ניתוח טכני: נאסד"ק - לקראת שפל חדש

מאיזו זווית שלא תקפתי את התנהלות מדד נאסד"ק, הייתה המסקנה שלילית. גם תקופת הדשדוש שחווה במהלך פברואר לא שינתה מאום
אייל גורביץ |

מאיזו זווית שלא תקפתי את התנהלות מדד נאסד"ק, הייתה המסקנה שלילית. לאורך השבועות הלא קצרים שחלפו עלינו, הערכתי שכיוונו של המדד אמור להיות מטה. גם תקופת הדשדוש שחווה במהלך פברואר לא שינתה מאום. ובסופו של דבר, בחר מדד נאסד"ק כיוון וגיבש אותו היטב דרומה. ובמסגרת גל ירידות חדש זה, בו יש תיאום מלא בין המגמה הקצרה למגמה הבינונית, אמורה רמת השפל שנכרתה בינואר, 2,202 הנקודות, להישבר משמעותית כלפי מטה.

בטווח הבינוני

מבט על גרף שבועי ילמד שמבנה המחירים שהתפתח החל מרמת השיא 2,861 הנקודות מוגדר כמגמת ירידה ברורה : שתי נקודות שיא יורדות ושתי נקודות שפל יורדות. מבנה זה מעיד על מגמת ירידה ומעלה את הסבירות ולפיה היא תימשך. מסקנה זו נובעת גם מקיומם של מחזורי המסחר שהאמירו במהלך גל הירידות האחרון. פרמטרים אלו מעלים את הסבירות ולפיה התחתית שקבע מדד נאסד"ק אינה האחרונה בסדרה.

אפשר לראות בבירור כיצד לכל אורכה של מגמת הירידה, מסודרים הממוצעים הנעים בסדר יורד. הקצר מתחת לארוך ושניהם, לכל אורך הדרך, משופעים מטה. תהליך זה רק מחזק את המסרים הנשלחים ממבנה המחירים ומעלים את הסבירות להמשכיותה של מגמת הירידה.

על רקע הנתונים הללו והעובדה שתקופת הדשדוש הסתיימה תוך פריצה מטה, גורסת הנחת העבודה שלפנינו גל ירידות שרק החל .

רמות תמיכה והתנגדות

1. רמת 2,290 הנקודות משמשת כרמת ההתנגדות הקרובה ביותר. הסיכוי שתישבר כלפי מעלה קלוש למדי.

2. תמיכה ברמת 2,202 הנקודות. שבירתה של רמה זו, אירוע סביר, צפויה להתרחש בקרוב. מתחתיה אפשר למצוא את רמת 2,000 הנקודות.

סיכום

המגמה היא מגמת ירידה ברורה. עדיין אין סימנים לסיומה מחד, ומאידך, המומנטום שלילי כך שאפשר להניח שגם בעתיד הנראה לעין ישים מדד נאסד"ק פעמיו מטה לקראת שפל חדש.

* הכותב משמש כמנהל המקצועי של המרכז להשכלה פיננסית ומלמד את שיטת הניתוח הטכני במסגרת המכללה

* הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות