע להסכמה בין הצדדים בזמן כה קצר, וקיימת אפשרות כי הצדדים יגיעו להסכם זמני. הסכם "המיני דיל" יאפשר את העלאת החוב באופן זמני בכטריליון דולר, וידחה את ההחלטה לגבי הקיצוצים והעלאת המיסים עד לאחר הבחירות. סביר ביותר להניח כי שני הצדדים יאלצו להתפשר והסוגיה תרד מהפרק בשבועות הקרובים.
לכאורה מצבה של ארה"ב מזכיר את מצבה של יוון. עלייה מתמשכת בגרעון ובחוב, עליה בחששות המשקיעים, וכניסה ללופ של קיצוצים בתקציב, כל אלה מקשיים יותר על התאוששות וצמיחה. אך בפועל ארה"ב נמצאת במקום שונה לחלוטין מיוון. ארה"ב אינה תלויה באף אחד, אף ארגון או ממשלה אחרת.
ארה"ב יכולה תמיד להדפיס עוד דולרים ככל שתזדקק, היא מנפיקת המטבע. יוון צריכה תמיד לרסן את הוצאותיה וצריכה קודם לגייס כסף על מנת לממן פעולותיה. אין לה אוטונומיה מוניטרית והיא תלויה ב-ECB והחלטותיו לגבי גובה הריבית. היא אינה יכולה להפחית את המטבע שלה.
הממשל האמריקני יכול להדפיס כל כמות כסף החסרה לו ולפרוע את כל חובותיו. וורן באפט אומר "המזל של ארה"ב הוא שהחוב שלה בדולרים". אז למה בעצם אמריקה מודאגת? מכיוון שבמקרה של הדפסת כמויות גדולות של כסף ההשפעה תהייה היפר אינפלציה וירידה בערכו של הדולר בצורה דרסטית. "החדלות פירעון" של ארה"ב תהייה בצורת איבוד האמון של המשקיעים בכלכלה וגרירת המשק למיתון.
ארה"ב הגדילה את החוב והגירעון בצורה מסוכנת על מנת להניע את הכלכלה ולצאת מהמשבר והמיתון. הקונגרס וממשל אובמה יגיעו לאיזושהי הסכמה כזו או אחרת כנראה כבר בימים הקרובים לפני מועד ה-Deadline ב-2 באוגוסט.
בעבר, הקונגרס העלה את תקרת החוב 78 פעמים משנת 1960 ע"י העלאה קבועה, העלאה זמנית או שינוי הגדרת החוב. נציגי הקונגרס משתי המפלגות מבינים כי צעד זה הכרחי. לאחר כל המאמצים והפעולות לתמוך בכלכלה בשנים האחרונות נראה כי מקבלי ההחלטות ישכילו להגיע לפשרה בנושא מהותי זה.
אך גם לאחר העלאת תקרת החוב מצבה של הכלכלה עדין ועם סיום תוכניות התמריצים בסוף יוני הכלכלה צריכה להוכיח כי היא מספיק חזקה על מנת להמשיך ולהניע את "הגלגלים" בכוחות עצמה. זוהי בעצם השאלה המרכזית לגבי כלכלתה של ארה"ב.
לדעתי התמודדותה של הכלכלה עם סיום תוכנית התמריצים תהיה קשה ויהיה עליה להתגבר על מכשולים רבים. ההתמודדות הגדולה תהיה עם רמת האבטלה, שכבר עכשיו, עם סיום תוכנית התמריצים, מצביעה על עליה מסוימת לאחר תקופה של שיפור בתחום זה. עם רמת אבטלה גבוהה הצריכה תיפגע באופן ישיר, וללא צריכה פרטית חזקה יהיה קשה מאוד לכלכלה להתרומם ולצמוח.
- 12.אורי 14/07/2011 13:24הגב לתגובה זו" דומי" - אם יש כזו מילה בשפה העיברית ?
- 11.האם למכור עוד $ ? (ל"ת)דוד65 14/07/2011 09:54הגב לתגובה זו
- 10.איך זה ישפיע על גרמניה ? (ל"ת)פריאל 18 14/07/2011 09:53הגב לתגובה זו
- 9.את צודקת- ראי היום סך הגיוסים של אובמה (ל"ת)דסקש 82 14/07/2011 09:52הגב לתגובה זו
- 8.איזה כוסית יא ווארדי (ל"ת)משה 13/07/2011 23:27הגב לתגובה זו
- 7.שימשי 13/07/2011 23:20הגב לתגובה זומקצועי ומעשיר
- 6.הכותבת ראויה! (ל"ת)משה 13/07/2011 17:45הגב לתגובה זו
- 5.אמנון 13/07/2011 16:12הגב לתגובה זויש להם מדפסת משוכללת של דולרים והם יכולים, ומדפיסים כמה דולרים שהם רוצים מדי פעם צריך איזה אישור קטן מבית הנבחרים, אבל בשביל זה יש נשיא שישיג את האישור המתאים בקיצור באמריקה כמו באמריקה - הכל טוב. הסינים עובדים וימצרים האמריקאים צורכים את התמורה בדולר, שקיבלו הסינים, האמריקאים שוחקים עד דק דרך האגחים שהסינים קונים פטנט
- 4.נילי 13/07/2011 13:35הגב לתגובה זוהמזרח הרחוק, סופה יהיה פשיטת רגל. הרי מפעלים שנסגרים מאמללים אלפי משפחות ומפרים בכך את מאזן התשלומים. היחידים אבל היחידים שמרוויחים מזה אלה הם בעלי ההון וכל מיני אינטרסנטים בממשלה שמקבלים שוחד בעקיפין/.מישרין .
- 3.כתבה מאוזנת בהחלט. כל הכבוד !! (ל"ת)אלכס 13/07/2011 12:49הגב לתגובה זו
- 2.אביג 13/07/2011 12:31הגב לתגובה זולומר בפה מלא שאמריקה בתהליך מתקדם של פשיטת רגל ידועה מראש. ביניינו בין עצמנו זה מצב מתוכנן ע" י אג' נדת NWO (סדר עולמי חדש) הנועד לרסק כלכלית את העולם ולגרום לתלות כלכלית של כל העולם בממשל גלובלי שינהל ביד חזקה ודיקטטורית על אזרחי כל העולם. בשלב זה מה שבטוח זה להצמד לזהב אולי עד יעבור זעם.
- 1.שוסמו, שטחים 13/07/2011 10:23הגב לתגובה זובחודש האחרון התשואות על אגח ארהב הולכות ויורדות! זה הגיע לרמות מגוחכות - רמות שבכלל לא משקפות חדלות פירעון אלא להפך - בטחון רב של המשקיעים

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.