אלביט ורפאל מגיבות לסלון האווירי: "ניסיון הסתרה מביך"
רגע לפני פתיחת תערוכת הסלון האווירי בפריז, המארגנים החליטו שהחברות הישראליות לא יציגו את פיתוחיהן ההתקפיים בטענה לפגיעה בזכויות אדם, ומנהלי החברות לא נשארו חייבים: "זה רק מבליט את חוסר הנוחות של אלה שאינם יכולים לשאת את הצלחתנו", מסר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל; "מהלך צבוע במיוחד המונע מאינטרסים עסקים וכלכליים גרידא", הוסיף בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט
תערוכת הסלון האווירי בפריז היא אחת מתערוכות הנשק והפיתוחים האוויריים החשובות ביותר בעולם. החברות הישראליות כמו אלביט אלביט מערכות 0% ורפאל מציגות את פיתוחיהן בתערוכה מדי שנה, וכך הן תכננו לעשות גם השנה - אלא שרגע לפני תחילת התערוכה, המארגנים החליטו אחרת - החברות הישראליות לא יוכלו להציג פיתוחים התקפיים, בטענה לפגיעה בזכויות אדם, בעוד מדינות אחרות - בינהן טורקיה, סין ואף מעצמות מערביות אחרות - יוכלו להציג פיתוחים כאלה כרגיל.
מנהלי החברות לא נותרו חייבים, והגיבו למהלך: "יש מי שבונה חומות באישון לילה, אבל אנחנו כאן כדי לבנות גשרים ולחזק אותם. מערכות ההגנה של רפאל ניצבות כיום בחזית - מצילות חיים, עוצרות איומים ומגנות על ערכי העולם החופשי", מסר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל.
"בעלות בריתנו בנאט”ו סומכות עלינו, והטכנולוגיות שלנו פועלות ברחבי העולם, מעצבות את שדה הקרב המודרני ומגינות על אזרחים בזמן אמת. כיסוי המערכות שלנו בווילונות שחורים לא יוכל להסתיר את השפעתן - אלא רק לחשוף את חוסר הנוחות של מי שאינם יכולים לשאת את הצלחתנו. זוהי לא רק פגיעה בישראל - זהו כשל מוסרי. אנו עומדים כאן בגאווה, גלויים, נחושים ולא נרתעים", הוסיף תורג'מן.
גם נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל מכליס, הגיב בתקיפות: "60 שנה אחרי שאלביט מערכות הוקמה, ערב מלחמת ששת הימים ועל רקע אמברגו הנשק הצרפתי, שוב אנחנו עדים לאקט אגרסיבי ובוטה של הצרפתים. הצרפתים, שמתחרים שלא בהצלחה מול התעשיות והטכנולוגיות הישראליות , קידמו מהלך צבוע במיוחד המונע מאינטרסים עסקים וכלכליים גרידא, שמטרתו היא לייצר יתרון מלאכותי תחרותי בדרכים לא כשרות", מסר מכליס.
- אלביט בחוזה ביוון: 758 מיליון דולר לאספקת מערכות PULS
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הניסיון המביך 'להסתיר' את הטכנולוגיה פורצת הדרך של אלביט מערכות עם כיסוי פיקטיבי לא יועיל ויתנפץ עליהם חזרה, כפי שקרה לפני 60 שנה בעקבות האמברגו על ישראל", הוסיף מכליס. "הטכנולוגיה שלנו שהינה מובילה עולמית, אשר מופעלת על בסיס יומיומי מוכיחה את עצמה מבצעית פעם אחר פעם. המוצרים שלנו ממשיכים לעורר עניין רב וזוכים לביקוש רב בקרב לקוחות רבים ברחבי העולם. הפורטפוליו הרחב של אלביט מערכות והנוכחות של החברות הבנות שלנו בעולם ובאירופה בפרט, אפשרו לאלביט להגדיל את צבר ההזמנות והמכירות בשוק האירופאי בשנים האחרונות בצורה משמעותית. עובדה זו הינה לזרא בעיני התעשיות הצרפתיות וממשלת צרפת. אלביט מערכות שחרטה על דגלה להיות מובילה עולמית בתחום הביטחון, זוכה לאמון רב וביקושים בארץ ובעולם "וכאשר יענו אתו כן ירבה וכן יפרץ (שמות א' פסוק י"ב)", סיכם מכליס.
