בורסות אירופה ננעלו בראלי של עליות: החברות עדיין מציגות עלייה ברווחים

מי שמיהרו להספיד את בורסות אירופה יצטרכו קצת להמתין. הפוטסי, הקאק והדקס נעלו בעליות של מעל ל-3%. זריקת העידוד של וורן באפט לעבר מבטחות האג"ח והעלייה במחירי הסחורות תרמו את חלקן בעידוד המשקיעים
שהם לוי |

המניות האירופאיות רשמו היום את הזינוק החד ביותר מזה כשנתיים, לאחר שוורן באפט הציע לבטח את האג"ח של מספר מבטחות אג"ח. המשקיעים מצידם העלו ספקולציות כי התוכנית לסיוע למלווים האמריקנים תסייע לכלכלה.

ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, ו- UniCredit האיטלקי זינקו ביותר מ-5% בעוד ש- ABBו- Daimler הובילו את חברות התעשייה ויצרניות הרכבים מעלה. חברות הכרייה, BHP Billiton ו- BP תידלקו את העליות בקרב פירמות המתכות והנפט.

מדד ה- Stoxx 600 זינק 3.2% לרמה של 322.51 נקודות, הזינוק החד ביותר מאז ה-24 ביוני. המשקיע האגדי, וורן באפט, הציע 800 מיליון דולר בעבור חייבים של מבטחת האג"ח הגדולה בעולם, MBIA, ועוד שתי מבטחות נוספות – FGIC ו- Ambac Financial. אחת מהחברות כבר ענתה בשלילה בעוד שהאחרות לא הגיבו להודעה.

"אם מישהו עם כיסים עמוקים והרבה סבלנות מוכן לקחת את הסיכון, אז זה תומך בשוק," אמר Felix Lanters, ראש ניהול הנכסים ב- Theodoor Gilissen Bankiers אשר באמסטרדם שמנהלת נכסים בשווי של 13 מיליארד דולר. "כאשר משבר האשראי ומניות הפיננסים ברמה הכללית גרמו לסערה בשווקים, צעד לעבר הפתרון של הבעיה מאוד עוזר."

נציין כי מתחילת השנה איבד מדד ה- Stoxx 600 כ-12%, ברקע לחששות כי התנאים בשווקי האשראי ידחפו את כלכלת ארה"ב למיתון. אנליסטים חתכו את תחזיותיהם לגבי צמיחת הרווח בעבור מדד ה- Stoxx 600, ל-8.6% לעומת 10.3% במהלך השבועיים האחרונים.

המדדים הלאומיים בכל 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה חתמו בעליות. הדקס הגרמני הוסיף לערכו 3.3%, כמותו עשה הקאק הצרפתי. הפוטסי בלונדון התחזק ב-3.2%. מדד ה- Stoxx 50 והאירו Stoxx 50, למדינות גוש האירו, הוסיפו 3.3%.

אירופאיות במרכז

חברת Renewable Energy, זינקה 13% למחיר של 124 קורונות שוודיות. היצרנית הגדולה ביותר של הפוליסיליקון המשמש לתאים סולריים, הודיעה כי הרווח ברבעון הרביעי קפץ ב-23%, ברקע ליצור רב.

סנופי אוונסיס, יצרנית התרופות הגדולה בצרפת, טיפסה 1.9% למחיר של 52.5 אירו. הרווח ברבעון הרביעי עלה ב-6.2% והסתכם ב-1.46 מיליארד אירו, כך הכתה החברה את תחזיות האנליסטים. השיפור בתוצאות נובע מהתעוררות במכירות של תרופת ה- Plavix לדילול הדם, וכן חיסכון מקיצוץ משרות.

חברת הכרייה הגדולה בעולם, BHP, הוסיפה 4.6% למחיר של 1,551 פני. ריו טינטו, השלישית בגודלה, זינקה 5.2% למחיר של 5,513 פני. מחירי הנחושת ושאר מתכות זינקו במסחר בלונדון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.