המבקר: ציון נכשל לממשלה על הטיפול בעורף

מבקר המדינה חושף את מחדלי הטיפול בעורף במלחמת לבנון ה-2 ומטיל את האחריות על אולמרט, פרץ, חלוץ ואלוף פיקוד העורף. "השרים לא התחשבו בעורף כשהחליטו לצאת למלחמה"
שני מזרחי, NRG |

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מעניק היום ציון "נכשל" בטיפול בעורף לשורה ארוכה של אישים וגופים: ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, ואלוף פיקוד העורף, יצחק גרשון – כל אחד מהם כשל באורח חמור בתהליכי קבלת ההחלטות, ההערכה והביצוע בטיפול בעורף במלחמת לבנון - כך קובע המבקר בדוח ארוך ונוקב שהגיש בצהריים.

לפי הדוח, שבדק את ההיערכות והטיפול של משרדי הממשלה השונים בעורף במהלך מלחמת לבנון השנייה, שרי הממשלה לא התחשבו בעורף לפני שהחליטו לצאת למלחמה, ובהמשך כשלו כשלא הוציאו את תושבי הצפון לרענון. המבקר קובע כי המשטרה אמנם פעלה לאורך המלחמה עם מוטיבציה גבוהה, אך ללא כלים מתאימים. את האשמה בהתנהלות הלקויה תולה המבקר גם במנהיגים ובמבצעי המדיניות, שהיו אחראים למצב במשך שנים אחורה.

הדוח כולל ביקורת חריפה על תפקודם של הגופים האחראים לטיפול בעורף בזמן מלחמה – הממשלה, צה"ל, המשטרה והמשרד לביטחון פנים - וקובע כי אף אחד מהם לא נערך כראוי ולא טיפל כפי שמצופה מהם באזרחים, שהיו חשופים לירי של אלפי קטיושות במהלך מלחמת לבנון השנייה. "קברניטי המדינה השקיעו את מרב המאמצים בלחימה בלבנון, ולא בטיפול בעורף, שהיה נתון לפגיעה רחבת היקף כבר מימיה הראשונים של המלחמה", נכתב בדוח.

המבקר מציין כי שרי הממשלה כשלו בכך שלא העלו בזמן את סוגיית העורף לדיון בישיבות הממשלה, ומדגיש שגם כשהנושא קיבל התייחסות – חברי הממשלה לא טרחו לדון בו לעומק. "למרות הידיעה ששררה בקרב הממשלה ובקרב ראשי מערכת הביטחון, על כך שהעורף צפוי לספוג ירי כבד של רקטות העלול להימשך תקופה ארוכה, יכולת ההתגוננות של העורף וההיערכות לטיפול בו לא זכו להתייחסות מהותית בישיבת הממשלה טרם פתיחת המלחמה", כותב לינדנשטראוס. "כך גם בישיבות הממשלה במשך למעלה משבועיים של לחימה. רק בסוף יולי בשנה שעברה התקיים דיון בנושא, וגם אז הדיון היה כללי ולא הוצגו בו הכשלים והבעיות בהיקפם הכולל והראוי לבחינה שלמה".

הדוח קובע שאף אחד ממשרדי הממשלה לא נתן את דעתו לאפשרות להוציא את התושבים בצפון להתרעננות במהלך המלחמה, ורק לקראת סוף חודש יולי סיפק מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, חלופה לאזרחים לשגרת החיים הקשה. בנוסף, "תוכניות המגירה" הקיימות לפינוי התושבים לא היו ישימות. "מן הראוי היה שמשרדי הממשלה, ובראשם משרד ראש הממשלה, יכינו עבודת מטה שתכליתה לקבוע חלופות לקליטת תושבים מאזורים מותקפים באזורי הארץ השונים לצורך רענון", נכתב בדוח.

מקלטים לא ראויים לשימוש

הצבא והמשטרה "מככבים" אף הם בדוח, שקובע כי פיקוד העורף לא ביצע את תפקידו בשורה של נושאים הנמצאים בסמכותו: חלק מהמקלטים לא היו ערוכים לשהייה ממושכת וחלקם לא היו ראויים כלל לשימוש. לעיתים עברו כמה ימים עד שצופרי אזעקה מקולקלים תוקנו, והתברר שחלק מהם היו ידניים וכלל לא הופעלו בשל מחסור בצפרנים.

גם בתי החולים בצפון, למעט אחד, לא היו ממוגנים. על הרמטכ"ל ומפקד פיקוד העורף מטיל הדוח את האחריות לכך שלא גייסו כוחות מילואים של פיקוד העורף בזמן ובכמות

הנדרשים.

לפי הדוח, משנת 2003 ועד לחודש יולי 2006 לא עדכנה המשטרה את הפקודה שמרכזת את מכלול הפעולות להיערכות לתרחיש של ירי רקטות וטילים על ישראל, זאת למרות שפיקוד העורף העביר אליה נתונים מעודכנים בנושא.

לכן, קובע המבקר, התבססה פעילות המשטרה על נתונים לא מעודכנים שהיו פחותים בחומרתם ביחס לטווח הירי, סוגי אמצעי הלחימה וכמות הרקטות, ומערך החבלה נאלץ להתאים לכך מענה תוך כדי הלחימה. "מצב זה סיכן את השוטרים ואת הציבור", נטען בדוח.