גם משרד הביטחון הגיב מוקדם יותר למהלך: "מדובר בהחלטה מקוממת וחסרת תקדים, שמדיפה ניחוח של שיקולים פוליטיים ומסחריים. זאת בשעה שמדינת ישראל מנהלת מלחמה הכרחית וצודקת להסרת האיום הגרעיני והבליסטי שמוטל על המזרח התיכון, אירופה והעולם כולו. הצרפתים מתכסים בשיקול מדיני כביכול, כדי להדיר מתערוכה בינלאומית אמל"ח התקפי ישראלי, שמתחרה בתעשיות מצרפת. זאת במיוחד לאור הביצועים המרשימים והמדויקים שהפגינו הטכנולוגיות הישראליות באיראן. משרד הביטחון קורא לממשלת צרפת ומארגני התערוכה לחזור בהם מהצעד המכוער והפסול, להסיר את קירות ההפרדה השחורים מהביתנים הישראליים ולאפשר לתעשיות הישראליות להציג כמו כלל המשתתפות בתערוכה".
מנכ"ל התעשייה האווירית IAI, בועז לוי: "לאחר עשרות שנים של השתתפות בסלון האווירי
בפריז ודיאלוגים עם הרשויות בצרפת, קיבלנו את כל האישורים הדרושים להשתתפותנו בתערוכה, ועשינו כל מה שהתבקשנו. אמש, לאחר שהביתן שלנו הוקם והיה מוכן לתצוגה, נתבקשנו להסיר ממנו חלק מהמערכות. ניסינו לנהל משא ומתן, אך נראה שההוראות הגיעו מהרמות הגבוהות ביותר בפריז.
הבוקר, כשהגענו לביתן, נדהמנו לגלות שהוא הוסתר בקירות שחורים שהוקמו במהלך הלילה – מראה שמזכיר את הימים האפלים שבהם הופרדו יהודים באירופה משאר האוכלוסייה. כבן לניצולת שואה, אני מזועזע מכך שפחות מ-100 שנים לאחר השואה, עמנו שוב חווה אפליה על רקע דתם. התנהלות כזו
אינה מתקבלת על הדעת ומהווה אפליה כלפינו כישראלים וכיהודים, במיוחד לאור העובדה ששום משתתף אחר בתערוכה לא הוגבל כך. אנחנו מזועזעים מהתנהגות מארגני הסלון האווירי בפריז ומהרשויות הצרפתיות, שחסמו את צוותנו מלהיכנס לביתן שלנו."
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
הסלון האווירי
בפריז הוא במה נוצצת לתעשיות הביטחוניות, לא אירוע הומניטרי אלא זירת סחר, שבה מדינות מתחרות על עסקאות והשפעה. בתוך המשחק הזה, ההחלטה להחריג את ישראל מתבלטת כצעד חריג. ישראל לא פחות לגיטימית מטורקיה, מסין או מארה"ב - כולן מציגות שם את אותן מערכות נשק. אז מדוע
דווקא היא הופכת לשעירה לעזאזל?
אין כאן קשר לאידאלים של זכויות אדם, אלא לאינטרסים ציניים עטופים ברטוריקה מוסרית. ישראל היא שחקן חזק, חדשני ותחרותי, ובשווקים שבהם היא מתחרה ישירות עם צרפת, קל להפנות נגדה אצבע מאשימה תוך שימוש ב"המצב
בעזה" כתירוץ. אלא שצרפת לא יכולה לשאת ולתת עם הערכים: היא לא יכולה בו זמנית לדרוש חימוש לאוקראינה בשם ההגנה על הדמוקרטיה ולמנוע מישראל את אותה לגיטימציה.
- 3.אסתלן 27/06/2025 10:20הגב לתגובה זוהגיע הסמן שנקיים תערוכה ביטחונית בישראל לפני הזמן של הצרפתים נסמין חברות להציג וכולם יגיעו . מבפיר לתת לצרפתים את התענוג להתעלל בנו. הצבועים הללו עוד ירצו לרכוש מאיתנו נשק.
- 2.אנונימי 16/06/2025 23:37הגב לתגובה זומיקרון ידוע הוא שונא ומקומו לא באליזה
- 1.לא צריך תערוכות שיפתחו cnn יראו לייב (ל"ת)אנונימי 16/06/2025 18:39הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
