הרשות חושפת: הפרות חמורות בחוק הייעוץ של חברת אלטשולר שחם

החברה נקנסה ב-315,000 זאת לאחר ביקורת שערכה הרשות לניירות ערך בחברה. תגובת אלטשולר: "מדובר על נוסח ישן של הסכם ההתקשרות עם לקוחותינו, אשר שונה ועודכן"
ישראל הס |

רשות ניירות ערך קנסה לאחרונה את חברת ניהול התיקים אלטשולר שחם בסכום של 315,000 שקלים בגין הפרות של חוק הייעוץ שנתגלו במהלך ביקורת שערכה הרשות במשרדי החברה. זהו הקנס האזרחי הגבוה ביותר שהטילה הרשות עד עתה על בעלי רישיון. לפני ימים אחדים שילמה אלטשולר שחם את הקנס.

בביקורת שנערכה בחברה התגלה כי בתיקו של אחד הלקוחות לא נמצא הסכם ניהול תיקים כנדרש הייעוץ, אלא "שחזור הסכם" בו לא מצוינים פרטים הנדרשים על פי החוק. לפיכך, הפרה החברה את החובה לערוך הסכם בכתב עם הלקוח קודם למתן השירות.

במספר הסכמי ניהול התיקים של לקוחות לא נמצאה כל התייחסות לצרכים וההנחיות של הלקוחות. בכך הפרה החברה את החובה שמטיל החוק על בעל הרישיון לכלול בהסכם ניהול התיקים עם הלקוח את הצרכים וההנחיות של הלקוח, ככל שהלה הסכים למסור פרטים אלה.

כמו כן, נתגלו שלוש הפרות לכאורה של הוראת החוק המחייבת את החברה לדווח מיידית לרשות ולבורסה במקרה בו סך כל ניירות הערך שלה, לרבות אלו הכלולים בתיקי לקוחותיה, מהווה חמישה אחוזים או יותר מהון המניות המונפק או מכוח ההצבעה בחברה. בביקורת התברר כי בשלושה מקרים החברה לא דיווחה באופן מיידי אלא רק לאחר 20 יום.

גובה הקנס משקף את ההפרות אשר בוצעו על ידי החברה, כאשר סכום הקנס אשר נקבע על ידי המחוקק הינו קבוע. ליושב ראש הרשות לא קיימת סמכות לפי החוק להפחית את סכום הקנס. גובה הקנס הינו מכפלת 30,000 ש"ח בתשע הפרות, דהיינו 270,000 שקל. בנוסף, בגין שלוש ההפרות של חובת הדיווח על החזקת חמישה אחוז ומעלה מניירות הערך שלה על ידי לקוחותיה, נקנסה החברה ב-15,000 שקל לכל עבירה, ובסך הכול – ב-315,000 שקל.

הרשות רואה בחומרה רבה את ההפרות שנתגלו בעת הביקורת, במיוחד לאור תגובת החברה ממנה עולה כי גם לאחר הביקורת החברה לא הפנימה את חובותיה על פי החוק.

התייחסות אלטשולר שחם לקנס

הקנס ניתן בעקבות ביקורת שערכה הרשות לניירות ערך בחברה. במהלך הביקורת נמצא כי בנוסח הישן של הסכמי ההתקשרות לניהול תיקים, קיים נספח חסר בנושא בירור צרכי לקוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".