גם ממשלות העבר אשמות

פיקוד העורף והמשטרה, כך קובע המבקר, הפעילו במלחמה תפיסת הפעלה חדשה שיישומה לא אושר על-ידי הרמטכ"ל, המפכ"ל והדרג המדיני. על-פי המבקר, כמה חודשים לפני המלחמה ערכו פיקוד העורף והמשטרה בחינה מחדש של חלוקת האחריות והסמכות ביניהם בעיתות חירום. לאחר בחינת החלופות, העלו האלוף גרשון וראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב ברטי אוחיון, לאישור של הדרגים הגבוהים את ההצעה להעניק למשטרה את האחריות לפיקוד בעיתות חירום, ולהכפיף תחתיה את פיקוד העורף.

אך ההצעה לא הוצגה, לא נידונה ולא אושרה בידי הדרגים הבכירים, ולמרות זאת, מפקד מחוז הצפון של המשטרה, ניצב דן רונן והאלוף גרשון סיכמו בעל-פה על הפעלת התוכנית במלחמה. השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, והמפכ"ל לשעבר, רב-ניצב משה קראדי, אישרו את התוכנית בדיעבד בראשית המלחמה, מבלי שהתקיים דיון בנוגע להשלכותיה. "בדיקת המבקר העלתה ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטה בדבר שינוי חלוקת האחריות", נטען בדוח.

לינדנשטראוס מציין כי כוחות השיטור הפעילו מאמצים רבים כדי לסייע לאזרחים, אך לא תמיד היו בידיהם הכלים והמידע הנדרשים כדי לעשות זאת כראוי. "המשטרה הפגינה מוטיבציה גבוהה, פעלה מתוך כוונה לתת מענה מיטבי לציבור ועמדה במשימותיה", הוא מדגיש בדוח. "אולם, אין להשלים עם מצב שבו מתקבלת החלטה על נטילת אחריות במלחמה מבלי לדון בהשלכותיה ובלי לשקול את הסיכונים לביטחון הציבור הגלומים במצב זה".

הדוח קובע כי המקור לכשלים בטיפול בעורף טמון גם בהתנהלות של מנהיגי העבר במדינה. "הממצאים המפורטים בדוחות מלמדים כי ממשלות ישראל - הדרגים המדיניים ודרגי הביצוע - לא עשו במשך שנים את המוטל עליהן בעניין היערכות העורף, כנדרש, ולא קיימו הערכת מצב כוללת ואופרטיבית לתפקוד בעיתות חירום", כך נכתב. "מחדלים חמורים אלה נמשכו שנים רבות, ובעטיים נשחקו יכולות הטיפול באוכלוסייה האזרחית בעת המלחמה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיל SM3 (RTX)טיל SM3 (RTX)

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים

הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר 

רן קידר |
נושאים בכתבה טיל בליסטי

המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.

המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.  


הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות


הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב. 

הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.

במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.

מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.

פרופ אמיר ירון
צילום: דוברות בנק ישראל

הריבית ללא שינוי - מה יהיה בהמשך?

בנק ישראל הלך "על בטוח"; איך החלטת הריבית הבאה קשורה למה שיקבע הפד' בארה"ב; ומה הגורמים שמשפיעים על הריבית? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי הותיר את הריבית על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, הלכה על בטוח והחליטה על רקע אי הוודאות הביטחונית לא להוריד את הריבית. 


על פי תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל מלפני חודש-חודשיים, יבצע בנק ישראל שלוש הורדות דירוג והריבית הממוצעת ברבעון השני של 2026 תהיה 3.75%. עם זאת, תחילת סבב הורדות הריבית הזה נדחה על רקע חששות של בנק ישראל מאי הוודאות בנוגע למצב הגיאופוליטי. יש כלכלנים שמעריכים שהריבית תרד ל-3.25%-3.5% בעוד שנה מהיום.  

ההודעה הבאה צפויה להיות ב-29 בספטמבר, אחרי שיו"ר הפד' ידווח על הריבית בארה"ב שצפויה לרדת. יש סיכוים סבירים כעת שתהיה הורדה אצלנו, אבל בבנק ישראל מציינים שזה יהיה בהתאם לאירועים השוטפים ועל פי ההתפתחויות.



נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, בתגובה על החלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה: "אנחנו מאד מאוכזבים מההחלטה והססנות הייתר שמגלה בנק ישראל בכל הנוגע לקביעת אחוז הריבית במשק מזה זמן רב. ציפינו שבשלב הזה הנגיד יוריד את הריבית, אפילו ברבע אחוז, רק בשביל לאותת למשק שתקופה ארוכה כבר מצפה להורדת הריבית. כמי שמחוברים לעסקים ולמצב בשטח, על פי הערכות שלנו בלשכת רואי החשבון כ-70% מהעסקים הקטנים שנפתחו בשנתיים האחרונות, מצויים בסכנת קריסה. לכך יש להוסיף כמובן את כלל בעלי העסקים ונוטלי המשכנתאות, שמתקשים מאד להתנהל בסביבת ריבית כל כך גבוהה. גם ההצמדות למה שיעשה נגיד הפד איננה ברורה בכלל , ישראל וארה״ב זה לא אותו גודל, לא אותם השווקים ולא אותם הפרמטרים הכלכליים. לנו רק שוב נותר לקוות שהפעם זו באמת הפעם האחרונה שהריבית במשק אינה יורדת בתקופה הקרובה".