בעקבות דו"ח מסירות רכב חדש לנובמבר: "בספק אם דלק רכב תצליח לשמר נתח שוק של למעלה מ-25%"
בעקבות פרסום דו"ח מסירות רכב חדש לחודש נובמבר מפרסם היום יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', עדכון לסקירתו על מניות דלק רכב. בן זאב אומר כי הדוח היה בדומה למגמה מהחודשים האחרונים. "הביקוש חי ובועט, ודלק רכב שומרת בבטחה על הובלת השוק".
סך מסירות רכב חדש בנובמבר הסתכמו ב- 16,936 מכוניות חדשות, זינוק של 67% בהשוואה לנובמבר אשתקד (10,148 מכוניות) אבל חשוב לזכור שחודש נובמבר אשתקד גילם עצירה חדה ברכישות (כמו באוקטובר אשתקד) אשר נמשכה בחודשים שלאחר מכן, על רקע החששות הכבדים שאפיינו את הכלכלה.
מתחילת השנה הסתכמו המכירות ב- 155,411 מכוניות חדשות, 17% מתחת למסירות בתקופה המקבילה אשתקד. "חשוב לשים לב למגמת הצמצום בפער בנתונים המצטברים (במחצית הראשונה של השנה ראינו ירידה של 35% ולהערכתי את השנה נסיים עם ירידה של כ- 12% בלבד".
המכירות מתחילת השנה מבטאות קצב מכירות שנתי של כ- 170 אלף מכוניות, קצב עליו מצביעים סכלל פיננסים כבר מחודש אוגוסט השנה. בן זאב מעריך כי המכירות השנה יסתיימו בכ- 170 אלף מכוניות, "גבוה בהרבה מההערכות שלנו בתחילת השנה (155 אלף) אבל נמוך מפוטנציאל השוק לטווח הארוך. בעדכון מהחודש שעבר הערכנו כי בשנת 2010 יסתכמו המכירות בשוק בכ- 190-200 אלף מכוניות חדשות".
מסירות דלק רכב בנובמבר הסתכמו בכ- 4,492 מכוניות חדשות, זינוק של 200% בהשוואה לכ- 1,469 מכוניות בלבד בנובמבר אשתקד. "גם בהשוואה לממוצע של ששת החודשים האחרונים (יוני - נובמבר) בהם מכרה החברה כ- 21,760 מכוניות חדשות (3,625 לחודש) הנתון הנוכחי נראה חזק מאוד".
נתונים אלה, אומר בן זאב, מדגישים את מגמת הביקושים החזקים בשוק. עם זאת, דצמבר יהיה חלש יותר בגלל מחסור בצד ההיצע. נתח השוק של דלק רכב הסתכם בנובמבר בכ- 26.5% ומתחילת השנה שומרת החברה על נתח שוק מצטבר של כ- 25.2% בהשוואה ל- 22.4% בתקופה המקבילה אשתקד. "אנו בספק אם החברה תצליח לשמר נתח שוק של למעלה מ-25% לאורך זמן".
להערכת כלל פיננסים, מאזדה מנצלת בהצלחה את כניסתה של מאזדה 3 החדשה, הזוכה לביקושים ערים הן בקרב ציי הרכב והן בקרב הלקוחות הפרטיים. "אנו חוזרים על הערכותינו לפיהן שוק הרכב יצא מהתרדמת שאפיינה אותו בסוף 2008 ובתחילת 2009 וכי השוק מגלם פוטנציאל להמשך צמיחה ב-2010".
בן זאב מעריך כי החברה תסיים את שנת 2009 עם מכירות רכב של כ- 42 אלף מכוניות חדשות (נתח שוק של כ- 25%), אחת השנים הטובות אי פעם מבחינת מכירות, אבל עדיין הרחק מאחורי הרווח של 2008.

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות?
העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.
המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.
מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.
עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.
- האם אנבידיה תמשיך לשבור שיאים? ומניות הליתיום מזנקות
- וולפספיד מזנקת 19%, קורוויב 10%, אנבידיה מטפסת ואינטל יורדת - ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה
כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.